Balóny – jún 2015

Dobrý deň,

dostalo sa k vám posledné číslo Kaleidoskopu v tomto školskom roku. Pred prázdninami sme sa zamerali na balóny. 4. 6. bolo výročie prvého letu balónom. Mali to na svedomí Joseph a Etienn Montgolfierovci. Vo Francúzsku mali veľkú rodinnú továreň na výrobu papiera, tá vraj stojí dodnes.

Pevne veríme, že vám naše úlohy pomohli v každodennej práci, že boli inšpiráciou a zdrojom zaujímavých informácií. Počas letného voľna si najmä oddýchnite a načerpajte síl do ďalšej kreatívnej práce.

Čo nás čaká v septembri? Nechajte sa prekvapiť :)

Biológia – Biológia s balónmi aj bez nich

Balóniky majú v medicíne rôzne využitie. Tu sa im budeme venovať len okrajovo, experimenty, ktoré sme pre vás pripravili, využívajú balóny a zameriavajú sa na dýchanie. V úvode sa zameriame na spirometriu. Je to vyšetrenie, pri ktorom sa zisťuje funkčnosť pľúc. Vykonáva sa pomocou spirometra, ktorý zaznamenáva dýchanie pacienta. Výsledkom je graf, ktorý ukazuje objem vdýchnutého a vydýchnutého vzduchu v závislosti od času.

Tematický celok:

  • Dýchacia sústava stavovcov
  • Dýchanie
  • Mechanizmus dýchania

Cieľom je rozvíjať kompetencie v oblasti prírodných vied, konkrétne:

  • Poznať typické orgány dýchacej sústavy stavovcov.
  • Opísať priebeh výmeny dýchacích plynov v pľúcach.
  • Vysvetliť podstatu dýchania.

Medzipredmetové vzťahy a prierezové témy:
Fyzika: Vlastnosti plynov. Dĺžkové miery.
Osobnostný a sociálny rozvoj

Fyzika – Balónové fyzikálne experimenty

Prvý len balóna bol veľkou šou. Stalo sa to 4. júna 1783. Balón bratov Montgolfierovcov sa vzniesol do výšky. Na slávnosti sa zúčastnil aj francúzsky kráľ Ľudovít XVI. Prvými pasažiermi boli ovce, kačice a sliepka. Ktovie, ako sa im let páčil.

Tematický celok:

  • Teplo

Cieľom je rozvíjať kompetencie v oblasti prírodných vied, konkrétne:

  • Prezentovať výsledky pozorovania.
  • Porovnávať vlastnosti plynov.

Medzipredmetové vzťahy a prierezové témy:
Osobnostný a sociálny rozvoj

Chémia – Aj chemici majú svoj balón, vlastne balónik...

Ako pipetujeme? Pipeta sa drží na hornom konci palcom a prostredníkom. Pri pipetovaní sa ponorí zúžený koniec do kvapaliny a z horného konca sa opatrne vysáva vzduch... Tu prichádza na scénu balónik :). Ak pracujeme s nebezpečnými látkami, je neoceniteľným pomocníkom. Pomôže nám vysať vzduch z pipety a tak ju naplniť odmeriavanou kvapalinou.

V pracovnom liste máme pre vás dva experimenty a paradoxne ani na jeden z nich balónik nepotrebujete.

Tematický celok:

  • Plynné látky

Cieľom je rozvíjať kompetencie v oblasti prírodných vied, konkrétne:

  • Zistiť pozorovaním vlastnosti konkrétnych látok.
  • Poznať zásady bezpečnej práce v chemickom laboratóriu.
  • Vedieť používať ochranné pomôcky.
  • Dodržiavať zásady bezpečnej práce s chemickými látkami v praxi.
  • Vedieť pozorovať javy sprevádzajúce pokus, vyhodnotiť a interpretovať ich.
  • Zaznamenať výsledok pokusu.

Medzipredmetové vzťahy a prierezové témy:
Fyzika: Vlastnosti plynov
Osobnostný a sociálny rozvoj

Matematika – Balóny v armáde

Prvý návrh na vojenské využitie balónov podal v roku 1783 Francúz Giroud de Villete. Prvé praktické využitie mal na svedomí iný Francúz – Guiton de Morveau, pokúsil sa balónom previezť s depešou do obliehaného mesta Condré. Ako dopadol? Neslávne... Balón padol medzi nepriateľov.

Pripravili sme si pre vás malú matematickú balónovú fiestu, taaak do počítania...

Tematický celok:

  • Slovné úlohy

Cieľom je rozvíjať kompetencie v oblasti prírodných vied, konkrétne:

  • Vedieť riešiť slovné úlohy, v ktorých sa ako podnet vyskytujú dáta.
  • Analyzovať text slovnej úlohy a diagnostikovať dané hľadané údaje potrebné na riešenie úlohy.

Medzipredmetové vzťahy a prierezové témy:
Osobnostný a sociálny rozvoj

Stiahnite si dokument

Prírodoveda – Čo je balón?

Ak by sa vás niekto spýtal, čo je to balón, ako mu odpoviete? Z odborného hľadiska je balón neriaditeľný aeorostat. Skladá sa z vlastného balóna (obalu plneného plynom ľahším ako vzduch alebo horúcim vzduchom, zo závesných lán, z koša a posádky. Riadiť sa dá len výška letu.

Zvláštna definícia, my sme si pre vás pripravili dve úlohy. Jednu ľahšiu na zahriatie mozgových závitov a druhú ťažšiu. Zistíte v nej, či môže ísť auto na balónový pohon.

Tematický celok:

  • Plyny

Cieľom je rozvíjať kompetencie v oblasti prírodných vied, konkrétne:

  • Poznať vlastnosti plynov.

Medzipredmetové vzťahy a prierezové témy:
Osobnostný a sociálny rozvoj

Odporúčame: DIDAKTIKA MATEMATIKY I., DIDAKTIKA MATEMATIKY II.

Didaktika matematiky

Známi britskí autori Anne a Len Frobisherovci zdôrazňujú vo svojej knihe potrebu zmeny postojov žiakov k matematike a možno aj zmeny postoja k matematike u učiteľa. Vychádzajú z toho, že matematika nemá byť len o uvažovaní typu "buď - alebo". Sú presvedčení o tom, že učiteľ by mal hľadať prístup, ktorý mu vyhovuje najviac a v neposlednom rade, ktorý vyhovuje jeho žiakom.

Didaktika je o skúmaní matematických problémov a o tom, ako tieto problémy zapojiť do prirodzeného procesu učenia sa žiakov. Viac informácií.