Hry na rozvoj sluchového vnímania

31.01.2014
Vzdelávanie a výchova

Rozvíjanie sluchového vnímania v predškolskom veku je dôležité nielen na to, aby dieťa vedelo správne a dobre čítať a písať, ale aby dokázalo vnímať výklad v škole, dokázalo správne reagovať na inštrukcie a pod. Hry, ktoré ponúkame, rozvíjajú u detí jednotlivé schopnosti sluchového vnímania.

Čo to bolo? Aký zvuk?

Cieľ: vnímanie zvukov, rozoznávanie a diferenciácia zvukov, pozornosť.
Pomôcky: predmety vydávajúce zvuk.
Postup: Pripravíme si predmety vydávajúce zvuky – bubon, trúbku, umelú fľašu s paličkou a pod. Deti s nimi oboznámime, následne sa otočia chrbtom a pri zvuku hádajú, o ktorý predmet išlo. Deti môžu mať k dispozícii obrázky predmetov a daný predmet môžu zdvihnúť a ukázať.

Kukučka, zakukaj

Cieľ: vnímanie zvukov, diferenciácia zvukov – hlasu kamarátov.
Postup: Jedno dieťa stojí vpredu chrbtom ku kamarátom. Učiteľ určí ukázaním, kto má vydať zvuk – zakukať. Dieťa vpredu háda, kto to bol. Deti sa môžu snažiť aj meniť svoje hlasy.

Ako hrá píšťalka?

Cieľ: rozlišovanie dĺžky zvukov.
Pomôcky: píšťalka alebo iný hudobný nástroj, kúsky gumy pre deti.
Postup: Učiteľka hrá na píšťalke krátky alebo dlhý tón a deti držia gumu v ruke. Ak učiteľka zahrá dlhý tón, deti gumu natiahnu, ak krátky tón, guma zostane krátka. Podporujeme sluchový vnem aj taktilným a pohybovým spôsobom.

Kto prejde cez bránu

Cieľ: diferenciácia prvej hlásky v slove.
Postup: Spievame krátky popevok zlatá brána alebo iný, ktorý deti poznajú. Dve deti robia bránu, ostatné chodia popod ňu. Keď zastane pieseň, ten, kto je pod bránou, hľadá slovo na hlásku v bráne, ktoré sme si určili; ak nevie, musí dať zálohu.

Telefón

Cieľ: načúvanie zvukom reči.
Postup: Deti sedia v kruhu a do ucha hovoria slovo (vetu), ktoré vymyslel prvý hráč. Posledný hráč povie slovo (vetu), ktoré počul.

Viac hier a aktivít nájdete v publikácii Problémové dieťa v predprimárnom vzdelávaní.

Komentáre

Ak chcete komentovať, prihláste sa alebo zaregistrujte