Ovládanie písaného spojeného písma je podľa ministerstva štandard a neobmedzuje využívanie iných typov písma

26.05.2017
Legislatíva

Ovládanie zručnosti písaného spojitého písania predstavuje minimálny štandard, ale nijakým spôsobom neobmedzuje využívanie aj iných typov písma. Ako sa uvádza v stanovisku ministerstva školstva, SR patrí medzi európske krajiny, kde je stanovený minimálny rozsah zručností, ktoré má žiak ovládať. „Ak má však škola záujem naučiť žiaka písať aj iným typom písma, môže tak, samozrejme, urobiť. Potrebné je však dodržať, že iný typ písma nie je jediným typom písma, ktoré žiak ovláda," konštatuje ministerstvo.

Rezort zároveň vzhľadom na medializované informácie upozorňuje, že prijal dodatok k inovovanému štátnemu vzdelávaciemu programu, ktorým len spresnil dikciu písania písaným písmom pre žiakov prvých ročníkov prvého stupňa základných škôl. „V praxi sa však nič nemení. Tak ako doteraz, aj naďalej bude platiť, že žiaci prvého ročníka si majú osvojiť techniku písania písaného písma. To, či sa bude učiť aj iný typ písma, je už v kompetencii školy," uvádza ministerstvo školstva. Spojitým písaným písmom sa podľa ministerstva žiaci učia písať v prvom ročníku aj dnes. „ Prijatý dodatok teda len presne špecifikuje, aký minimálny typ písma musia naši žiaci prvého ročníka základných škôl ovládať. Sú na to prispôsobené aj šlabikáre, ktoré školy používajú. Všetky šlabikáre, ktoré totiž distribuuje do škôl ministerstvo školstva, obsahujú iba vzory písaného písma," zdôrazňuje rezort. Aj naďalej tak bude podľa ministerstva platiť, že používanie písma je vždy na rozhodnutí samotného žiaka. „Takýto systém sa uplatňuje aj v iných európskych krajinách," dodáva rezort.

Poslanec NR SR Miroslav Sopko (OĽaNO-NOVA) žiada ministerstvo školstva, aby netrvalo na striktnej formulácii o učení spojitým písmom. V stredu tak reagoval na dodatok k Štátnemu vzdelávaciemu programu pre základné školy, kde ministerstvo okrem navýšenia jednej hodiny dejepisu zdôrazňuje aj potrebu písania spojitým písaným písmom. Sopko žiada ministra školstva Petra Plavčana, aby odložil platnosť účinku dodatku, kým nebude seriózny výskum o vplyve používania nespojitého písma na detskú psychiku.

Chcete si prečítať článok až do konca?

Nás si nemusíte predplácať, stačí sa prihlásiť a čítate ZADARMO!

Len prihlásení užívatelia môžu využívať všetky benefity Školského portálu:

  • denne aktualizované spravodajstvo z oblasti vzdelávania na Slovensku,
  • informácie o pripravovaných odborných konferenciách a bezplatných školeniach pre pedagógov,
  • kaleidoskop prírodných vied – tematicky zamerané aktivity na stiahnutie pre učiteľov ZŠ prírodovedných predmetov,
  • námety na edukačné aktivity na stiahnutie pre materské školy v súlade so ŠVP pre MŠ,
  • odborné články na špecifické témy od Ing. Jarmily Belešovej, odborníčky v oblasti personalistiky pre školy,
  • prehľady aktualizovaných správ pre zriaďovateľov škôl a školských zariadení,
  • ukážkové testy na stiahnutie zo slovenského jazyka a literatúry pre 2. stupeň ZŠ,
  • aktivity na stiahnutie pre žiakov so špecifickými poruchami učenia,
  • súťaže o zaujímavé ceny,
  • prístup do fóra – možnosť diskusie s kolegami-pedagógmi.

Komentáre

Ak chcete komentovať, prihláste sa alebo zaregistrujte