Ako podporiť zdravé stravovanie a životný štýl školopovinných detí a mládeže?

Z hľadiska zdravia a rozvoja osobnosti sú detstvo a adolescencia kritickými obdobiami v živote človeka. Deti však nevedia kontrolovať svoje prostredie, pri výbere miesta kde budú žiť, chodiť do školy, hrať sa a pri budovaní životných návykov sú závislé od dospelých. 

Novorodenci, deti a mládež reprezentujú 40 % svetovej populácie, takže účinky negatívnych faktorov, vrátane nezdravých návykov v životnom štýle, sa prejavia v dospelosti, dokonca až v ďalšej generácii. „V súčasnosti najaktuálnejším problémom v oblasti zdravého životného štýlu je boj s nadváhou a obezitou. Stravovacie návyky a životný štýl, ktoré si deti osvoja, pretrvávajú spravidla celý život. Mladí ľudia, ktorí sú už v detstve vedení k zdraviu prospešným stravovacím návykom, ich dodržiavajú aj v dospelosti, čím významne znižujú riziko vzniku a rozvoja chronických civilizačných chorôb, predovšetkým kardiovaskulárnych a onkologických, diabetu 2. typu a osteoporózy,“ konštatuje MUDr. Katarína Slotová, vedúca Oddelenia hygieny detí a mládeže banskobystrického Regionálneho úradu verejného zdravotníctva (RÚVZ). Dodáva, že výskyt nadváhy a obezity medzi školopovinnými deťmi a mládežou alarmujúco stúpa. SZO charakterizuje obezitu v súvislosti s jej stále zvyšujúcim sa výskytom ako globálnu epidémiu. Najzávažnejším dlhodobým dôsledkom obezity v detstve je jej pretrvávanie do dospelosti. Odhaduje sa, že 50 - 80 % obéznych mladých ľudí sa obezity nezbaví ani v dospelosti. 
Postoje, názory, návyky a hodnotový systém aj v oblasti životného štýlu získavajú deti vo svojich rodinách. V prostredí škôl v komunikácii s pedagógmi však deti prežívajú podstatnú časť svojho aktívneho dňa, a preto toto prostredie je pre žiakov významným zdrojom informácií o pravidlách a zákonitostiach, ktoré v živote fungujú. Ako teda s problematikou zdravého stravovania sa a životného štýlu pracovať v školskom prostredí? Metódou pomalých a postupných krokov odporúčajú odborníci verejného zdravotníctva pedagógom v školách využiť týchto niekoľko rád: na podporu konzumácie ovocia a zeleniny namiesto sladkostí a sladených nápojov využívať pri vyučovaní aj mimo vyučovania každú vhodnú príležitosť; vysvetľovať, čo to znamená prijímať dostatočné množstvo ovocia a zeleniny; zdôrazňovať význam pestrej a racionálnej stravy, vysvetľovať na názorných príkladoch, čo je to pestrá a racionálna strava, využívať postrehy zo života detí; vysvetľovať, prečo je dôležité prijímať stravu pravidelne, význam raňajok, čo je vhodné na desiatu a prečo nie je rýchle občerstvenie pre zdravie to najlepšie; vystríhať pred sladkými nápojmi a cukrovinkami zo školských automatov a školských bufetov – najlepším riešením je takýto automat zo školského prostredia odstrániť; zaradiť do vyučovacieho procesu napríklad súťaž o najchutnejší recept z potravín podporujúcich zdravé stravovanie; využívať všetky príležitosti na podporu aktívneho pohybu žiakov, nezakazovať žiakom pohyb cez prestávky; zaviesť povinnosť žiakov cez veľké prestávky opustiť triedu a pohybovať sa; zaradiť pohybové aktivity na hodinách, na ktorých je to aspoň trocha možné – hudobná a výtvarná výchova; 
ponúkať deťom mimoškolské aktivity s výraznými pohybovými prvkami; dbať na to, aby sa pohybové aktivity netýkali len pohybovo zdatných a nadaných žiakov; 
hodiny telesnej výchovy koncipovať tak, aby sa do programu zapojili všetky deti, aby deti s nadváhou mali rovnaké postavenie s deťmi, ktoré s nadváhou nemajú problém; 
opakovaním zaujímavých pohybových aktivít vybudovať u detí postupne stereotyp, ktorý budú sami vyhľadávať; každý žiak má mať denne 1 - 2 hodiny pohybovej aktivity na vyrovnanie sedavého spôsobu práce v škole, pritom aj chôdza do a zo školy je pohybová aktivita; pohybová aktivita detí je pre deti prirodzená a pre ich vývoj nesmierne dôležitá, pretože má význam stimulačný – pôsobí na zdravý rozvoj a správnu funkciu telesných sústav a orgánov v náročnom vývojovom období; pohybová aktivita má aj kompenzačný a regeneračný vplyv, pretože vyrovnáva jednostrannú fyzickú a psychickú záťaž organizmu. Pedagógovia sa teda významnou mierou podieľajú na tom, aké návyky spojené so zdravím si formujú nasledujúce generácie. „Možno sa všetko hneď nepodarí, ale stále platí: všetko dobré, žiaľ však aj zlé, čo človek v živote uplatňuje, sa naučil v detstve“, uzatvorila tému MUDr. Slotová 

Zdroj: Medical Practice