Zákazky s nízkou hodnotou – na čo v praxi nezabudnúť?

Zákazka s nízkou hodnotou nie je verejným obstarávaním, a teda nemusí byť realizovaná formou pravidiel, ktoré definuje zákon č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len zákon o verejnom obstarávaní).

Verejný obstarávateľ pri zadávaní zákazky s nízkou hodnotou postupuje tak, aby vynaložené náklady na predmet zákazky boli hospodárne. Príspevok sa venuje primárnym pravidlám k zákazkám s nízkou hodnotou, ktoré môžu byť aj podkladom k spracovaniu interného riadiaceho aktu obce alebo organizácie (spravidla ako smernica).

Pri realizovaní zákaziek s nízkou hodnotou platia pravidlá v zmysle ustanovenia § 117 zákona o verejnom obstarávaní, pričom treba dbať na tieto pravidlá:

  • verejný obstarávateľ pri zadávaní zákazky s nízkou hodnotou postupuje tak, aby vynaložené náklady na predmet zákazky boli hospodárne,
  • ak verejný obstarávateľ vyzval na predloženie ponuky viac hospodárskych subjektov na účel zadania zákazky, je povinný zabezpečiť dodržanie princípov rovnakého zaobchádzania a nediskriminácie,
  • verejný obstarávateľ je povinný postupovať v súlade s princípom transparentnosti a zdokumentovať celý priebeh verejného obstarávania, tak aby jeho úkony boli preskúmateľné bez ohľadu na použité prostriedky komunikácie.

Bežná dostupnosť na trhu

Verejný obstarávateľ je povinný pri zadávaní podlimitnej zákazky určiť, či ide o bežnú dostupnosť.

Verejný obstarávateľ pri poskytovaní služieb, tovarov a stavebných prác nie je povinný použiť elektronickú aukciu.

UPOZORNENIE

Vzhľadom na obsah výkladového stanoviska úradu pre verejné obstarávanie sú stavebné práce s ohľadom na ich charakter, potrebu obhliadky pre vypracovanie ponuky a špecifikáciu považované za nie bežne dostupné.

Tovary je potrebné jednotlivo posudzovať z hľadiska bežnej dostupnosti v prípade, ak z predmetu a popisu zákazky nie je možné jednoznačne rozhodnúť, či tovar má alebo nemá charakter bežnej dostupnosti.

Pri zadávaní zákaziek s nízkou hodnotou sa nepoužijú ustanovenia § 4, § 20, § 24 a § 25 ods. 3 zákona o verejnom obstarávaní.

Pravidlá zákaziek s nízkou hodnotou do aplikačnej praxe, resp. interného aktu

  • Pri zadávaní zákazky s nízkou hodnotou sa nevyžaduje písomná forma zmluvy okrem prípadov, v ktorých to vyžadujú osobitné predpisy.
  • Verejný obstarávateľ eviduje všetky doklady a dokumenty a uchováva ich počas desiatich rokov od uzavretia zmluvy, ak osobitný predpis neustanovuje inak.
  • Verejný obstarávateľ určuje jednotlivé kritériá súvisiace s predmetom zákazky tak, aby vyjadrovali vzťah úžitkovej hodnoty plnenia a ceny, pričom kritériami výberu dodávateľa na obstarávanie tovarov, služieb a potravín sú nasledovné kritériá:
    • osobné dobré skúsenosti s dodávateľom,
    • plnenie nadštandardných požiadaviek verejného obstarávateľa,
    • vzdialenosť sídla prevádzky dodávateľa,
    • miesto prevádzky (podpora regionálnej zamestnanosti),
    • referencie a ich kvalita (počet reklamácií),
    • kvalita a čerstvosť potravín,
    • akciové ceny,
    • termín dodávania tovaru,
    • technické zabezpečenie pre kvalitné poskytnutie služby,
    • najnižšia cena, prípadne iné.

 

  • Verejný obstarávateľ určuje jednotlivé kritériá súvisiace s predmetom zákazky tak, aby vyjadrovali vzťah úžitkovej hodnoty plnenia a ceny, pričom kritériami výberu zhotoviteľa pre obstarávanie stavebných prác sú nasledovné kritériá:
    • osobné dobré skúsenosti so zhotoviteľom,
    • plnenie nadštandardných požiadaviek verejného obstarávateľa,
    • miesto prevádzky (podpora regionálnej zamestnanosti),
    • referencie na stavebné práce a ich kvalitu (počet reklamácií),
    • najnižšia cena,
    • termín výstavby a podobne.
  • Pravidlá uplatnenia jednotlivých kritérií závisia od zložitosti a rozsahu predmetu zákazky. Výber uchádzača a odôvodnenie výberu úspešného uchádzača pri zadávaní zákaziek s nízkymi hodnotami. Vybraný uchádzač musí byť oprávnený dodávať, resp. poskytovať predmet zákazky.
  • Spôsobom na preukázanie oprávnenia je aktuálny výpis z obchodného alebo živnostenského registra alebo potvrdenie o zapísaní v príslušnom profesijnom zozname (postačuje aj neoverená fotokópia alebo výpis z internetovej stránky napr. www.orsr.sk, www.zrsr.sk, príslušná profesijná alebo stavovská komora alebo združenie).
  • Ak sa ponuky vyhodnocujú na základe ekonomicky najvýhodnejšej ponuky, verejný obstarávateľ určí jednotlivé kritériá súvisiace s predmetom zákazky a pravidlá uplatnenia kritérií, ktorými zabezpečí kvalitatívne rozlíšenie splnenia jednotlivých kritérií.

Autor článku: Jozef Sýkora

Viac informácií k tejto téme nájdete v najnovšom čísle časopisu Zriaďovateľ