Nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 200/2019 Z. z. o poskytovaní pomoci na dodávanie a distribúciu ovocia, zeleniny, mlieka a výrobkov z nich pre deti a žiakov v školách

Zákonodarca, vzhľadom na rozsiahlosť zmien, upustil od pôvodného zámeru novelizovať nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 189/2017 Z. z. a pripravil nové nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 200/2019 Z. z. s účinnosťou od 1. augusta 2019, ktoré nahrádza a modifikuje doterajšiu právnu úpravu poskytovania pomoci z finančných prostriedkov Európskej únie a finančných prostriedkov štátneho rozpočtu určených na spolufinancovanie spoločných programov Slovenskej republiky a Európskej únie v rámci spoločnej organizácie poľnohospodárskych trhov podľa čl. 40 ods. 1 Zmluvy o fungovaní EÚ na dodávanie a distribúciu výrobkov podľa čl. 23 ods. 2 nariadenia (EÚ) č. 1308/2013 deťom v predškolských zariadeniach alebo vzdelávacích zariadeniach podľa čl. 22 nariadenia (EÚ) č. 1308/2013, na sprievodné vzdelávacie opatrenia podľa čl. 23 ods. 10 nariadenia (EÚ) č. 1308/2013 (ďalej len „sprievodné opatrenia“) a na pokrytie určitých súvisiacich nákladov spojených s vybavením, reklamou, monitorovaním, vyhodnocovaním, logistikou a distribúciou podľa čl. 23 ods. 1 písm. c) nariadenia (EÚ) č. 1308/2013 na dodávanie a distribúciu ovocia, zeleniny, mlieka a výrobkov z nich pre deti a žiakov v školách (ďalej len „pomoc“).

Výpočet maximálnej výšky pomoci

Zmeny v právno-normatívnej rovine poskytovania pomoci sa dotýkajú najmä spôsobu výpočtu maximálnej výšky pomoci na sprievodné opatrenia, ktorý zohľadňuje počet detí v materskej škole prevádzkovanej v Slovenskej republike, žiakov v základnej škole prevádzkovanej v Slovenskej republike alebo detí alebo žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami v škole prevádzkovanej v Slovenskej republike (ďalej len „žiak“), pre ktorých fyzická osoba – podnikateľ alebo právnická osoba v príslušnom školskom roku podľa § 2 písm. h) nariadenia vlády č. 200/2019 Z. z., ktorá o pridelenie maximálnej výšky pomoci žiada, tieto sprievodné opatrenia zabezpečuje.

Maximálna výška pomoci na sprievodné opatrenia je podľa nariadenia vlády č. 200/2019 Z. z. prideľovaná z podielu 10 % finančných prostriedkov Európskej únie na vykonávanie programu poskytovania pomoci podľa čl. 23 ods. 1 nariadenia (EÚ) č. 1308/2013 (ďalej len „školský program“), ustanoveného v § 5 ods. 7 nariadenia vlády č. 200/2019 Z. z. ako strop na ich zabezpečovanie v Slovenskej republike. Maximálna výška pomoci na sprievodné opatrenia sa teda z uvedeného percentuálneho podielu podľa nariadenia vlády č. 200/2019 Z. z. prideľuje na základe počtu žiakov, pre ktorých žiadateľ zabezpečuje sprievodné opatrenia, avšak v prípade žiadosti o pridelenie nižšej výšky pomoci sa pridelí táto nižšia výška pomoci.

Spravodlivé prerozdelenie

Tento mechanizmus umožňuje spravodlivé prerozdelenie prostriedkov Európskej únie na zabezpečovanie sprievodných opatrení medzi jednotlivých žiadateľov, a zároveň prechod nevyčerpanej časti týchto prostriedkov na najkľúčovejšiu časť školského programu, a to na dodávanie alebo distribúciu mliečnych výrobkov podľa § 1 písm. a) nariadenia vlády č. 200/2019 Z. z. (ďalej len „školský mliečny výrobok“) alebo ovocia a zeleniny podľa § 1 písm. b) nariadenia vlády č. 200/2019 Z. z. (ďalej len „školské ovocie a zelenina“) pre žiakov. Samozrejme, zoznam školských mliečnych výrobkov a školského ovocia a zeleniny, na dodávanie alebo distribúciu pre žiakov, ktorým možno poskytnúť pomoc, sa nariadením vlády č. 200/2019 Z. z. rozšíril o nové výrobky, pričom zároveň došlo k úpravám výšky pomoci na ich dodávanie alebo distribúciu pre žiakov, ktoré tvoria súčasť protihodnoty, resp. „ceny“ za ich dodávanie alebo distribúciu pre žiakov.

