Dotácie obcí a miest smerované na investície iných subjektov

Podľa zákona č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 583/2004 Z. z.“) môže subjekt územnej samosprávy poskytovať dotáciu z rozpočtu na základe vlastného všeobecne záväzného nariadenia iba:

Zriaďovateľ školy môže žiadať finančné prostriedky na vyučovací proces slovenského jazyka organizovaný prostredníctvom jazykového kurzu, personálne zabezpečenie, mzdy a odvody do poistných fondov, materiálno-technické, didaktické zabezpečenie, IKT, nákup literatúry, prevádzkové náklady a ďalšie potreby v súvislosti so zabezpečením jazykového kurzu.

1. právnickej osobe (spoločnosti, a to najmä s. r. o., a. s., k. s. či družstvá),
2. občianskemu združeniu, nadácii, neziskovej organizácii,
3. cirkvi,
4. samostatne hospodáriacemu roľníkovi,
5. fyzickej osobe – podnikateľovi.

☛ Obec, mesto alebo vyšší územný celok nemôže poskytnúť zo svojho rozpočtu finančnú dotáciu fyzickej osobe – nepodnikateľovi. ☚

Má obec oprávnenie darovať inému subjektu dotáciu cez darovaciu zmluvu?

Obec pri nakladaní s verejnými prostriedkami postupuje podľa § 19 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p., podľa ktorého verejné prostriedky možno použiť na účely, ktoré sú v súlade s osobitnými predpismi.

☛ Práve zákon č. 583/2004 Z. z. povoľuje poskytnutie finančnej dotácie s účelových charakterom na verejnoprospešnú aktivitu či zámer v zmysle obecného všeobecne záväzného nariadenia. ☚

Poskytnutie daru z rozpočtu obce bez zákonnej opory v osobitnom predpise nie je v súlade s uvedeným ustanovením § 19 ods. 1 č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. a zároveň verejné prostriedky sa môžu používať na krytie nevyhnutných potrieb a opatrení vyplývajúcich z osobitných predpisov (§ 19 ods. 6 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p.). Takéto poskytnutie finančného daru nemožno poskytnúť ani na účely reprezentácie a propagácie subjektu (pozn. autora: podľa § 34 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. platí, že prostriedky na reprezentáciu a propagáciu možno iba uhradiť, t. j. použiť a nie poskytnúť ako dotáciu či dar).

Môže obec poskytnúť dotáciu, ktorá má investičný charakter?

Zákon č. 583/2004 Z. z. je všeobecná právna norma, ktorá neobsahuje ustanovenia, ktoré by subjektom územnej samosprávy zamedzovali používanie ich vlastných finančných prostriedkov na správu, údržbu, resp. zhodnocovanie majetku iných osôb. V zmysle Ústavy Slovenskej republiky (ako primárnej právnej normy najvyššej právnej sily) platí, že subjekty územnej samosprávy sú samostatné územné samosprávne a správne celky Slovenskej republiky, ktoré za podmienok ustanovených zákonom samostatne hospodária s vlastným majetkom a so svojimi finančnými prostriedkami. O použití vlastných príjmov rozpočtu rozhodujú obce, mestá alebo vyššie územné celky samostatne.

☛ Treba uviesť, že zákon č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov stanovuje v ustanoveniach § 19, že verejné prostriedky možno použiť iba na účely, ktoré sú ustanovené osobitnými predpismi. Na účely poskytovania nenávratnej finančnej dotácie (v praxi sa objavuje i pojem grant či výpomoc, čo nie je správne pomenovanie, a teda nie v súlade s dikciou ustanovení § 6 a § 7 zákona č. 583/2004 Z. z.). ☚

Platí teda, že obec, mesto alebo vyšší územný celok nemá zákonné limity pre poskytnutie dotácie, ktorá by smerovala právnickej osobe alebo fyzickej osobe-podnikateľovi na kapitálový (či investičný) charakter alebo na zhodnotenie majetku žiadateľa (resp. následného prijímateľa dotácie z rozpočtu obce, mesta alebo vyššieho územného celku).

