Vzdelávanie a výchova
Hospitačný záznam

Spravidla obsahuje:
1. Základné údaje:
• dátum hospitácie,
• meno hospitovanej učiteľky,
• triedu, v ktorej sa hospitácia realizuje,
• cieľ hospitácie,
• výchovno-vzdelávací cieľ.
2. Vlastné pozorovanie, priebeh hospitácie:
• výstižné, stručné a presné zaznamenanie pozorovaných faktov,
• pozitíva,
• negatíva.
3. Závery a opatrenia na odstránenie nedostatkov s určením termínu a spôsobu kontroly ich splnenia. 4. Podpis a vyjadrenie učiteľky, podpis riaditeľky.
V prípade nesúhlasu so záznamom má učiteľka právo vyjadriť svoj názor písomne. Hospitačný záznam by sa mal viesť tak, aby sa riaditeľka pri opätovnej hospitácii mohla vrátiť spätne k predchádzajúcim zisteniam. Z hľadiska efektívnosti riadenia v záujme zvýšenia kvality výchovno-vzdelávacej činnosti je dôležité kontrolovať plnenie uložených opatrení v hospitačnom zázname a zovšeobecnenia prezentovať na pedagogickej rade celému pedagogickému kolektívu. Zistenia v zázname sa využívajú pri spracovaní hodnotenia učiteľky, ako aj sebahodnotenia školy. Zároveň sa môžu využiť pri spracovaní plánu kontrolnej a hospitačnej činnosti na ďalší školský rok, ako aj ročného plánu kontinuálneho vzdelávania. Z tohto dôvodu sa hospitačné záznamy archivujú, no žiadna právna norma neurčuje dĺžku obdobia ich archivácie.
Hospitácia je nástrojom vnútornej školskej kontroly, ale aj významnou podmienkou objektívneho hodnotenia pedagogickej činnosti učiteľky zo strany riaditeľky. Objektívnosť hospitácie bude závisieť najmä od vopred stanovených hodnotných, konkrétnych a preukázateľných cieľov, spôsobu získavania pozorovaných javov a ich zaznamenávania a správnosti interpretácie sledovaných javov.
Viac o hospitácii sa dozviete v publikácii Materská škola a jej riadenie.