Ako má vyzerať plán výchovno-vzdelávacej činnosti v MŠ?

22.09.2011
Vzdelávanie a výchova

Otázka: Týždenné plány máme z týchto častí: tematický okruh, výkonové štandardy, čiastkové ciele, edukačná aktivita, kompetencie, stratégie, učebné zdroje, plnenie. Je to správne? Tieto časti sa majú vzťahovať aj na popoludnie, príp. na pobyt vonku?

V súvislosti s plánmi výchovno-vzdelávacej činnosti možno diskutovať o množstve výchovno-vzdelávacích cieľov. Môžeme si položiť otázku: Koľko výchovno-vzdelávacích cieľov by mal obsahovať plán výchovno-vzdelávacej činnosti napr. na týždeň? Odpoveď nie je jednoznačná. Záleží od spôsobu výchovno-vzdelávacej činnosti konkrétnych učiteliek, od toho, ako v praxi napĺňajú myšlienku, že výchovno-vzdelávacia činnosť v materskej škole je nepretržitá a že všetky organizačné formy denného poriadku sú si z hľadiska pedagogicko-psychologickej stránky rovnocenné. Záleží tiež od toho, či ide o triedu s rámcovým denným poriadkom alebo o triedu, v ktorej je na jednotlivé organizačné formy vyčlenený konkrétny čas (prax ukazuje, že tried s takýmto striktným určením času na jednotlivé organizačné formy denného poriadku je už malo).

Z uvedeného vyplýva, že budú triedy, ktoré si budú plánovať výchovno-vzdelávacie ciele osobitne na jednotlivé organizačné formy (v takomto prípade bude naplánovaných menej cieľov), a na druhej strane triedy, kde bude cieľov naplánovaných zdanlivo veľa, avšak vopred nebude presne vymedzené, v ktorých organizačných formách denného poriadku sa budú plniť (spravidla sa jednotlivé ciele budú plniť kontinuálne, vo viacerých organizačných formách denného poriadku a niektoré aj v priebehu viacerých dní počas týždňa, resp. aj mesiaca). V tomto modeli učiteľky rešpektujú to, že deti sa učia v riadených i spontánnych činnostiach, a tiež to, že je dôležité aj situačné rozhodovanie, ktoré viac akcentuje dieťa ako aktívny subjekt výchovy a vzdelávania, nielen ako pasívny objekt pedagogického pôsobenia učiteliek.

Plán výchovno-vzdelávacej činnosti by mohol obsahovať tieto súčasti:

  • obsahový celok/projekt — konkrétny z učebných osnov školského vzdelávacieho programu,
     
  • tému, príp. aj podtému zo školského vzdelávacieho programu z konkrétneho obsahového celku,
     
  • tematické okruhy podľa Štátneho vzdelávacieho programu ISCED 0 — predprimárne vzdelávanie (kvôli získavaniu spätnej väzby pre učiteľku, príp. pre riaditeľku),
     
  • kľúčové kompetencie — postačuje uvádzať skupiny kompetencii,
     
  • výchovno-vzdelávací cieľ/ciele — pri ich formulácii sa vychádza z učebných osnov školského vzdelávacieho programu, rešpektuje sa aktuálna rozvojová úroveň detí a rešpektujú sa taxonómie výchovno-vzdelávacích cieľov,
     
  • stratégie výchovno-vzdelávacej činnosti — uvádzajú sa konkrétne metódy, formy, prostriedky, prostredníctvom ktorých sa budú naplánované ciele plniť,
     
  • učebné zdroje — uvádzajú sa konkrétne učebné zdroje pre učiteľku aj deti,
     
  • organizačné formy denného poriadku, organizačná forma predprimárneho vzdelávania — uvedú sa konkrétne organizačné formy denného poriadku (alebo edukačná aktivita), v ktorých sa budú naplánované ciele realizovať.

 

Vybrané z publikácie Dieťa a jeho svet.

Komentáre

Ak chcete komentovať, prihláste sa alebo zaregistrujte