Na nápady v školstve nie sú peniaze

27.02.2012
Legislatíva

Ak by školy fungovali tak, ako sľubujú strany v programoch, o pár rokov by sa z nich mali stať moderné inštitúcie. Vzdelávanie má byť výnimkou, ktorej sa škrty nedotknú.

Učitelia sa pred rokmi veľmi nezaujímali, kto je ministrom školstva. Dnes sa organizujú a chcú lepšie školstvo vybojovať. Politické strany im ho sľubujú v programoch, predbiehajú sa v nápadoch. Kde chcú vziať peniaze napríklad na výrazné zvýšenie platov približne 66-tisíc učiteľov či na modernizáciu škôl, v programoch už nepíšu.

Učiteľov trápi kvalita
„Človek sa za normálnych okolností nezaujímal, kto je šéfom Štátneho pedagogického ústavu a kto ministrom, pretože máte prácu, ktorá vás baví, a máte za ňu celkom slušne zaplatené,“ hovorí učiteľ Ľudovít Sebelédi z levického gymnázia. „V poslednom období, najmä po radikálnych zmenách ministra Mikolaja, to bol taký zásah, ktorý zničil akú–takú kvalitu v školách,“ vysvetľuje aktuálny stav školstva. Minister Ján Mikolaj z SNS spustil podľa mnohých uponáhľanú reformu regionálneho školstva s veľkou byrokraciou. Situácia v školách sa podľa Sebelédiho zhoršuje, a preto založil Nové školské odbory. Na internetovej stránke aj na Facebooku sa k nemu pridalo niekoľko tisíc učiteľov. V diskusiách píšu, že ich trápi upadajúca kvalita žiakov, vybavenie škôl či nízke platy.

Financovanie ničí úroveň
Najväčší problém vidia učitelia v nastavení financovania škôl. Pre školu znamená každý žiak peniaze, keďže regionálne školstvo štát financuje najmä cez normatívy na žiaka. „Školy sú tak nútené bojovať o žiaka, aby ich prijali čo najviac. Aj my prijímame žiakov, ktorí by nemali ísť na strednú školu s maturitou, nieto na gymnázium,“ hovorí Sebelédi. Nepáči sa mu, že kým pred pár rokmi sa trojkár neodvážil ani prihlásiť, dnes takých bežne prijímajú.

Nový minister sklamal
Pedagógov za rok a pol vlády nepresvedčil ani Mikolajov nasledovník, známy ekonóm Eugen Jurzyca z SDKÚ. Veľké očakávania padli už na začiatku, keď bez dostatku kvalifikovaných jazykárov presadzoval povinnú angličtinu od prvého ročníka. Po roku vlády ho za nečinnosť kritizovala premiérka Iveta Radičová, bol označený za najslabšieho ministra jej vlády. S Jurzycovým pôsobením sa spája aj najväčší protest učiteľov v posledných rokoch, keď do Bratislavy prišlo vyjadriť nespokojnosť niekoľko tisíc učiteľov.

Programy sa podobajú
Oblasť školstva v programoch strán patrí k najrozpracovanejším. Veľká časť nápadov sa vo viacerých opakuje. Učiteľov chcú strany lepšie ohodnotiť, zmeniť normatívy a podmieniť peniaze aj kvalitou školy. Nie všetky hovoria, kde na to chcú zobrať. „Zdroje v školstve budeme hľadať rušením a spájaním organizácií pod ministerstvom školstva,“ píše SaS. Aj SDKÚ vidí peniaze pre učiteľov v rezorte. Slovensko dáva na školstvo v Európskej únii takmer najmenej, viac z rozpočtu mu strany nesľúbili. SaS chce zaviesť do škôl „zmluvy s rodičmi“, ktorí by pomáhali riešiť konflikty. Smer by podporoval vlastenectvo. Most-Híd má program zameraný na podporu národnostného školstva a chce zaviesť vzdelávanie v oblasti ľudských práv. SDKÚ, Most aj KDH nechcú posielať do špeciálnych škôl deti, ktoré to nepotrebujú. KDH podporuje moderné neformálne vzdelávanie.

Zdroj: SITA (Sme)

Komentáre

Ak chcete komentovať, prihláste sa alebo zaregistrujte