Práve ustanovenie § 7 ods. 1 písm. d) zákona č. 583/2004 Z. z. zaraďuje medzi výdavky obce aj výdavky spojené so správou, údržbou a zhodnocovaním majetku obce a majetku iných osôb, ktorý obec užíva na plnenie úloh podľa osobitných predpisov (pozn. autora: rovnaká skutočnosť platí aj pre vyššie územné celky, a to v ustanovení § 8 ods. 1 písm. d) zákona č. 583/2004 Z. z.).

Ďalej je v súlade s príslušnými ustanoveniami § 7 a § 8 zákona č. 583/2004 Z. z. upravené poskytovanie dotácií z rozpočtu obcí a VÚC, pričom regulácia sa týka iba subjektov, ktorým sa finančné prostriedky môžu poskytnúť, a okruhov účelov a aktivít, ktoré sa môžu týmito finančnými prostriedkami podporiť.

Zákon č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, ako všeobecný predpis upravujúci pravidlá rozpočtového hospodárenia s verejnými prostriedkami, ako jedno zo všeobecných pravidiel obsahuje povinnosť pre všetky subjekty verejnej správy pri používaní verejných prostriedkov zachovávať hospodárnosť, efektívnosť a účinnosť ich použitia. Neobsahuje však žiadnu úpravu, ktorá by bola právnou prekážkou pri investovaní výdavkov samosprávy do cudzieho majetku.

Zároveň spomínam, že obec má povinnosť v rozpočte obce na príslušný rozpočtový rok rozpočtovať prostriedky na konkrétnu akciu, úlohu alebo účel použitia prostriedkov. Tento účel sa stanoví v návrhu rozpočtu, čo je často orientačný ukazovateľ.

Potrebné je upozorniť na ustanovenie § 19 ods. 2 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, podľa ktorého verejné prostriedky je potrebné použiť do konca kalendárneho roku. Na základe uvedeného teda všeobecne záväzné nariadenie obce musí reflektovať požiadavku zákona do svojej praxe a obec má povinnosť zabezpečiť zúčtovanie poskytnutej dotácie v zákonnom termíne.

Postupy účtovania charakterizujú dotácie, granty, prevody prostriedkov v rámci organizácie v zriaďovateľskej pôsobnosti, výpomoci ako transfery. V nadväznosti na finančnú výpomoc spomínam možnosť, kedy má obec právo poskytnúť návratnú výpomoc svojej obchodnej spoločnosti (v zakladateľskej pôsobnosti).

Postupy účtovania charakterizujú dotácie, granty, prevody prostriedkov v rámci organizácie v zriaďovateľskej pôsobnosti, výpomoci ako transfery. V nadväznosti na finančnú výpomoc spomínam možnosť, kedy má obec právo poskytnúť návratnú výpomoc svojej obchodnej spoločnosti (v zakladateľskej pôsobnosti).

☛ Obec má právo vyžadovať splnenie interných podmienok (najmä z oblasti žiadosti o dotáciu, dokladov a písomností alebo preukázania použitia prostriedkov) zapracovaných v internom akte či vo všeobecne záväznom nariadení obce. ☚

Dotáciu obec poskytne po splnení zákonných podmienok a interných podmienok, ktoré sú zamerané na hospodárne, účelové a efektívne konania pri nakladaní a disponovaní s verejnými prostriedkami obcou, ako aj subjektom (v postavení žiadateľa).

Obec nemá právo na poskytnutie dotácie na celoročnú činnosť, len ak je tento zámer zapracovaný v rozpočte obce a prostriedky budú riadne vyúčtované do konca kalendárneho roku.