Úprava zoznamu

Nariadením vlády č. 200/2019 Z. z. sa predovšetkým upravuje zoznam školského ovocia a zeleniny, ako aj školských mliečnych výrobkov, na ktorých dodávanie alebo distribúciu pre  žiakov možno pomoc poskytovať, vrátane výšky pomoci za ich dodávanie alebo distribúciu žiakom a najvyššej úhrady, ktorú možno v rámci programu poskytovania pomoci v Slovenskej republike požadovať od školy alebo od jej žiaka za dodanie alebo distribúciu školského ovocia a zeleniny alebo školského mliečneho výrobku určitého druhu. Novinkou taktiež je, že najvyššia úhrada sa má zaokrúhľovať na eurocenty nahor.

Legislatívna úprava bola realizovaná v zmysle aktuálnej situácie na trhu v Slovenskej republike a na základe výpočtov Výskumného ústavu ekonomiky poľnohospodárstva a potravinárstva štátnej príspevkovej organizácie s názvom Národné poľnohospodárske a potravinárske centrum.

Termín na podávanie žiadostí

Okrem toho sa mení termín na podávanie žiadostí o schválenie poskytovania pomoci na dodávanie školského ovocia a zeleniny žiakom, na dodávanie alebo distribúciu školských mliečnych výrobkov žiakom, na sprievodné opatrenia podľa § 1 písm. c) nariadenia vlády č. 200/2019 Z. z. (ďalej len „školské sprievodné opatrenia“) alebo na propagáciu školského programu podľa čl. 5 ods. 1 písm. d) delegovaného nariadenia Komisie (EÚ) 2017/40 v Slovenskej republike (ďalej len „školské propagačné opatrenia“), a to z pôvodného termínu do 31. marca na termín do 31. januára kalendárneho roka, v ktorom sa začína školský rok podľa čl. 1 ods. 2 vykonávacieho nariadenia Komisie (EÚ) 2017/39 (ďalej len „školský rok“), na dodávanie školského ovocia a zeleniny žiakom, na dodávanie alebo distribúciu školských mliečnych výrobkov žiakom, na školské sprievodné opatrenia alebo na školské propagačné opatrenia, v ktorom sa žiada o schválenie poskytovania pomoci, o pridelenie maximálnej výšky pomoci alebo o poskytnutie pomoci (ďalej len „príslušný školský rok“). Taktiež sa vylučuje možnosť poskytovať pomoc na dodávanie alebo distribúciu takého mliečneho výrobku žiakom, ktorý je v rámci školského programu dodávaný alebo distribuovaný spolu s ďalšou potravinou.

Obsah pridaného cukru alebo medu

Nariadením vlády č. 200/2019 Z. z. sa zároveň znižuje maximálny obsah pridaného cukru alebo medu v mliečnych výrobkoch kategórie C) a D) zo 7 % na 6 %. Podľa Stratégie Slovenskej republiky pre realizáciu školského programu na školské roky 2017/2018 až 2022/2023, kde sa uvádza, že v priebehu nasledujúcich školských rokov sa v zmysle odporúčaní Svetovej zdravotníckej organizácie, Európskej komisie, vnútroštátnych strategických materiálov (napr. Akčný plán prevencie obezity na roky 2015 – 2025) a ďalších vedeckých poznatkov bude progresívne znižovať maximálny obsah pridaného cukru v mliečnych výrobkoch takto:

  • v školskom roku 2017/18 – 2018/19: ≤ 7 %,
  • v školskom roku 2019/20 – 2020/21: ≤ 6 %,
  • v školskom roku 2021/22 – 2022/23: ≤ 5 %.

Okrem toho sa aktualizuje spôsob určovania maximálnej výšky pomoci na dodávanie alebo distribúciu školských mliečnych výrobkov žiakom, na dodávanie školského ovocia a zeleniny žiakom, na školské sprievodné opatrenia alebo na školské propagačné opatrenia v príslušnom školskom roku, ktorý zohľadňuje princíp prideľovania maximálnej výšky pomoci na školské sprievodné opatrenia na počet žiakov, pre ktorých sa v príslušnom školskom roku zabezpečujú.

Zverejňovanie informácií

Vo vzťahu ku školám sa žiakom, pre ktorých sa majú zabezpečovať činnosti podľa § 1 písm. a) až c) nariadenia vlády č. 200/2019 Z. z., toho oproti pôvodnému systému stanovenému nariadením vlády č. 189/2017 Z. z. veľa nemení. Pribudla však povinnosť školy zabezpečiť zverejnenie informácie, že školské mliečne výrobky alebo školské ovocie a zelenina sú jej žiakom distribuované v rámci školského programu aj v označení zariadenia školského stravovania, teda nie len v jedálnom lístku, ako tomu bolo doposiaľ podľa nariadenia vlády č. 189/2017 Z. z..

Viac o konkrétnych zmenách v nariadení o poskytovaní pomoci na dodávanie a distribúciu ovocia, zeleniny, mlieka a výrobkov z nich pre deti a žiakov v školách sa dočítate v diele Školské jedálne

 

 

JUDr. Michal Pidanič

Riaditeľ odboru legislatívy

Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR