Registratúrny poriadok z pohľadu poslednej novelizácie Vyhlášky pre rok 2024

Registratúrny poriadok upravuje správu registratúry centralizovaným spôsobom s použitím elektronického informačného systému na správy registratúry. V podateľni, ako aj na niektorých organizačných útvaroch sa prostredníctvom elektronického systému na správu registratúry vedie jeden centrálny registratúrny denník. Príspevok sa venuje vybraným dôležitým novelizáciám v súčasnosti pri vedení registratúry v zmysle Vyhlášky Ministerstva vnútra SR č. 403/2023 Z. z., ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva vnútra SR č. 628/2002 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o archívoch a registratúrach a o doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len Vyhláška) naposledy významnejšie novelizovaná od 1. januára 2024.

Náš príspevok sa tiež venuje upozorneniam autora pre jednotky územnej samosprávy a pre školské zariadenia. Jednotný postup pri správe registratúry pri výkone práce mimo pracoviska upravuje registratúrny poriadok (ako vnútorný akt riadenia, t. j. smernica) pôvodcu registratúry alebo iný interný predpis v zmysle spomínanej vyhlášky účinnej od 1. januára 2024.
 
Najnovšie legislatívne zmeny
Úvodom je potrebné dodať, že oblasť registratúry prešla od septembra 2023 a od januára 2024 novelizáciou. Dotkneme sa v príspevku vybraných ustanovení, ktoré sa menili. Primárne upozorním, že sa zadefinovala zásielka ako pojem a tiež podateľňa. Zásielkou je záznam v procese prijímania a registratúrny záznam v procese odosielania adresátovi. Podateľňa zabezpečuje prijímanie a triedenie zásielok, ich prideľovanie organizačným zložkám pôvodcu registratúry a odosielanie zásielok; v elektronickom informačnom systéme na správu registratúry je miestom, ktoré zabezpečuje prijímanie a spravidla aj evidenciu doručených zásielok. Ak nie je zriadená podateľňa, na príjem neelektronických zásielok sa určí pracovisko, ktoré plní povinnosti podateľne alebo zamestnanec, ktorý plní povinnosti podateľne.
 
Novela: Povinnosť pre obce, organizácie a školy: Informácie o podmienkach prijímania zásielok sa zverejňujú na webovom sídle alebo na úradnej tabuli pôvodcu.
 
Od 1. januára 2024 platí, že pri hodnotení hodnovernosti záznamu sa prihliada na vierohodnosť pôvodu, neporušenosť obsahu a čitateľnosť záznamu od okamihu jeho vzniku. Vierohodnosť pôvodu záznamu sa preukazuje uvedením jednoznačného identifikátora entity registratúry, autorizáciou záznamu, úplnými štruktúrovanými údajmi o obsahu, štruktúre a väzbách elektronického záznamu. Neporušenosť obsahu je zabezpečená, ak zaslaním alebo transformáciou záznamu nenastala zmena obsahu zaznamenaných skutočností v zázname. Čitateľnosť záznamu je zabezpečená, ak je obsah záznamu zrakom vnímateľný, rozlíšiteľný a obsahovo zrozumiteľný. Pôvodca skontroluje obsah, formát, bezpečnosť a možnosť zobrazenia doručeného elektronického záznamu používateľsky zrozumiteľným spôsobom. Ak nie je možné elektronický záznam zobraziť používateľsky zrozumiteľným spôsobom a možno z neho zistiť adresu odosielateľa, pôvodca o tom odosielateľa informuje a uvedie dátové formáty, v ktorých elektronické zásielky prijíma.
 
Evidenciu a manipuláciu registratúrnych záznamov upravujú všeobecne záväzné právne predpisy a interné právne predpisy (napr. sťažnosti, zmluvy, interné predpisy, účtovné záznamy, záznamy personálnej agendy, agenda protispoločenskej činnosti či žiadostí o prístup k informáciám). Podateľňa a registratúrne stredisko sú organizačne začlenené do administrácie v súlade s organizačným poriadkom. Každý vedúci zamestnanec dôsledne dbá, aby každý zamestnanec dodržiaval predpisy pri správe registratúry (ustanovenia vami spracovaného a účinného registratúrneho poriadku/plánu), a to v rozsahu primeranom svojim pracovným povinnostiam.
 
Ako postupovať pri skončení pracovného pomeru zodpovedného zamestnanca? 
Zamestnanec pri rozviazaní pracovného pomeru alebo zmene pracovného zaradenia protokolárne odovzdá vedúcemu zamestnancovi alebo ním poverenému zamestnancovi spisy, evidenčné pomôcky, príp. pečiatky a pečatidlá, ak ich mal pridelené. Dozor nad vyraďovaním spisov vrátane špeciálnych druhov záznamov subjektu vykonáva príslušný archívny orgán (pre jednotku územnej samosprávy/verejnej správy štátny archív s regionálnou pôsobnosťou, resp. Slovenský národný archív). Subjekt územnej samosprávy vedie evidenciu záznamov výlučne v štátnom jazyku Slovenskej republiky. Subjekt prijíma elektronické zásielky prostredníctvom elektronickej schránky elektronickej pošty a elektronických služieb. Elektronické zásielky prijímajú všetky organizačné útvary obce/školy (napríklad na adrese ......@......sk).
 
 
PhDr. Jozef Sýkora, MBA
Kontrolór
 
O tom, čo platí pre obce ale aj školy a školské zariadenia od januára 2024 sa dozviete v článku v časopise Zriaďovateľ 1 – 2/2024.