Vzdelávanie a výchova

Kritické myslenie vo veku umelej inteligencie

Kritické myslenie vo veku umelej inteligencie

Prečo je dnes dôležitejšie ho rozvíjať u mladých ľudí ako kedykoľvek predtým?

Kritické myslenie nie je kritizovanie. Je to schopnosť nezávisle a rozumne uvažovať o tom, čomu máme veriť a čo máme robiť. Je to proces analýzy faktov, formovania úsudkov, hodnotenia dôkazov a schopnosť vyhýbať sa subjektívnym predsudkom.


Samotná definícia pojmu predznamenáva, prečo je kritické myslenie pre dnešných mladých nevyhnutné... Pretože ich mozog, hoci rýchly, má prirodzené slabosti, ktoré sú v digitálnom prostredí neustále zneužívané a zosilňované.

1. Kognitívna lenivosť: Rýchlosť nad presnosť

Podstata problému: Mladí ľudia spracúvajú obrovské kvantá informácií, často v priebehu sekúnd (scrollujúce sa feedy). Namiesto hĺbkovej analýzy si mozog vyberá najjednoduchšiu cestu – uverí prvému, čo uvidí.

Dôsledok: Vďaka tejto lenivosti nekriticky preberajú a šíria viralizované, ale neoverené informácie (fake news, hoaxy), pričom je pre nich rýchlosť zdieľania dôležitejšia ako pravdivosť obsahu.

2. Uzavretosť vo vlastných presvedčeniach 

Podstata problému: Máme tendenciu vyhľadávať fakty, ktoré potvrdzujú to, v čo už veríme. U mládeže, ktorá formuje svoju identitu a názory, je toto skreslenie obzvlášť silné.

Dôsledok: Algoritmy sociálnych sietí živia tento efekt. Mladí sa ocitajú v tzv. echo komorách a filtračných bublinách, kde nepočujú žiadne protichodné názory. To vedie k polarizácii názorov, neochote akceptovať rôznorodosť a neschopnosti viesť konštruktívnu diskusiu.


3. Náchylnosť na manipulatívny obsah 

Podstata problému: Mládež je citlivá na emocionálne silný obsah. Manipulatívne správy často zneužívajú pocity hnevu, strachu alebo nespravodlivosti.

Dôsledok: Tieto emocionálne skratky ich obchádzajú racionálnu analýzu. Miesto overenia zdroja (kde je informácia pôvodne uverejnená) reagujú zdieľaním. Kritické myslenie ich učí zastaviť sa a opýtať sa: "Akú emóciu vo mne táto správa vyvoláva a prečo?"


4. Precenenie vlastnej digitálnej gramotnosti 

Podstata problému: Súčasná generácia si myslí, že vedia pracovať s digitálnym svetom, pretože v ňom vyrastali. To však neznamená, že vedia pracovať s informáciami v ňom.

Dôsledok: Preceňujú svoju schopnosť odhaliť podvod alebo rozlíšiť dôveryhodný zdroj od nehodnoverného. Kritické myslenie je potrebné na prechod od digitálnej zručnosti k informačnej múdrosti.


Ako môžeme v škole a doma budovať kognitívnu odolnosť mladých ľudí?

Ponúkame vám niekoľko tipov:

Metóda Sokratovského dialógu: Učiteľ neposkytuje hotové odpovede, ale vedie diskusiu pomocou neustáleho kladenia otázok typu: "Ako si k tomuto záveru dospel?" alebo "Aké by boli dôsledky opačného názoru?"

Spätný inžiniering argumentu: Naučte mladých ľudí rozložiť správu alebo tvrdenie na tri časti: Dôkaz, Predpoklad a Záver. Pýtajte sa: "Je dôkaz relevantný a dostatočný?"

Analýza zdroja a zámeru: Pri každej správe pátrajte po pôvode: "Kto toto platí? Aký je zámer? Akú emóciu vo mne má text vyvolať?"

Hra na "Diablovho advokáta": Úmyselné zaujatie protichodného postoja v diskusii. Pomáha to pochopiť validitu iných argumentov a posilňuje to empatiu.

Explicitné pomenovanie skreslení: Naučte ich, čo je konfirmačné skreslenie alebo efekt stáda, a vyzvite ich, aby hľadali príklady v televízii či na sociálnych sieťach.


TIPY NA pomôcky do školy:

So zámerom rozvíjať kritické myslenie mladej generácie zaradilo odborné nakladateľstvo RAABE Slovensko do svojej ponuky aj pracovné zošity KRITICKÉ MYSLENIE pre základné a stredné školy. V ponuke nájdete štyri tituly, ktoré dopĺňajú aj metodické príručky pre učiteľov.


Kompletnú ponuku titulov na rozvoj kritického myslenia nájdete tu.


Zaujíma Vás táto téma? 


Prihláste sa na online webinár zadarmo pre učiteľov TU





Chcete si prečítať článok až do konca?

Nás si nemusíte predplácať, stačí sa prihlásiť a čítate ZADARMO!

Prosím    prihláste sa   alebo   zaregistrujte   pre získanie benefitov Školského portálu


Len prihlásení užívatelia môžu využívať všetky benefity Školského portálu:

  • denne aktualizované spravodajstvo z oblasti vzdelávania na Slovensku,
  • informácie o pripravovaných odborných konferenciách a bezplatných školeniach pre pedagógov,
  • kaleidoskop prírodných vied – tematicky zamerané aktivity na stiahnutie pre učiteľov ZŠ prírodovedných predmetov,
  • námety na edukačné aktivity na stiahnutie pre materské školy v súlade so ŠVP pre MŠ,
  • odborné články na špecifické témy od Ing. Jarmily Belešovej, odborníčky v oblasti personalistiky pre školy,
  • prehľady aktualizovaných správ pre zriaďovateľov škôl a školských zariadení,
  • ukážkové testy na stiahnutie zo slovenského jazyka a literatúry pre 2. stupeň ZŠ,
  • aktivity na stiahnutie pre žiakov so špecifickými poruchami učenia,
  • súťaže o zaujímavé ceny,
  • prístup do fóra – možnosť diskusie s kolegami-pedagógmi.