Kaleidoskop – december 2021

„Nezapomenu nikdy na to, co spatřil jsem v ten den,
drnčela okna katedrál, vysoko hořel Verdun.
Hořela válka jako pochodeň, stromy do kořenů zachvěly se.
To není obloha nade mnou, to je okno světové nemocnice.
Jako prázdné krabice od konserv lidé tu rezavojí a hnijí.
Dívám se střílnou na hvězdy, bojuji pro Francii.
Pro Francii? Nikdy jsem jetì v této zemi nebyl!
Proč tedy zdvihám pušku se země, proč mířím, abych zabil.”

Dobrý deň,

na úvod sme si požičali časť básne. J. Seiferta Polibek na cestu, je zo zbierky Slavík zpívá špatňe. V tomto predvianočnom čase, 18.12.2021 si pripomíname 105. výročie od ukončenia jednej z najkrvavejších bitiek novodobej histórie bitku pri Verdune. Niekedy býva historikmi označovaná aj ako Verdunský mlynček na mäso. Táto bitka je pre Francúzsko a Nemecko stelesnením vojnových hrôz, podobne ako je pre Spojené kráľovstvo bitka pri Somme.

Aj napriek tejto vážnej téme a neľahkej spoločenskej situácii by sme vám radi zaželali pokojné prežitie vianočných sviatok a úvod nového “dvojkového” roka. Želáme vám pevné zdravie, oddýchnite si, strávte veľa spoločných chvíľ s rodinou a tešíme sa s vami na rok 2022.

Redakcia Školského portálu

Biológia - Obrovské straty na oboch stranách

Je viac ako pravdepodobné, že sa nikdy nedozvieme presný počet ľudí, ktorí zomreli v priebehu bojov na Verdune. Uvádza sa, že Francúzi stratili viac ako 360 000 a Nemci takmer 340 000 vojakov. Obete Verdunu a vplyv bitky na francúzsku armádu boli hlavných dôvodom, prečo Briti začali bitku pri Somme, v júli 1916, šlo im najmä o zmiernenie nemeckého tlaku na Francúzov vo Verdune. Bitka o Verdun sa začala 21.2.1916 a skončila 16.12.1916. Mnoho vojakov zomrelo v dôsledku zranení z bojov, chorôb, ktoré sa šírili vo vlhkých zákopoch, nedostatočnej výživy a nedostupnej pitnej vody.
Nebezpečnými pôvodcami chorôb môžu zvyčajne byť vírusy, baktérie alebo plesne. Práve posledným menovaným sa venujeme v našom pracovnom liste.

Tematický celok:

   Život s človekom a v ľudských sídlach

Cieľom je rozvíjať kompetencie v oblasti prírodných vied, konkrétne:

  Vysvetliť, aký význam majú pre človeka mikroorganizmy, pestované rastliny a živočíchy žijúce v ľudských sídlach a v ich okolí.
  • Navrhnúť a realizovať projekt na poznávanie organizmov žijúcich v okolí svojho bydliska alebo školy.

Stiahnite si dokument

Fyzika - Ako sa bojovalo pri Verdune alebo zbrane a technológie

Zákopová vojna si vyžadovala vývoj nových druhov zbraní. Ich cieľom bolo prelomiť sústavu zákopov a vyradiť z bojov ich obranu. Tanky začala ako prvá konštruovať Veľká Británia a Nemecko. Okrem pevniny, boje prebiehali aj vo vzduchu, spočiatku sa lietadlá používali len na prieskumné účely, až v druhej polovici vojny začalo bombardovanie a počet používaných lietadiel rýchlo narastal. Umožnili to najmä vynálezy R. Garrosa a A. Fokkera. Jedinou väčšou námornou bitkou bola bitka pri Jutsku, dokonca Nemci používali vlastné ponorky. Nezaostávali ani “ručné zbrane” ako puška Mannlicher, Mauser, revolvery Rast-Gasser, jazdecké pištole Roth. Medzi ťažké pechotné zbrane patril napríklad guľomet Schwarzlose a rôzne typy ručných granátov.
Pripravili sme si pre vás pokus s delom, úplne tichý a bezpečný.

