ŠKOLA ako ďalej?

Školské zariadenia postupne otvárajú brány. Učitelia i žiaci sú opäť vo svojom prirodzenom prostredí. Chvalabohu, aj keď, ich odlúčenie bolo predsa len na niečo dobré – prinútilo myslieť viac na dôležitosť vzdelávacieho procesu do budúcnosti.

Táto skúška ukázala aj niečo iné, zvlášť to, ako sme pripravení zvládať záťaže a popasovať sa s nimi, keď nám odrazu zmenia plány. Posledné 3 mesiace ovplyvnili život 8 miliárd ľudí na planéte zem. U viacerých sa zmenil život do bodky a niektorým sa zásadne zmenil pohľad na život. Iní tým hravo prešli a niektorí museli zabojovať. Mentálna i emočná pohoda je to, čo rozhodlo o tom ako to kto zvládol.

Pri mentálnej pohode nám chaoticky neposkakujú myšlienky a nerobia randál, že nám ide prasknúť hlava. Máme odstup a nadhľad od vecí, aby sme si dobre vybrali a dobre sa rozhodli.

A čo emócie? Dobré je, keď im rozumieme a vyznáme sa v nich. Nemali by byť posudzované ani potláčané, ale ani sa im úplne nemôžeme vydať napospas, lebo by nás pohltili. Práca s emóciami spočíva v tom, že ich pomenúvame, chápeme a spájame súvislosti. Zjednodušene povedané, pri emočnej pohode uvedomelo riadime vlastné emócie k nášmu dobru, aj k dobru ľudí okolo nás.

Emócie áno, či nie?

Najhoršie je, keď si ľudia osvoja spôsob úplného potlačenia emócií, lebo sa tak niekde naučili. Oni sa nestratia, len ich vytesníme niekam, kde nemajú priestor prejaviť sa. To však neznamená, že neskôr nezačnú „rozprávať“. Práve naopak, zvyčajne zvyknú „vybublať“, to je vtedy, keď je už neskoro. Vždy je však čas diskusiu o nich otvoriť a spracovať si ich.  Čo to znamená?

Spracované emócie sú vtedy, keď ich vezmeme na vedomie a nehodnotíme ich. Prijímame a akceptujeme aj tie, ktoré považujeme za negatívne alebo nechcené. Legitímne ich potvrdíme a povieme si, že máme právo hnevať sa alebo byť smutný. Tak sa môže energia z emócie uvoľniť a odznieť.

Nespracované sú vtedy, keď sa ich snažíme potlačiť, odmietnuť, odohnať, zbagatelizovať, nepriznať a vzdorujeme im. Vtedy zostane energia z nich niekde odložená čakať na svoju príležitosť, aby nám dokázala, akú má nad nami moc. Potom sa udeje emočný únos – intenzita emócie tak narastie, že vypne racio, ktoré už nemá nič pod kontrolou a my sme v afekte.

Dobrý riaditeľ má cenu zlatu

Krízová situácia potrebuje lídra, ktorý vyvedie svoj tím z bojiska ako víťaza. Udrží si mentálnu čulosť a nadhľad, zvládne vytvoriť poriadok a pohodu zároveň, inšpiruje a motivuje celý tím učiteľov. Táto spokojnosť potom prechádza na žiakov. Aj tak môže vyzerať jeden zo zdravých modelov fungovania dobrej školy. Koučka Janette Šimková zdôrazňuje: „Riaditeľ by nemal zabúdať na svoju mentálnu pohodu. Vďaka nej potom môže dosahovať úspechy s celým tímom učiteľov. Okrem toho, že sa dokáže postarať o svoju mentálnu pohodu, potrebuje mať záložné zdroje aj pre svojich podriadených, aby ich dokázal podporiť a inšpirovať, vypočuť, pomôcť im riešiť problémy.  Má vysokú zodpovednosť za výsledok celej školy a limitovanú kontrolu nad situáciou, čo prináša zvýšený stres.  Potrebuje si nastaviť hranice, odkiaľ pokiaľ môže mať nad vecami kontrolu a čo „pustiť“ v zmysle, že na to nemá dosah, aby mu to nespôsobovalo frustráciu. Stretáva sa s tým, že pri práci na diaľku zaniká viditeľnosť. Potrebuje vytvoriť priestor na zdieľanie úspechov kolegov cez digitálne kanály, aby videli zmysluplnosť svojho snaženia a mohli sa navzájom oceniť a zdieľať nielen starosti ale aj zdolané výzvy.“

Žiaci nepotrebujú zatrpknutých učiteľov

To isté platí aj pre učiteľov. Zdravá mentálna hygiena je aj v prípade učiteľov nevyhnutná. Nestačí raz začas vypustiť tlakový ventil nazhromaždených emócií, prepätia a stresu. Nápomocné je jednoducho sa párkrát za deň zastaviť a vnímať seba, situáciu tu a teraz.

Ako nastaviť misky váh, aby sme neskôr nehasili požiar?

Janette Šimková radí, zaveďte tieto tipy do bežného života:

  1. Dávajte najavo úctu a rešpekt k sebe aj k druhým.
  2. Dávajte priestor druhým, aby mohli participovať na vašich veciach.
  3. Dávajte si malé záväzky a plňte ich.
  4. Definujte si jasné ciele.
  5. Eliminujte nepotrebné činnosti a odhaľte zlodejov času.
  6. Keď máte pochybnosti alebo neistotu, iba urobte ďalší malý krok.
  7. Len čo si začnete myslieť, že problém je „mimo vás", zastavte sa. Vašim problémom je táto       myšlienka.
  8. Myslite na prevenciu – čo vás ochráni, keď idete na doraz?
  9. Naučte sa hovoriť NIE a nerobte prácu za iných.
  10. Nepresúvajte nepríjemné veci na neskôr.
  11. Nerobte naraz príliš veľa vecí, môžu vám unikať priority.
  12. Nesľubujte, čo nemôžete splniť a dodržať.
  13. Nezahlcujte sa informáciami, selektujte a využívajte kritické myslenie, aby ste dokázali vidieť  to podstatné.
  14. Otvorene komunikujte a nezatajujte informácie, ani ich nezneužívajte.
  15. Plánujte zapisovaním do diára – klasického alebo elektronického.
  16. Pracujte na sebe, na svojom osobnom rozvoji.
  17. Prijímajte odmietnutie bez pocitu urážky alebo zrady.
  18. Uzatvárajte rozumné kompromisy a hľadajte konsenzy.

 

Držíme vám palce!