Učenie na diaľku môže urobiť z učiteľa lídra

Hoci nestojíte pred tabuľou a nemôžete diktovať poznámky, učíte. Urobte si z novej situácie príležitosť a staňte sa lídrom, ktorého žiaci potrebujú. Poradíme vám ako na to.

„Dobrý učiteľ vám otvorí dvere, no do miestnosti musíte vstúpiť sami.“ Budha

Súhlasíte? Podstata učiteľského povolania spočíva vo vedení žiakov po ceste k vzdelávaniu. Ste tými, ktorí zberajú, triedia a vyhodnocujú informácie, ktoré sú pre žiakov dôležité. Ste filter, cez ktorý len tak niečo neprejde. Vďaka za to. Každý máte vo svojom živote minimálne jedného učiteľa, na ktorého nikdy nezabudnete, lebo vás ovplyvnil vo vašom ďalšom smerovaní. Nepochybne aj preto ste zasvätili svoj život práci učiteľa – aj vy chcete ovplyvniť, motivovať a viesť svojich žiakov. Učitelia majú tú esenciu, ktorá z nich robí mentora, ktorého žiaci potrebujú. Väčšinou to robia intuitívne. Vždy stoja pri tom, koho sprevádzajú a pomáhajú mu stať sa kompetentným, aby to, čo rieši, zvládol sám. Mentor odovzdáva svoje odborné skúsenosti a zručnosti, ktoré získal praxou. Mentoring je výborný nástroj prostredníctvom, ktorého môžete podporovať, motivovať a posilňovať tých, ktorých sprevádzame, aby aktivovali vlastné zdroje a stali sa samým sebe autoritou preberajúcou zodpovednosť za svoje konanie a rozhodovanie.

V aktuálnej situácii môžu učitelia zápasiť s rôznymi komplikáciami, ktoré vystanú pri ich práci. Čo môžete urobiť, keď sa dostavia? Pripravili sme si pre vás pár dobrých rád:

  • Nezľaknite sa, keď to nevyjde hneď na prvýkrát. Dovoľte si improvizovať a byť tvoriví v závislosti od technických možností a veku žiakov.
  • Postavte sa k situácii ako k možnosti využiť to, čo sa predtým na vyučovacej hodine nedalo a väčšmi zapájať žiakov do tvorenia obsahu a reagovania naň.
  • Vyberte si svoj štýl výučby. Ak sa v ňom budete cítiť sebaistí, pôjde vám to s ľahkosťou a radosťou. Žiaci budú cítiť energiu, ktorú do procesu vkladáte
  • Nebojte sa konštruktívnej kritiky a zdieľajte s kolegami, čo funguje a čo nie a sledujte portály, ktoré sa snažia učiteľom pomôcť.
  • Stanovte si v online triede jasné pravidlá o dostupnosti, metódach komunikácie, zadávaní úloh a hodnotení.
  • Udržujte kontakt s rodičmi spôsobom, aby nemala ani jedna strana pocit preťaženia a nedocenenia. Rodičia nezvládajú suplovať učiteľov, preto na nich prenášajte iba úlohy, ktoré majú možnosť dobre zvládnuť. To zvyšuje ich chuť spolupodieľať sa na „vyučovaní“.

Za aké vlastnosti vás vaši žiaci odmenia?

Dobrý učiteľ si udržiava motiváciu rozvíjať sa a rásť. Neplatí to len na úrovni vzdelávania, aj keď aj to hrá dôležitú úlohu v tom, aký líder – mentor – kouč – dokáže byť pre svojich žiakov. To, čo ale z učiteľa robí dobrého mentora je záujem o druhých. V prípade učiteľov sú to žiaci, ale aj rodičia, ktorí v tejto dobe túžia po tom, aby ich niekto usmerňoval ako zvládať úlohy a nachádzať tie správne riešenia. Učiteľ má v tomto období veľa príležitostí ako môže zhodnotiť aj tie kvality, ktoré nemal možnosť doteraz rozvíjať. Teraz je priestor otvoriť sa novým podnetom, výzvam a experimentom. Jednou z dôležitých úloh je dokázať vytvoriť partnerský vzťah založený na dôvere, ktorý je zároveň  predpokladom ďalšej úspešnej spolupráce. Kouči aj mentori potrebujú vlastnosti vedúce k schopnosti empaticky sa naladiť, byť autentickí, vnímaví, rešpektujúci, akceptujúci, podporní, držiaci hranice a nachádzajúci riešenia zo slepých uličiek. A čo ešte? Dokázať klásť otvorené otázky, aktívne počúvať, reflektovať, verifikovať, konfrontovať, dávať spätnú väzbu. Veľkú časť týchto zručností vedome alebo intuitívne využívate. Viete sa na tie, ktoré vám dobre fungujú väčšmi zamerať a využívať ich cielene. Tak posilníte svoj vodcovský rozmer opierajúci sa o rešpekt a úctu tých, ktorých vediete. 

