Elektronizácia verejnej správy

Elektronizácia verejnej správy sa v anglo-americkej odbornej literatúre nazýva e-Government. Za ustálený možno považovať názor Európskej komisie, ktorá definovala e-Government ako zavádzanie informačno-komunikačných technológií do verejnej správy spoločne s organizačnými zmenami, novými postupmi a zručnosťami v snahe zvýšenia efektívnosti pri poskytovaní služieb, zvýšenia transparentnosti a posilnenia verejnej politiky.

V Slovenskej republike sa za základnú platformu budovania informačnej spoločnosti považuje zákon č. 305/2013 Z. z. o elektronickej podobe výkonu pôsobnosti orgánov verejnej moci a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o e-Governmente) v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o e-Governmente“).

K zákonu o e-Governmente bola prijatá vykonávacia vyhláška č. 8/2014 Z. z. ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o e-Governmente. Ide o stručný právny predpis upravujúci podrobnosti o spôsobe plnenia povinností orgánov verejnej moci, ktoré tieto majú podľa ustanovenia § 6 ods. 3 zákona o e-Governmente. Medzi uvedené podrobnosti patrí napríklad povinnosť orgánov verejnej moci oznamovať Úradu vlády Slovenskej republiky názov a adresu svojho sídla, typ orgánu verejnej moci a e-mailovú adresu.

Povinnosti zriaďovateľov škôl

Zákon o e-Governmente prináša veľkú zmenu vzťahujúcu sa na výkon verejnej moci, podľa ktorej sú orgány verejnej moci povinné postupovať pri svojej činnosti elektronickým spôsobom. Výkonom verejnej moci sa rozumie konanie orgánu verejnej moci v rozsahu podľa osobitných predpisov vo veciach práv, právom chránených záujmov a povinností fyzických osôb alebo právnických osôb. Verejná moc teda predstavuje širokú oblasť, do ktorej možno zaradiť aj štátnu správu a samosprávu.

Štátnu správu a samosprávu uskutočňovanú v oblasti škôl upravuje zákon č. 596/2003 Z. z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Tento zákon tiež uvádza subjekty, ktoré majú kompetenciu zriaďovať a vyraďovať školy a školské zariadenia do siete škôl. Ide o obce, samosprávne kraje a okresné úrady.

Povinnosť elektronickej komunikácie sa týka aj zriaďovateľov škôl, ktorí podľa platnej legislatívy vykonávajú prenesenú štátnu správu na úseku školstva.

Komu a akým spôsobom sa zriaďuje elektronická schránka a čo je jej úlohou?

Ako aktivovať elektronickú schránku?

Ako funguje elektronické doručovanie?

Ako sa elektronicky doručujú dokumenty určené „do vlastných rúk“ a tie, ktoré nie sú určené do vlastných rúk?

Aké možnosti vyplývajú z prechodných období zákona o e-Governmente?

Odpovede na tieto otázky a ďalšie užitočné informácie nájdete v časopise Zriaďovateľ