Hľadá sa riaditeľ školy...

Viete, ako vyhlásiť výberové konanie na vymenovanie riaditeľa školy?

 

Oznámenie o vyhlásení výberového konania podľa § 5 ods. 3 zákona č. 552/2003 Z. z. aplikované na vymenovanie riaditeľa školy obsahuje:

·názov školy vrátane obce, kde je sídlo zamestnávateľa,

·funkciu, ktorá sa obsadzuje výberovým konaním,

·kvalifikačné predpoklady a osobitné kvalifikačné predpoklady na vykonávanie funkcie podľa osobitného predpisu.

 

Podľa § 3 ods. 5 zákona č. 596/2003 Z. z. musí riaditeľ školy (okrem riaditeľa zariadenia školského stravovania a riaditeľa strediska služieb škole)

   spĺňať predpoklady podľa osobitného predpisu (ktorým je § 39 ods. 3 zákona č. 138/2019 Z. z.),

 mať ku dňu uskutočnenia výberového konania najmenej päť rokov pedagogickej činnosti alebo najmenej päť rokov odbornej činnosti.

 

Nie je porušením žiadnej právnej normy vyhlásenie výberového konania na „nového“ riaditeľa pred ukončením funkčného obdobia aktuálneho riaditeľa berúc do úvahy lehoty výberového konania tak, aby „nový“ riaditeľ mohol byť vymenovaný na funkčné obdobie, ktoré plynulo nadväzuje na funkčné obdobie predchádzajúceho riaditeľa.

 

V prípade, ak by zriaďovateľ vyhlásil výberové konanie po uplynutí funkčného obdobia riaditeľa (čo mu legislatíva nezakazuje), dočasne voľné miesto riaditeľa môže podľa § 5 ods. 9 zákona č. 552/2003 Z. z. do vymenovania nového riaditeľa po úspešnom vykonaní výberového konania obsadiť bez výberového konania, a to najdlhšie na šesť mesiacov.

 

V zákone č. 596/2003 Z. z. zostali tieto termíny zachované, hoci aktuálne platný zákon č. 138/2019 Z. z. pojednáva v § 6 o „pracovnej činnosti“ pedagogického zamestnanca a odborného zamestnanca.

 

Pracovnou činnosťou pedagogického zamestnanca sa rozumejú

  • priama výchovno-vzdelávacia činnosť, ktorou sa uskutočňuje školský vzdelávací program, výchovný program alebo program vzdelávania pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov (ďalej len „program vzdelávania“),
  • ostatné činnosti súvisiace s priamou výchovno-vzdelávacou činnosťou, ktoré zamestnávateľ upraví v pracovnom poriadku,
  • poskytovanie výchovy podľa osobitného predpisu (zákon č. 305/2005 Z. z. a zákon č. 448/2008 Z. z.),
  • poradenstvo pedagogickým zamestnancom a odborným zamestnancom v organizácii zriadenej ministerstvom školstva, organizácii zriadenej iným ústredným orgánom štátnej správy na plnenie úloh v oblasti profesijného rozvoja pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov alebo v katolíckom pedagogickom a katechetickom centre a spolupráca so školami, školskými zariadeniami a zariadeniami sociálnej pomoci pri profesijnom rozvoji,
  • činnosti pri atestácii v atestačnej organizácii alebo
  • výkon špecializovaných činností alebo výkon riadiacich činností v škole alebo v školskom zariadení.

S účinnosťou od 01. 01. 2022 zákon č. 414/2021 Z. z. z 20. októbra 2021, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 138/2019 Z. z. toto ponímanie upravuje a stanovuje, že pracovnou činnosťou pedagogického zamestnanca sa rozumejú

  • priama výchovno-vzdelávacia činnosť, ktorou sa uskutočňuje školský vzdelávací program alebo výchovný program,
  • činnosti, ktorými sa uskutočňuje program vzdelávania pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov (ďalej len „program vzdelávania“),
  • ostatné činnosti súvisiace s priamou výchovno-vzdelávacou činnosťou, ktoré zamestnávateľ upraví v pracovnom poriadku,
  • poskytovanie výchovy podľa osobitného predpisu,
  • poradenstvo pedagogickým zamestnancom a odborným zamestnancom a spolupráca so školami, školskými zariadeniami, zariadeniami sociálnej pomoci a pracoviskami praktického vyučovania pri profesijnom rozvoji,
  • odborná pomoc spojená s výchovou a vzdelávaním,
  • poradenstvo a odborná pomoc spojené s využívaním digitálnych technológií vo výchove a vzdelávaní,
  • činnosti pri atestácii v atestačnej organizácii alebo
  • výkon špecializovaných činností alebo výkon riadiacich činností v škole alebo v školskom zariadení.

Pracovnou činnosťou odborného zamestnanca sa rozumie

  • výkon činnosti psychologickej, logopedickej, sociálno-pedagogickej, liečebno-pedagogickej alebo špeciálno-pedagogickej a reedukácia detí a žiakov a ostatné činnosti s tým súvisiace,
  • poskytovanie kariérového poradenstva, sociálneho poradenstva a prevencie vo výchove a vzdelávaní a ostatné činnosti s tým súvisiace alebo
  • výkon špecializovaných činností alebo výkon riadiacich činností v škole alebo v školskom zariadení.

 

Doba pedagogickej činnosti alebo odbornej činnosti, resp. pracovnej činnosti pedagogického (odborného) zamestnanca sa spravidla nerovná dobe tzv. započítanej praxe.