Tipy od koučky Janette Šimkovej ako sa môžete vynájsť a „vyťažiť“ z vašich žiakov viac tvorivosti a invenčnosti:

  • Budujte si prirodzenú autoritu a rešpekt vďaka partnerskému, než direktívnemu vzťahu. To znamená - vytvárajte žiakom priestor, aby mohli aktívne prispievať k učiacemu sa procesu, prichádzali s námetmi a iniciovali, čo by uvítali, aby bol proces pre nich zaujímavejší.
  • Deti môžu teraz väčšmi tvorivo pracovať, treba im vytvoriť priestor na aktivity, ktoré ich zaujmú a budú pre ne primeranou výzvou.
  • Nebojte sa pridať viac hier a zábavných úloh do procesu sprostredkovania faktov.
  • V online prístupe je výborná príležitosť, ako môžu žiaci a študenti spoznať samých seba. Keď majú na výber, že zadania môžu urobiť viacerými spôsobmi, cítia väčšiu voľnosť a sú kreatívni. Overia si, v čom sú ich silné stránky a kde môžu posilniť svoje menej rozvinuté zručnosti.
  • Dávajte žiakom mnoho otázok, vďaka ktorým si budú nachádzať vlastné odpovede a riešenia. Nepotrebujú dostať všetko na podnose.
  • Robte žiakov spoluzodpovedných za to, čo si z vyučovania odnášajú. Úlohou učiteľa je pomôcť žiakovi porozumieť, aby vedel, ktorý prístup mu funguje a dovedie ho k úspešnému splneniu úlohy.
  • Dôležitý je individuálny prístup k žiakom, lebo sú vo svojej jedinečnosti rôznorodí a každý potrebuje niečo iné pre svoj rast v závislosti od vrodených preferencií a darov. Úlohy by mali žiaci dostávať pestré, aby sa mohol každý prejaviť v tom, v čom je dobrý a čo mu je blízke. Neškatuľkujte ich, vytvárajte im priestor, aby sami prichádzali na svoje silné stránky, oceňujte ich za to a smerujte ich pozornosť na vlastné zdroje.

Cvičenie, keď veci nejdú ako by ste chceli

Máte za sebou náročný deň. Online hodiny dnes, zajtra i pozajtra. Robíte jedno a už myslíte na druhé. Úlohy a nové riešenia. Vaša zahltená myseľ potrebuje reset. Stratili ste už veľa energie a už nemôžete strácať ďalšiu. Ale čo spraviť? Máme pre vás účinné a jednoduché riešenie. Nápomocné je jednoducho sa pár krát za deň zastaviť a vnímať seba, situáciu tu a teraz. Pomáha na to jednoduchá technika, ktorú voláme semafor.

  1. Vnímame červenú, čo značí STOP – pozrite sa na všetko z odstupu. Pokúste sa „vystúpiť“ čo najviac zo situácie, v ktorej sa nachádzate.
  2. Na oranžovej PREMÝŠĽAJTE – čo sa v skutočnosti deje? Čo je na tom pravdivé a skutočné? Čo vyvoláva stres? Aké sú vaše priority a možnosti? Akým bariéram a prekážkam čelíte?
  3. Než naskočí zelená, USPORIADAJTE SI MYŠLIENKY – aký máte plán, čo urobíte? A potom POKRAČUJTE – nezostaňte na mieste, postupujte dopredu, choďte ďalej, ale s jasnejším pochopením celej situácie.

 

Držíme vám palce!

Tím Školského portálu v spolupráci s Janettou Šimkovou, koučkou a mentorkou projektu Prvá pomoc pre učiteľov.