Experimentálne overovanie predkladatelia z SNS stiahli z novely zákona

12.06.2018
Legislatíva

Využili pri tom pozmeňovací návrh, ktorý v pondelok schválil Výbor Národnej rady SR pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport.

Národná rada SR

Experimentálne overovanie v školách predkladatelia z SNS vypustili z novely školského zákona. Využili pri tom pozmeňovací návrh, ktorý v pondelok schválil Výbor Národnej rady SR pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport. Táto časť tak nepôjde v parlamente do druhého čítania. 

Jedna z predkladateliek novely zákona Eva Smolíková (SNS) uviedla, že dávajú priestor pre školy a zriaďovateľov na diskusiu, z ktorých vyjdú závery. Zároveň doplnila, že sa o rokovaní o experimentálnom overovaní bude pokračovať na jeseň. "Myslím si, že školy v experimentálnom overovaní môžu poskytnúť informácie o tom, ako sa dá učiť inak," povedal člen výboru Martin Poliačik (nezaradený). 

Proti tejto novele zákona boli napríklad aj iniciatívy To dá rozum, Kvalitné školstvo a Fórum proaktívnych škôl. V rámci novely sa mali zásadným spôsobom obmedziť možnosti škôl realizovať experimentálne overenie cieľov, prostriedkov, princípov, koncepcií práce so žiakmi s rôznymi vzdelávacími potrebami. Za závažný nedostatok novely zákona označili aj centralizáciu výberu odborných garantov experimentálneho overovania. Výber garantov by mal byť podľa novely iba v rukách ministerstva školstva. Odborným garantom pri experimentálnom overovaní mala byť len organizácia zriadená Ministerstvom školstva, vedy, výskumu a športu (MŠVVaŠ) SR, verejná výskumná inštitúcia alebo vysoká škola.

Poliačika potešil fakt, že sa vytvoril priestor, aby sa o experimentálnom overovaní na školách ešte diskutovalo. "Ten návrh nebol dobrý. Ak sa má naozaj diať, čo ministerka školstva, vedy, výskumu a športu Martina Lubyová (nominantka SNS) avizovala, že by sme mali otáčať kormidlo smerom k fínskemu modelu vzdelávania, tak jeho súčasťou je veľmi rozšírené využívanie experimentov vo vzdelávaní, na základe ktorého sa prijímajú plošné opatrenia, ktoré majú vzdelávací systém zlepšiť," povedal člen výboru. Podľa neho sa je potrebné pozrieť, koľko experimentov a v akých fázach na Slovensku je "a potom vymyslieť, akým spôsobom vytiahnuť užitočné dáta von".

To, že poslanci SNS vypustili zo školského zákona experimentálne overovanie, považuje poslanec NR SR Branislav Gröhling (SaS) za "malé víťazstvo". „Koaliční poslanci predkladali zákon, ktorý mal značne obmedziť experimentálne overovanie. V súčasnosti legislatíva do istej miery umožňuje presadzovať školám zmeny "zdola". Koalícia navrhovala, aby mohli školy overovať len to, o čom rozhodne ministerstvo direktívne "zhora". Teší ma, že koalícia aspoň tu došla včas k rozumu,“ uviedol Gröhling.

Výbor NRSR pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport sa venoval aj novele zákona, ktorá sa týka kritérií prijímania žiakov na osemročné gymnáziá. Podľa novely počet žiakov prvého ročníka osemročných gymnázií nebude môcť prekročiť päť percent z celkového počtu študentov z daného populačného ročníka v príslušnom školskom roku. Výbor novelu zákona schválil. 

Chcete si prečítať článok až do konca?

Nás si nemusíte predplácať, stačí sa prihlásiť a čítate ZADARMO!

Len prihlásení užívatelia môžu využívať všetky benefity Školského portálu:

  • denne aktualizované spravodajstvo z oblasti vzdelávania na Slovensku,
  • informácie o pripravovaných odborných konferenciách a bezplatných školeniach pre pedagógov,
  • kaleidoskop prírodných vied – tematicky zamerané aktivity na stiahnutie pre učiteľov ZŠ prírodovedných predmetov,
  • námety na edukačné aktivity na stiahnutie pre materské školy v súlade so ŠVP pre MŠ,
  • odborné články na špecifické témy od Ing. Jarmily Belešovej, odborníčky v oblasti personalistiky pre školy,
  • prehľady aktualizovaných správ pre zriaďovateľov škôl a školských zariadení,
  • ukážkové testy na stiahnutie zo slovenského jazyka a literatúry pre 2. stupeň ZŠ,
  • aktivity na stiahnutie pre žiakov so špecifickými poruchami učenia,
  • súťaže o zaujímavé ceny,
  • prístup do fóra – možnosť diskusie s kolegami-pedagógmi.

Komentáre

Ak chcete komentovať, prihláste sa alebo zaregistrujte