Braňo Pupala hovorí

prof. PhDr. Branislav Pupala, CSc.

VYSOKOŠKOLSKÝ PEDAGÓG A ODBORNÍK V OBLASTI ŠKOLSTVA

"Chcem dosiahnuť to, čo sa dlho nedarí – konečne reštartovať slovenské školstvo a zásadne zvýšiť kvalitu vzdelávania. Všade, naprieč celým Slovenskom. Vytvoríme pružný a prístupný systém predškolskej výchovy. Dáme základným školám šancu, aby slobodne a zodpovedne vzdelávali svojich žiakov podľa ich potrieb. Učiteľom vrátime profesionálnu istotu, sebadôveru a vôľu skutočne rozhodovať o tom, čo a ako robia. Zmeníme školu tak, aby dávala deťom zmysel a aby vedeli, prečo je dobré byť vzdelaný. Lebo vzdelanie musí byť skutočná devíza."

Absolvoval štúdium pedagogiky na Filozofickej fakulte UK v Bratislave. V roku 1995 obhájil dizertačnú prácu (FF UK), habilitoval sa v roku 1998 (PdF UK), v roku 2006 bol vymenovaný za profesora pedagogiky. Pôsobil vo viacerých oblastiach rezortu školstva – ako učiteľ základnej a strednej školy, metodik ďalšieho vzdelávania učiteľov, výskumný pracovník. Od roku 2003 je vysokoškolským pedagógom na Pedagogickej fakulte Trnavskej unverzity a súčasne je vedeckým pracovníkom SAV. Venuje sa najmä výskumu základného vzdelávania a školskej politiky.

Ako zmeniť školu po pandémii

AUTOR: Branislav Pupala
Článok vyšiel na portáli Postoj.sk

Čím dlhšie sme v pandemickej situácii a čím dlhšie sú zatvorené školy, tým je jasnejšie, že ak sa školy znovu otvoria, tak v školskom systéme nebudeme môcť pokračovať zabehanou cestou a riešiť len otázku ako dobehnúť zameškané učivo. Tak to jednoducho nepôjde. Budeme musieť siahnuť hlbšie a zmeniť veci principiálnejšie, lebo pred nami stojí veľa výziev, aké sme pred sebou ešte nikdy nemali.

Môže byť školstvo volebný víťaz?

AUTOR: Branislav Pupala

Je pár dní po voľbách a mne sa stále neuľavilo. To napätie pretrváva, lebo veľa nie jasné a nevieme presne čo nás čaká. V školstve tiež nie. Áno, poslali sme do zabudnutia kreatúry ako Lubyová a snáď už nikdy nehrozí ani také čosi ako Plavčan či predtým Mikolaj. To je ale príliš málo na to, aby sme to považovali za výhru.

Ťažký život škôlkara

AUTOR: Branislav Pupala

Viete, ktorá škola zaberie človeku najviac času? Jednoznačne škola materská. Ako malý človiečik v nej strávite celý deň, často aj deväť hodín, pod dozorom (pardon vedením) dvoch učiteliek, lebo jedna by to celý deň nedala. Úplne najdrsnejšie je to, že v tejto škole sú úplne najkratšie prázdniny, a deti ich nemusia mať vôbec. 

Telocvik od kandidátky Lubyovej

AUTOR: Branislav Pupala

Neveril som vlastným očiam, keď som si náhodou pozrel volebný spot kandidátky SNS Martiny Lubyovej do parlamentných volieb. V ňom nástojčivo hovorí: „chcem dať deťom šancu na viac pohybu na školách“ a zasadzuje sa o „hodinu telocviku navyše“. To akože vážne? Ona tú šancu nemala a nemá? Pani, halóóó, veď ste ministerka školstva! Alebo tomu mám rozumieť tak, že to je druhý krok, ktorý pri vašom športovom nasadení má nasledovať po miliónoch, ktoré rozosievate na futbalové štadióny?

Keby školám odzvonilo

AUTOR: Branislav Pupala

V týchto týždňoch som v Kathmandu. Na vysokej škole, kde roky pravidelne učím a kde rád chodím. Škola má veľkú dynamiku, rýchlo sa rozrastá, len nedávno otvorili nádhernú novú a veľkú budovu, čo sa na Slovensku len tak ľahko nevidí.

Učitelia zo zámku, alebo čo sa môžeme naučiť o príprave učiteľov z histórie?

AUTORI: Branislav Pupala, Michal Kovács

  

Poznáte budovu pedagogickej školy v Leviciach? Z jej architektúry a historickej logiky prípravy učiteľov sa môžeme inšpirovať aj v súčasnosti. Dnes prípravu učiteľov nezvládame a učitelia nedostávajú potrebnú podporu ani po nástupe do škôl. Univerzity často predstierajú výskum a absolventi často predstierajú, že vedia, čo majú za katedrou robiť.

Odoberať RSS - Braňo Pupala hovorí