 

 Do doby pracovnej činnosti na rozdiel od doby započítanej praxe sa nezapočítava čerpanie materskej dovolenky, ďalšej materskej dovolenky alebo rodičovskej dovolenky, vykonávania základnej služby alebo náhradnej služby, civilnej služby a pod.

 

    Uvedené zmeny v legislatíve je potrebné pri realizácii výberového konania akceptovať.

 

 

Do 31. 12. 2021 môže činnosť vedúceho pedagogického zamestnanca alebo vedúceho odborného zamestnanca podľa § 39 ods. 3 zákona č. 138/2019 Z. z. vykonávať ten, kto spĺňa

  • kvalifikačné predpoklady na výkon pracovnej činnosti v príslušnej kategórii alebo v podkategórii pedagogického zamestnanca alebo v príslušnej kategórii odborného zamestnanca a
  • podmienky zaradenia do kariérového stupňa pedagogický zamestnanec s prvou atestáciou a odborný zamestnanec s prvou atestáciou.

S účinnosťou od 01. 01. 2022 sa zákonom č. 414/2021 Z. z. z 20. októbra 2021, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 138/2019 Z. z. táto podmienka mení a činnosť vedúceho pedagogického zamestnanca alebo vedúceho odborného zamestnanca môže v nadväznosti na nové znenie § 32 zákona vykonávať ten, kto spĺňa podmienky zaradenia do kariérového stupňa samostatný pedagogický zamestnanec alebo samostatný odborný zamestnanec.

  • podmienky získania profesijných kompetencií potrebných na výkon činnosti vedúceho pedagogického zamestnanca alebo vedúceho odborného zamestnanca – táto podmienka s účinnosťou od 01. 01. 2022 bola tiež doplnená zákonom č. 414/2021 Z. z.

 

Dôvodom úpravy predmetných ustanovení bola potreba jednoznačného vyjadrenia, aby vedúci pedagogický zamestnanec a vedúci odborný zamestnanec mali kompetencie potrebné na výkon činnosti vedúceho pedagogického zamestnanca alebo vedúceho odborného zamestnanca.

Úprava rešpektuje vzdelávacie cesty, ktoré si môže vedúci pedagogický zamestnanec a vedúci odborný zamestnanec zvoliť, a to formálne vzdelávanie – absolvovanie príslušného študijného programu alebo neformálne vzdelávanie – absolvovanie schváleného programu funkčného vzdelávania.

Formulácia úpravy je v súlade s ustanovením § 47, ktorý nevyžaduje funkčné vzdelávanie, ak pedagogický zamestnanec alebo odborný zamestnanec absolvoval príslušné vysokoškolské vzdelávanie.

Zároveň návrh reaguje na novú kompetenciu samostatných pedagogických zamestnancov a samostatných odborných zamestnancov vykonávať činnosti vedúceho pedagogického zamestnanca alebo vedúceho odborného zamestnanca.

 

V predchádzajúcej právnej úprave bolo podmienkou výkonu činnosti vedúceho zamestnanca tiež najneskôr do troch rokov od ustanovenia do kariérovej pozície vedúceho pedagogického zamestnanca alebo vedúceho odborného zamestnanca ukončí funkčné vzdelávanie.

 

Príklad

 

 Z praxe vieme, že niektorí zriaďovatelia uplatňovali požiadavku ukončenia funkčného vzdelávania, v staršej legislatíve uvádzanú ako prípravu vedúcich pedagogických zamestnancov, už v čase realizácie výberového konania a uchádzača, ktorý ju nespĺňal, z výberového konania vylúčili. Tento postup bol nad rámec platnej legislatívy a nebol zákonný.

 

Podľa § 5 ods. 9 zákona č. 596/2003 Z. z. je riaditeľ povinný absolvovať funkčné vzdelávanie.

 

Nové znenie § 47 ods. 1 zákona č. 138/2019 Z. z. definuje ako cieľ funkčného vzdelávania získanie profesijných kompetencií na výkon činnosti vedúceho pedagogického zamestnanca a vedúceho odborného zamestnanca, kým v predchádzajúcom znení zákona sa osobitne uvádzal okrem toho aj výkon funkcie riaditeľa.

 

S účinnosťou od 01. 01. 2022 sa funkčné vzdelávanie organizuje v rozsahu najmenej 220 hodín (do 31. 12. 2021 to bolo v rozsahu najmenej 320 hodín) a pozostáva zo základného programu funkčného vzdelávania v rozsahu najmenej 70 hodín a rozširujúceho programu funkčného vzdelávania v rozsahu najmenej 150 hodín. Rozširujúci program sa člení na moduly.

 Základný program, rozširujúci program a moduly rozširujúceho programu schvaľuje ministerstvo školstva.

 

Súčasťou funkčného vzdelávania je vypracovanie manažérskeho portfólia ako súboru dokladov o získaní profesijných kompetencií vyžadovaných na výkon činnosti vedúceho pedagogického zamestnanca alebo vedúceho odborného zamestnanca, ktorými sú

  • doklady o absolvovanom ďalšom vzdelávaní,
  • dokumenty preukazujúce postupy pri výkone činnosti vedúceho pedagogického zamestnanca alebo vedúceho odborného zamestnanca alebo
  • potvrdenie o využívaní vyžadovaných profesijných kompetencií získaných sebavzdelávaním alebo výkonom pracovnej činnosti, ktoré vydáva zamestnávateľ vedúceho pedagogického zamestnanca alebo vedúceho odborného zamestnanca, v prípade riaditeľa potvrdenie vydáva zriaďovateľ.

 

  PaedDr. Tibor Lukács

 

Viac o profesijných kompetenciách nájdete v najnovšom čísle časopisu Zriaďovateľ.