Kaleidoskop – máj 2025
Dobrý deň,
tento rok sme sa rozhodli májový Kaleidoskop venovať veterným mlynom. V dňoch 10.5. – 11.5.2025 je v Holandsku národný deň veterných mlynov, tzv. Nationale Molentag. Mlyny, ktoré je možné navštíviť, sú označené vlajočkami.
Na úvod by sme radi pripomenuli, že veterné mlyny sú zariadenia, ktoré dokážu premieňať energiu vetra na kinetickú energiu. Napriek tomu, že sa nám spájajú najmä s Holandskom, nájdete ich aj na gréckom Mykonose a Rodose, švédskom Ölande, ale aj v španielskej Castilla-La Mancha. Prvé veterné mlyny používali okolo 7. storočia nášho letopočtu Peržania na mletie obilia a čerpanie vody. V Holandsku sa nepoužívali len na mletie múky a reguláciu množstva vody na poldroch, slúžili aj na lisovanie oleja, ako píly alebo na trenie farby.
Viac sa dozviete v našich pracovných listoch, veríme, že vás zaujmú.
Redakcia
Biológia - Kráľovstvo syra

Holandsko je jedným z najväčších výrobcov a vývozcov syra. Každoročne ho vyrobia okolo 650 000 ton. Vedeli ste, že ročne, priemerne, jeden Holanďan zje až 21 kilogramov syra?
Medzi najobľúbenejšie holandské syry patri Gouda a Eidam, krajina ich však ponúka oveľa viac, napríklad: Maasdam, Old Amsterdam, Beemster Vlaskaas, Old Rotterdam, Gooische Pikante alebo aj u nás populárny Leerdammer.
V našom pracovnom liste si pripravíme syr, nebude holandský, ale snáď vám bude chutiť.
Tematický celok:
- Život s človekom a v ľudských sídlach
Cieľom je rozvíjať kompetencie v oblasti prírodných vied, konkrétne:
- Plánovať, uskutočňovať, zaznamenávať a vyhodnocovať jednoduché biologické pozorovania a pokusy.
- Plánovať, realizovať jednoduché projekty v oblasti biológie.
Fyzika - Z histórie...

Prvé zmienky o tom, že človek využíva silu vetra pochádzajú z obdobia okolo 3000 rokov pred naším letopočtom. Pochádzajú z Egypta. Ide o využívanie vetra na pohon člnov.
Prvé historické záznam o veterných mlynoch pochádzajú z roku 644 n. l. Hovoria o veterných mlynoch v oblasti perzsko-afganskej hranice Seinstanu. Slúžili na pohon rôznych typov strojov.
V našom pracovnom liste sme si pre vás pripravili návod na vytvorenie veterného mlyna. Skúste si ho postaviť s nami.
Tematický celok:
- Teplo. Skúmanie premien skupenstva látok
Cieľom je rozvíjať kompetencie v oblasti prírodných vied, konkrétne:
- Zrealizovať meteorologické pozorovania.
Chémia - Ako vyrábajú múku veterné mlyny?

Veterný mlyn funguje, pretože prúdy vzduchu pôsobia na lopatky a uvádzajú ich do pohybu. Pri dostatočnom vetre sa vo vnútri mlyna otáča hrebeňové koleso (lopatky mlyna). Ak je mlyn navrhnutý s veľkými čepeľami, môže mlieť múku. Zaisťuje efektívny krútivý pohyb mlynských kameňov. Obilie sa medzi mlynskými kameňmi melie na múku a šrot. Mlynári mohli regulovať tlak vetra na lopatky zaverením drevených dvierok (nazývaných aj drevené klapky).
V našom prípade si múku nebudeme mlieť, budeme len skúmať jej vlastnosti.
Tematický celok:
- Látky a ich vlastnosti
- Významné chemické prvky a zlúčeniny
Cieľom je rozvíjať kompetencie v oblasti prírodných vied, konkrétne:
- Vedieť vysvetliť pozorované javy na základe chemických zákonov.
- Určiť spoločné a rozdielne vlastnosti látok.
Matematika - Holandsko a veterné mlyny

Veterné mlyny, podobne ako tulipány, patria medzi kultúrne dedičstvo Holandska. V polovici 19. storočia ich bolo v krajine viac ako 9000, ale s príchodom parného stroja nastal ich úpadok. Dnes nájdeme v Holandsku približne 950 veterných mlynov, ktoré sú prísne chránené.
Najznámejšie sú v okolí mesta Kinderdijn (ide o skupinu 19 mlynov), postavené boli v 18. storočí a symbolizujú boj krajiny s vodou. Zoradené sú v dvoch radoch a slúžili na odčerpávanie vody pri vysúšaní oblasti Nederwaard. Doteraz sú plne funkčné a sú na zozname prírodného a kultúrneho dedičstva UNESCO.
Tematický celok:
- Slovné úlohy
Cieľom je rozvíjať kompetencie v oblasti prírodných vied, konkrétne:
- Riešiť jednoduché slovné úlohy.
Prírodoveda - Vietor

Vietor je pohybujúci sa vzdušný prúd, ktorý vzniká v dôsledku vyrovnávania tlaku medzi oblasťami s rôznymi atmosférickým tlakom. Ide o prízemný horizontálny prúd vzduchu pohybujúci sa v smere z tlakovej výše do tlakovej níže.
Vietor človeku pomáha, ale má aj ničivú silu. Víchrice patria k najväčším pôvodcom škôd v strednej Európe. Je dôležitým činiteľom v počasí, klíme, ovplyvňuje teploty, vlhkosť aj zrážky.
V pracovnom liste budeme skúmať, ako sa vo vetre správajú rôzne druhy látok.
Tematický celok:
- Neživá príroda a skúmanie prírodných javov
Cieľom je rozvíjať kompetencie v oblasti prírodných vied, konkrétne:
- Vedieť, že vietor je pohybujúci sa vzduch.
- Vysvetliť vznik vetra použitím poznatku o stúpaní teplého a klesaní studeného vzduchu
- Navrhnúť spôsob merania smeru prúdenia vzduchu.