Niektoré školy si papiere vyrábajú aj pre istotu

19.06.2015
Prevádzka školy
Prevádzka školy

Administratívna záťaž učiteľov je iná v každej škole. Závisí to ajod riaditeľa.

Bude vaše dieťa navštevovať etickú výchovu či náboženstvo? Máte záujem o stravovanie v školskej jedálni? Aj keď formálne sa ešte školský rok neskončil, učitelia už vypisujú tabuľky na nový školský rok. A v septembri si to zopakujú. Aj takto vyzerá administratívna záťaž učiteľa základnej školy.

V niektorých školách by stačilo papierovú dokumentáciu nahradiť elektronickou. Jana Kontúrová, riaditeľka Základnej školy v Bošanoch povedala, že v niektorých prípadoch zbytočne vedú dokumentáciu duplicitne. Napríklad pri triednom výkaze papierovú podobu zachovávajú ako tradíciu a „pre istotu“, elektronickú formu, pretože je moderná. „A to je okrem zbytočne vynaložených financií aj mrhanie prácou vysokoškolsky vzdelaných ľudí,“ tvrdí Kontúrová.

Martin Kríž, pedagóg z Pezinka, pracoval v trinásťčlennej komisii, ktorá pre ministerstvo školstva identifikovala zbytočnú dokumentáciu učiteľov či riaditeľov. Podľa neho je veľkým zdrojom byrokracie aj tradícia.

„Riaditelia často tvoria papiere, alebo ich vyžadujú od učiteľov, ktoré už roky tvoriť nemusia, pretože z legislatívy vypadli alebo v nej ani nikdy neboli,“ upozorňuje Kríž.

Pod byrokraciu sa podpisujú aj kontrolné orgány. Keď v niečom nemajú istotu, spýtajú sa riaditeľa, či nemá papierovú podobu nejakej Legislatíva, napríklad poučenia o bezpečnosti. „A pýtajú sa na to spôsobom, ktorý v riaditeľovi vyvolá nepríjemný pocit, že taký papier by asi mal mať,“ objasňuje Kríž.

Podľa Kríža si riaditeľ bez primeranej asertivity takýto papier dodatočne vyrobí a stáva sa potom súčasťou života nielen v tejto škole, ale aj v desiatkach ďalších.

V Základnej škole na Pribinovej ulici v Novákoch učitelia vedú všetku dokumentáciu iba elektronicky.

Riaditeľka Anna Chlupíková povedala, že napríklad databáza žiakov, z ktorej tlačia informované súhlasy, potvrdenia, triedne výkazy a podobne, výrazne uľahčuje prácu učiteľom aj vedeniu.

„Aby mal učiteľ priestor na prácu so žiakmi a nebol zaťažovaný neopodstatnenými tabuľkami či správami, musí riaditeľ dôsledne ovládať legislatívu,“ hovorí Chlupíková. Dodáva, že potom od učiteľov vyžadujú len to, čo treba.

Zdroj: SME

→ všetky správy

Komentáre

Ak chcete komentovať, prihláste sa alebo zaregistrujte