Tematický celok

   Skúmanie vlastností kvapalín, plynov, tuhých látok a telies

Cieľom je rozvíjať kompetencie v oblasti prírodných vied, konkrétne:

  Overiť jednoduchým experimentom vybrané vlastnosti kvapalín, plynov, tuhých látok a telies.

Stiahnite si dokument

Chémia - Chemici vo vojne

Hlavnú úlohu v bitke pri Verdune zohralo bezpochyby najmä delostrelectvo, vojna prebiehala najmä v zákopoch. Verdun, Somme a Ypes sú dodnes symbolmi masového vyvražďovania. Táto „Veľká vojna“ bola iná aj v tom, že okrem viditeľného, hmotného “nepriateľa” v podobe guliek a mínových šrapnelov sa pridali aj “nehmotní” a “neviditeľní” nepriatelia - plameňomety a jedovaté plyny. Z 22.6 na 23.6. použili nemecké jednotky viac ako 110 000 chemických granátov plných fosgénu. Nebolo to prvýkrát, čo Nemci použili v tejto vojne bojový plyn. Začali s chlórom. Práve na tento plyn je zameraný aj náš experiment …

Tematický celok

   Významné chemické prvky a zlúčeniny

Cieľom je rozvíjať kompetencie v oblasti prírodných vied, konkrétne:

  Orientovať sa v periodickej tabuľke prvkov (ďalej len PTP).
  Vyvodiť možné vlastnosti prvkov a ich zlúčenín podľa ich umiestnenia v PTP.
  Poznať a demonštrovať základné vlastnosti halogénov.

Stiahnite si dokument

Matematika - Vedeli ste, že …

v priebehu druhej svetovej vojny boli hojne využívané holuby? Nie len ako “zvierací poštári” na doručovanie správ, ale aj ako fotografi území. Mali na sebe pripevnené miniatúrne fotografické prístroje.
Niektoré holuby boli dokonca ocenené oficiálnymi štátnymi vyznamenaniami. Najznámejší je francúzsky holub, ktorý sa volal Cher Ami. Je známy aj ako holub, ktorý niesol správy strateného práporu. Preniesol dvanásť dôležitých správ počas bitky pri Verdune. Dokonca bol ocenený Vojnovým krížom a poslednú správu priniesol aj napriek tomu, že mal zranenie na krídle a hrudi počas ofenzívy Meuse-Argonne.
V našom pracovnom liste sa sme sa zamerali na iné fakty. Predstavili sme bitku vo Verdune v číslach.

Tematický celok:

   Riešenie úloh rozvíjajúcich špecifické matematické myslenie

Cieľom je rozvíjať kompetencie v oblasti prírodných vied, konkrétne:

  Vyriešiť jednoduché slovné úlohy.

Stiahnite si dokument

Prírodoveda - Verdun…

Od februára 1916 stáli pri Verdune oproti sebe stála francúzska armáda pod vedením maršála P.H. Pétaina a nemecká, na čele s generálom Erichom von Falkenhaynom. V priebehu bojov boli straty na oboch stranách veľmi vysoké, pri Verdune zomreli státisíce vojakov.
Nemci predpokladali rýchly priebeh vzhľadom k presunom francúzskych vojsk z Verdunských pevností. Avšak, Verdun mal pre nich silný symbolický význam, mesto bránili zo všetkých síl. Krajina bola totálne zničená, krátery, zarastené trávou môžeme okolo pevnosti Fort de Vaux vidieť ešte dnes.
V rámci prírodovedy sme si pre vás pripravili pracovný list zameraný na prvú pomoc. Podarí sa vám ho vyplniť?

Tematický celok:

  Človek

Cieľom je rozvíjať kompetencie v oblasti prírodných vied, konkrétne:

  Poznať základné orgány v tele a ich funkciu.

Stiahnite si dokument