Základná finančná kontrola

K tejto skutočnosti nadväzuje i výkon základnej finančnej kontroly. Tá musí byť vykonaná vo viacerých fázach, a to:

1. pri uzatvorení zmluvy s daným žiadateľom (súlad s rozpočtom, súlad s osobitným predpisom a všeobecne záväzným nariadením obce),
2. pri poskytnutí prostriedkov dotácie (súlad s rozpočtom a uzatvorenou zmluvou a poskytnutím dotácie) alebo i
3. pri zúčtovaní, ak príde k potrebe vrátenia prostriedkov (ide o príjem pre obec, pričom sa vykoná základná finančná kontrola pri odsúhlasení súladu s osobitným predpisom – zákon rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a zákon č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a uzatvorenou zmluvou).

Obec dostala žiadosť od cirkvi o poskytnutie dotácie na opravu – vymaľovanie vnútorných priestorov kostola v obci. Kostol ako objekt nie je evidovaný ako národná kultúrna pamiatka, a teda sa na tento nevzťahuje prípad ustanovenie § 28 ods. 1 písm. b) zákona 49/2002 Z. z. o ochrane pamiatkového fondu v znení neskorších predpisov. Keďže sa tento prípad o dotáciu chápe ako investícia do cudzieho majetku a nespĺňa definíciu dotácie (verejnoprospešný účel a všeobecné prospešné služby), má obec uvedenú žiadosť v plnom rozsahu zamietnuť?

V tejto súvislosti treba uviesť, že verejnoprospešný charakter vyplýva z ustanovenia § 7 ods. 4 zákona č. 583/2004 Z. z. Nie je potrebné posudzovať, či budova vo vlastníctve iného subjektu je kultúrnou pamiatkou/národnou kultúrnou pamiatkou, ak tak nie je stanovené v obecnom všeobecne záväznom nariadení. V takom prípade ide o riadny zámer, ktorý má charakter verejnoprospešnosti a obec na uvedený účel, pri splnení podmienok všeobecne záväzného nariadenia a zákona č. 583/2004 Z. z., môže poskytnúť dotáciu z rozpočtu obce.

☛ Obec pri dotáciách nesleduje, či ide o investičný charakter – kapitálový výdavok, pričom sleduje iba podmienky verejnoprospešnosti, podpory zamestnania, verejného záujmu a podobne. ☚

V praxi sa stretávam s dotáciami smerovanými i na obnovu kostola cirkvi, pričom, samozrejme, musí predmetný zámer žiadateľa splniť zákonný účel a bližšie stanovené podmienky všeobecne záväzného nariadenia.

Aj v zmysle uvedenej odpovede na otázku platí, že obec, mesto alebo vyšší územný celok posudzuje prijatú žiadosť o dotáciu z rozpočtu v zmysle vlastného všeobecne záväzného nariadenia a bez neho nemožno dotácie v územnej samospráve poskytovať (t. j. nepostačí iba zákon č. 583/2004 Z. z. na účely rozhodovania o priznaní dotácie z rozpočtu).

V praxi sa stretávam s dotáciami smerovanými i na obnovu kostola cirkvi, pričom, samozrejme, musí predmetný zámer žiadateľa splniť zákonný účel a bližšie stanovené podmienky všeobecne záväzného nariadenia.

☛ Ak teda má dotácia smerovať na investíciu iného subjektu mimo sektora verejnej správy, musí zodpovedný zamestnanec posúdiť, či takýto zámer spĺňa i charakter verejnoprospešnosti alebo verejného záujmu, či slúži na podporu zamestnanosti a podobne. ☚

Tento článok nájdete spolu s inými článkami v časopise Zriaďovateľ. V aktuálnom vydaní okrem toho nájdete informácie aj o nasledujúcich témach:

Vedenie služobného motorového vozidla v praktických prípadoch

Odporúčania k zariadeniam školského stravovania

Administratívna finančná kontrola pri poskytovaní transferov od zriaďovateľa

Vykonanie komisionálnej skúšky mimo kmeňovej školy

Školské knižnice a ich zriadenie

Výzva na zakladanie kreatívnych centier