Na školách chýba finančné vzdelávanie

14.08.2015
Vzdelávanie a výchova

Väčšina detí a mládeže má svoje vreckové. Rastie aj počet tých, ktorí majú v peňaženke vlastnú platobnú kartu. Avšak len karta na získanie povedomia o finančných pojmoch a schopnosti rozhodovať sa správne vo veciach financií nestačí. Ako totiž vyplýva zo skúseností Asociácie finančných sprostredkovateľov a poradcov, k skupinám s najnižšou úrovňou finančnej gramotnosti patria aj študenti a mladí ľudia.

„Študenti sa síce pomerne dobre orientujú vo všeobecných teoretických ekonomických pojmoch, ale len čo majú teóriu vyskúšať na praktických príkladoch, dostávajú sa do problémov,“ hovorí za skúsenosti členov asociácie jej generálna tajomníčka Darina Huttová. V reálnom svete to znamená, že každé nesprávne finančné rozhodnutie môže priniesť negatívny vplyv na ich peňaženky a hrozbu, že sa stanú ľahkou obeťou klamlivých finančných produktov. Nízka finančná gramotnosť je novodobým fenoménom aj vo vyspelejších krajinách. Nedostatočná úroveň vedomostí o peniazoch negatívnejšie zasahuje ľudí práve v krajinách s nižšou životnou úrovňou, teda aj Slovensko. „Nedostatočná finančná rezerva, neprimerane vysoká spotreba, absencia dlhodobých aktív a neúmerne vysoké úvery, to sú základné ukazovatele finančného správania sa Slovákov. Slováci podceňujú takmer všetky aspekty optimálneho finančného hospodárenia,“ zdôrazňuje Huttová.

Finančné vzdelávanie v školách je preto nevyhnutnosťou. Ako vyplýva aj zo štatistík, viac ako tri štvrtiny slovenských domácností nemajú dostatočnú finančnú rezervu vo výške polročného príjmu domácnosti. „Vyše tretiny Slovákov dáva na splátky úverov viac ako 30 % z mesačného príjmu. Mladých treba učiť, že najmä ak ide o spotrebné úvery či rôzne iné pôžičky, práve tvorba finančnej rezervy ich vie nahradiť. Zároveň pri existencii takéhoto typu dlhov tieto treba čo najskôr splatiť a viac sa týmto spôsobom nezadlžovať,“ upozorňuje.

Faktom je, že práve mladí sa v súčasnosti stávajú čoraz obľúbenejšou cieľovou skupinou pre mnohé finančné produkty a často sa rozhodujú len podľa reklamy. Vypočítať si, či sa úver oplatí, ako porovnávať jeho výhodnosť a či ho zbytočne nepreplácame, však už nevedia. „Slabá úroveň finančnej gramotnosti medzi mladými je spôsobená najmä tým, že na školách chýba ekonomické a finančné vzdelávanie. Tak, ako sa v škole učíme základy matematiky, fyziky či chémie alebo pravidlá cestnej premávky, rovnako je potrebné od malička žiakom vštepovať základné ekonomické princípy,“ podotýka.

Asociácia sa rozhodla tento problém zmeniť. „Aktívne sa už podieľame na aktivitách zameraných na dlhodobé zvyšovanie finančnej gramotnosti tejto cieľovej skupiny. V budúcnosti bude potrebné priniesť konzistentný vzdelávací program aj pre učiteľov,“ dodáva Huttová.

Zdroj: Pravda

→ všetky správy

Komentáre

Ak chcete komentovať, prihláste sa alebo zaregistrujte