Koncepčný zámer rozvoja materskej školy

31.01.2014
Prevádzka školy

Pri riadení uplatňuje riaditeľ viaceré funkcie riadenia (plánovanie, motivovanie, organizovanie, kontrola, hodnotenie). Pri spracovaní koncepcie a následne jej plnení postupne uplatní všetky uvedené funkcie riadenia. Samotné spracovanie koncepčných zámerov sa zaraďuje k dlhodobému (5 – 10 rokov), príp. strednodobému (3 – 7 rokov) plánovaniu.

Podľa § 5 ods. 7, písm. h) zákona č. 596/2003 Z. z. riaditeľ predkladá zriaďovateľovi na schválenie a rade školy na vyjadrenie o. i. aj koncepčný zámer rozvoja školy alebo školského zariadenia rozpracovaný najmenej na dva roky a každoročne jeho vyhodnotenie.

Z uvedeného teda vyplýva povinnosť riaditeľa (riaditeľa ZŠ s MŠ, riaditeľky materskej školy):

  • vypracovať koncepčný zámer rozvoja školy najmenej na dva roky,
  • predložiť koncepčný zámer rozvoja školy zriaďovateľovi na schválenie,
  • predložiť koncepčný zámer rozvoja školy rade školy na vyjadrenie,
  • oboznámiť s koncepčným zámerom rozvoja školy pedagogických a odborných zamestnancov školy, 
       nepedagogických zamestnancov školy, rodičov, partnerov školy,
  • motivovať všetkých zainteresovaných (realizačný tím) k aktívnej účasti na plnení koncepčného zámeru
       rozvoja školy,
  • organizovať a koordinovať postup/kroky smerom k napĺňaniu koncepčného zámeru,
  • kontrolovať plnenie cieľov koncepčného zámeru rozvoja školy,
  • každoročne hodnotiť plnenie koncepčného zámeru rozvoja školy.

Spojená škola (ktorej súčasťou sú viaceré organizačné zložky, napr. ZŠ, MŠ, ZUŠ atď.), ako aj základná škola s materskou školou (ZŠ s MŠ) spracúvajú len jeden koncepčný zámer rozvoja školy, ktorého súčasťou sú spravidla osobitne rozpracované časti týkajúce sa rozvoja ZŠ a osobitne časti týkajúce sa rozvoja MŠ. Predpokladá sa však, že hlavné ciele/zameranie koncepčného zámeru sú totožné, len spôsob napĺňania cieľov je vzhľadom na špecifiká jednotlivých druhov škôl rozličné, ale vzájomne nadväzujúce/súvisiace (napr. ZŠ s MŠ je zameraná na uplatňovanie zdravého životného štýlu, teda aj koncepčné zámery ZŠ aj MŠ smerujú k rozvíjaniu zdravého životného štýlu). Pri spracúvaní (resp. korekcii) koncepčného zámeru rozvoja spojenej školy alebo ZŠ s MŠ riaditeľ školy úzko spolupracuje so zástupcami riaditeľa pre jednotlivé organizačné zložky, resp. so zástupkyňou riaditeľa ZŠ s MŠ pre MŠ.

Hodnotenie plnenia koncepčného zámeru školy je súčasťou Správy o výchovno-vzdelávacej činnosti, jej výsledkoch a podmienkach, ktorú každoročne spracúva riaditeľ školy v súlade s § 5 ods. 7 písm. g) zákona č. 596/2003 Z. z. a v bode n) Legislatíva MŠ SR č. 9/2006 Z. z. o podrobnostiach o štruktúre a obsahu správ o výchovno-vzdelávacej činnosti. ZŠ s MŠ tiež spracúva len jednu správu o výchovno-vzdelávacej činnosti, jej výsledkoch a podmienkach. Jej súčasťou je hodnotenie plnenia koncepčného zámeru školy spravidla osobitne za jednotlivé organizačné zložky, resp. osobitne za ZŠ a osobitne za MŠ. Podklady pre spracovanie časti týkajúcej sa jednotlivých organizačných zložiek (resp. ZŠ a MŠ) poskytujú riaditeľovi jednotliví zástupcovia riaditeľa, pričom, samozrejme, využije aj všetky relevantné podklady získané z pedagogickej a ďalšej dokumentácie školy a z kontrolnej činnosti.

Ako vyplynulo z pedagogickej praxe, školy/riaditelia spracúvajú koncepčný zámer rozvoja školy spravidla na obdobie 5 rokov, čo v neposlednom rade súvisí aj s dĺžkou funkčného obdobia riaditeľa školy. Pred jeho ukončením zriaďovateľ vypisuje výberové konanie na obsadenie funkcie riaditeľa školy.

Výberové konanie na miesto riaditeľa školy v súlade s § 5 zákona č. 552/2003 Z. z. o výkone prác vo verejnom záujme vyhlasuje zriaďovateľ. Oznámenie o vyhlásení výberového konania podľa § 5 ods. 3 písm. d) uvedeného zákona umožňuje zriaďovateľovi stanoviť aj iné kritériá a požiadavky v súvislosti s obsadzovanou funkciou – zriaďovatelia vždy okrem iných legislatívne predpísaných dokladov požadujú predložiť aj návrh koncepcie rozvoja školy.

O tom, aké kritériá by mala spĺňať koncepcia rozvoja materskej školy, aké náležitosti má obsahovať a aká je jej odporúčaná štruktúra sa dočítate v publikácii Materská škola a jej riadenie.
 

Komentáre

Ak chcete komentovať, prihláste sa alebo zaregistrujte