Zmeny vo verejnom obstarávaní od 1. 1. 2019

Ing. Helena Polónyi

 ekonomická poradkyňa a lektorka pre verejné obstarávanie

Novela zákona o verejnom obstarávaní č. 345/2018 Z. z., platná od 1. 1. 2019 priniesla množstvo zmien v oblasti podlimitných zákaziek a zákaziek s nízkou hodnotou, ako aj zmeny v procese verejného obstarávania nadlimitných a podlimitných zákaziek bez využitia elektronického trhoviska, s ktorými úzko súvisí zmena v oblasti revíznych postupov.

Z hľadiska základných a stredných škôl sa spomenuté zmeny dotknú prípravy a plánovania verejného obstarávania, stanovenia predpokladanej hodnoty zákazky a činností súvisiacich s vlastným výberom optimálneho dodávateľa a následným hodnotením jeho kvality.

Potraviny

Treba spomenúť, že zákazky s nízkou hodnotou boli rozšírené o tovary, ktorými sú potraviny, a veľmi správne bol stanovený finančný limit potravín iba v limite zákaziek s nízkou hodnotou alebo v limite nadlimitných zákaziek (stanovenie podlimitného finančného limitu na potraviny v rozmedzí od 200 000 do 209 000; resp. po 20. 4. 2018 od 200 000 - do 221 000). Rovnako sa na prvý pohľad zdá správne zjednotenie použitia stanovených finančných limitov na potraviny pre všetkých verejných obstarávateľov bez výnimky, bez ohľadu na použitie potravín v stravovacích zariadeniach.

Ako to je v metodickom usmernení?

No je potrebné sa podrobnejšie zaoberať aj touto myšlienkou. Úrad pre verejné obstarávanie vo svojom metodickom usmernení č. 1942-5000/2019 z 8. 1. 2019 uvádza:

„V dôsledku novej právnej úpravy sú verejní obstarávatelia povinní pri zadávaní zákazky na dodanie tovaru, ktorým sú potraviny, brať do úvahy skutočnosť, že predpokladanú hodnotu takejto zákazky bude tvoriť (kumulatívna) hodnota všetkých obstarávaných druhov potravín. V prípade zadávania zákazky na dodanie tovaru, ktorým sú potraviny, nadlimitným postupom zadávania zákazky vám odporúčame využiť dynamický nákupný systém podľa § 58 a nasl. zákona o verejnom obstarávaní. Tento novelizovaný inštitút predstavuje flexibilný elektronický nástroj na zadávanie čiastkových zákaziek.“

Toto usmernenie nie je v súlade s definíciou zákazky ako takej podľa § 3 ods. 1, definíciou tovaru podľa § 3 ods. 2 zákona, definíciou a spôsobom stanovenia predpokladanej hodnoty konkrétnej zákazky podľa § 6, rovnako je v rozpore s ustanoveniami § 10 a 42 týkajúcimi sa princípov verejného obstarávania a povinnosťou verejného obstarávateľa presne a jednoznačne definovať a opísať predmet zákazky tak, aby nikoho nediskriminoval, a v neposlednom rade je v rozpore s kódmi Spoločného slovníka obstarávania, ktoré je verejný obstarávateľ povinný použiť na číselnú štatistickú identifikáciu predmetu zákazky.

Čo to znamená pre vedúce školských jedální?

Z usmernenia vyplýva, že ak sa verejní obstarávatelia – rozumej vedúce školských jedální - po spočítaní všetkých vlaňajších nákladov na obstarávanie potravín a ich navýšenie o očakávanú infláciu v oblasti potravín dostanú do finančného limitu nadlimitných zákaziek, mali by podrobne poznať zákon v oblasti nadlimitných zákaziek vrátane všetkých oznamovacích a zverejňovacích povinností. Na nadlimitné zákazky sa okrem vyššie uvedeného vzťahujú revízne postupy – žiadosti o nápravu a námietky..

Viac o téme verejného obstarávania sa môžete dočítať v časopise Škola a stravovanie.