Učitelia pod krídlami štátu: Spôsob ako zvyšovať platy a rýchlejšie prepúšťať

04.04.2014
Prevádzka školy

Podľa ministra školstva Dušana Čaploviča by mali byť učitelia priamo zamestnancami ministerstva školstva. Podľa ministra by sa tak scelil "rozbitý" systém.

Ak by pedagógovia spadali priamo pod ministerstvo, štát by ich podľa Čaploviča vedel oveľa lepšie a kvalitnejšie ohodnotiť a rezort by mal lepší prehľad o finančných tokoch. "Zriaďovateľom by zostali majetky, lebo to nemôžeme prevziať," citovala Čaplovičovu predstavu TASR. Takúto zmenu podľa neho zaviedli v susednom Maďarsku, kde sa osvedčila. O návrhu chce ešte rokovať so zástupcami samospráv a zástupcami učiteľov.
  
Agenda odborov
  
Podľa šéfa školských odborov Pavla Ondeka nie je idea novinkou. "My sme sa s ňou pohrávali v roku 2012, keď sme ministrovi povedali, že treba riešiť financovanie pedagogických a nepedagogických zamestnancov centrálne," okomentoval. Podľa neho je totiž financovanie roztrieštené medzi originálne a prenesené kompetencie.
  
Pokiaľ by Čaplovič myslel svoje slová vážne, podľa Ondeka by to bol krok vpred. "Nedochádzalo by k určitým nezrovnalostiam vo financovaní zamestnancov systému školstva," tvrdí. Dnes totiž samosprávy vyplácajú učiteľov na základných školách, inak učiteľov v umeleckých školách či vychovávateľov na internátoch. Ich platy sú naviazané na tabuľky, no peniaze dostávajú z podielových daní. A tam vzniká problém pri tarifnej zložke platu, keďže obce a mestá často odkazujú, že na vykrytie platov majú malo prostriedkov.
Zdroj: SITA/Diana Černáková

Názor vs. riešenie
  
Bývalý minister školstva a konzultant INEKO Eugen Jurzyca vysvetľuje, že medzi učiteľmi panuje názor, že keby školy prešli priamo po štát, zlepšilo by sa ich financovanie, zvýšili by sa ich istoty.
"Vzhľadom na rast nášho verejného dlhu, konsolidačné záväzky voči EÚ aj "dlhovej brzde" sa však dá predpokladať, že časy, kedy štát mohol zvyšovať verejné výdavky zadlžovaním sa, sú nenávratne minulosťou," poznamenal. Aj preto je podľa neho snaha zmeniť učiteľov na štátnych zamestnancov jedným z krokov, ktoré sú síce "veľmi blízko názoru mnohých ľudí, ale súčasne veľmi ďaleko od riešenia."
  
Učiteľ Vladimír Crmoman si nemyslí, že by prípadná zmena toho veľa v systéme zmenila. "Bez poznania podrobných podmienok si to neviem úplne predstaviť. Viem si však predstaviť to, že teraz, keď sú učitelia pod rôznymi zriaďovateľmi, môžu byť následkom toho nerovnako ohodnotení, pretože každý zriaďovateľ je na tom inak, čo sa týka finančných možností," hovorí.
  
Kritériá spravodlivosti
  
Aj Čaplovič tvrdí, že pokiaľ by pedagógovia spadali priamo pod ministerstvo, štát by ich vedel oveľa lepšie a kvalitnejšie ohodnotiť a rezort by mal lepší prehľad o finančných tokoch. Jeho vyjadrenia podľa Crmomana nasvedčujú, že by chcel mať úplnú kontrolu nad prerozdeľovaním financií. "Podľa akých kritérií by ale ministerskí úradníci z Bratislavy dokázali spravodlivo určiť výšku platov, osobných príplatkov či odmien všetkých riaditeľov škôl na celom Slovensku, zohľadňujúc pri tom reálne ich kvalitu a výkon, si naozaj nedokážem predstaviť," povedal.
  
Ctibor Košťál z Inštitútu pre dobre spravovanú spoločnosť poznamenal, že minister naznačil, že môže ísť o odmeňovanie na základe hodnotení a úspechov na olympiádach. "To je neprípustné, keďže hodnotenie na základe meraní, ktoré sa nevenujú zisťovaniu pridanej hodnoty vo vzdelávaní nevypovedá nič o kvalite učiteľa," skonštatoval. Ministerstvo momentálne nesleduje, ako dokážu jednotliví učitelia zlepšiť výsledky žiakov, preto podľa Jurzyczu ani nedokáže naviazať ich odmeňovanie na kvalitu. "V súčasnosti je o práci jednotlivých učiteľov lepšie informovaná škola než ministerstvo. Ak by ministerstvo malo k dispozícii potrebné údaje, mohlo by ich premietnuť do platov učiteľov aj bez toho, aby ich muselo priamo zamestnať. Cez tzv. tabuľkové platy," komentoval.
Zdroj: SITA/Gabriel Kuchta
  
Prepúšťať viac a rýchlejšie
  
Crmoman si myslí, že ministra k úvahe viedla snaha získať kontrolu nad racionalizáciou a optimalizáciou školskej siete.
  
Viac ako stovka malých škôl má skončiť. Niekde niet detí
  
Aj podľa Jurzycu minister zrejme verí, že prebratie učiteľov "pod krídla" štátu mu umožní rýchlejšie prispôsobovať počet učiteľov meniacemu sa počtu žiakov. "Inými slovami, prepúšťať viac a rýchlejšie, než to momentálne robia obce a mestá a následne zvyšku učiteľov zvýšiť platy," poznamenal. Myslí si, že nejde o zlý cieľ, ale Čaplovič sa k nemu dostane len ťažko. Podľa exministra je totiž otázne, či je štát schopný šetriť formou prepúšťania svojich zamestnancov za účelom zvyšovania platov tým, ktorí ostanú, rýchlejšie, než to robí samospráva. "Doterajšie skúsenosti o tom na Slovensku jednoznačne nesvedčia." To, že školy by mohli prepúšťať, pripustil pre RTVS aj hovorca rezortu školstva Michal Kaliňák.

Zdroj: Aktualne.sk

Komentáre

Ak chcete komentovať, prihláste sa alebo zaregistrujte