Ihličnaté stromy – december 2015

Pekný deň,

za nosnú tému posledného Kaleidoskopu v tomto kalendárnom roku sme si zvolili ihličnaté stromy. Chceli sme takto poukázať na najznámejší symbol Vianoc – vianočný stromček. Je novodobým symbolom života a prosperity spojenej so zeleňou. Nazýva sa viacerými menami, pre Rusov je jolkou, v rôznych častiach Slovenska zasa jezuľanom, polazníkom, krispánom, drevom alebo kriskindlom :) Veríme, že si aj v čase predvianočného zhonu nájdete čas a prečítate si, čo sme pre Vás pripravili.

Želáme Vám pokojné sviatočné dni a "dovidenia" v januári.

Biológia – Kto je starý Tjikko?

„Old Tjikko“ je 9 550 rokov starý nórsky smrek. Rastie v jednom zo švédskych národných parkov –Fulufjället v provincii Dalarna. Je najstarším samostatne žijúcim klonálnym stromom. Poznáme aj staršie stromy, ale tie nerastú osamote. Ich vek bol stanovený na základe datovania uhlíka koreňového systému.

Máme pre vás pripravený pracovný list zameraný na skúmanie ihličnatých stromov.

Tematický celok: Spoločenstvá organizmov

  • Vedieť pozorovaním zistiť spoločné a rozdielne znaky skupín organizmov.

Cieľom je rozvíjať kompetencie v oblasti prírodných vied.

Medzipredmetové vzťahy:
Matematika, fyzika: Meranie dĺžky.

Fyzika – Drevo

Zamysleli ste sa niekedy nad tým, čo je drevo? Pre botanika sú to časti cievnych zväzkov rastlín, ktoré majú drevnatú stonku. Pre stolára zasa predstavuje pružný, pevný a ľahký materiál s dobrými termoizolačnými schopnosťami. Často čítame o dreve ako o palive, biomase alebo o rezonančnom materiáli. Stretli ste sa už s drevom ako zrkadlom? Ešte nie? Náš experiment to môže zmeniť.

Tematický celok:

  • odraz svetla

Cieľom je rozvíjať kompetencie v oblasti prírodných vied, konkrétne:

  • formulovať hypotézy a overiť ich experimentom.

Medzipredmetové vzťahy:
Chémia: Vlastnosti látok.

Chémia – Šiška

Šiška, latinsky conus alebo strobilus, je zrelá samčia šištica nahosemenných rastlín. Je to klas so zdrevnatenín. Šiška je aj vyprážaný múčnik z kysnutého cesta. Čo myslíte, ktorej z nich sa budeme v rámci nášho experimentu venovať?

Tematický celok:

  • Horenie
  • Oxidačno-redukčné reakcie
  • Kovy

Cieľom je rozvíjať kompetencie v oblasti prírodných vied, konkrétne:

  • vedieť zaznamenať výsledok pokusu.
  • poznať horenie ako chemický dej.
  • porovnať vlastnosti niektorých solí.

Medzipredmetové vzťahy:
Fyzika: Vlastnosti látok

Stiahnite si dokument

Matematika – Ihličnatá matematika

Zásoba porastu je objem všetkých stromov, ktoré tvoria porast. Poznať jej množstvo a druhové a kvalitatívne rozčlenenie je dôležité pre zhodnotenie výsledkov hospodárenia a tiež pre kontrolu produkčnej schopnosti lesa. Zvyčajne sa robieva každých 10 rokov. Používajú sa dve metódy: metóda priameho merania a metóda odhadu. Obe sú ekonomicky veľmi náročná, tak sme si pre vás pripravili lepšie príklady. Do ihličnatého počítania :)

Tematický celok:

  • Slovné úlohy

Cieľom je rozvíjať kompetencie v oblasti prírodných vied, konkrétne:

  • Riešiť jednoduché slovné úlohy.

Stiahnite si dokument

Prírodoveda – Ktoré sú tie ihličnaté?

Borovicorasty alebo Pinophyta či Coniferae sa nazyvajú aj ihličiny, hoci tento názov sa logicky hodí viac pre triedu Pinopsida. Ihličnaté bývajú väčšinou stromy, len zriedka kry, výnimkou je kosodrevina. Vedeli ste, že k ihličnatým patria aj najväčšie stromy na svete – sekvoje a sekvojovce? Pochádzajú zo západného pobrežia Severnej Ameriky. Pripravili sme si pre Vás ihličnatú osemsmerovku, poradíte si s ňou?

Tematický celok:

  • Životný cyklus rastlín

Cieľom je rozvíjať kompetencie v oblasti prírodných vied, konkrétne:

  • Vie opísať životný cyklus stromu.

Stiahnite si dokument

Odporúčame: DIDAKTIKA MATEMATIKY I., DIDAKTIKA MATEMATIKY II.

Známi britskí autori Anne a Len Frobisherovci zdôrazňujú vo svojej knihe potrebu zmeny postojov žiakov k matematike a možno aj zmeny postoja k matematike u učiteľa. Vychádzajú z toho, že matematika nemá byť len o uvažovaní typu "buď - alebo". Sú presvedčení o tom, že učiteľ by mal hľadať prístup, ktorý mu vyhovuje najviac a v neposlednom rade, ktorý vyhovuje jeho žiakom.

Didaktika je o skúmaní matematických problémov a o tom, ako tieto problémy zapojiť do prirodzeného procesu učenia sa žiakov. Viac informácií.