Ombudsmanka: Som proti povinnej predškolskej dochádzke

12.03.2015
Legislatíva
Prevádzka školy

Témou okrúhleho stola, ktorý včera zorganizoval Romano Kher, bolo predškolské vzdelávanie detí odkázaných na sociálnu pomoc. Verejná ochrankyňa práv Jana Dubovcová reagovala na návrh splnomocnenca vlády pre rómske komunity prezentovaný pred týždňom na konferencii Vzdelávanie – kľúč k integrácii.

Zmyslom návrhu je zavedenie povinného absolvovania škôlky pre rómske deti. Z pohľadu Polláka by opatrenie mohlo vyriešiť súčasnú situáciu, kedy títo žiaci často zlyhávajú v prvých ročníkoch základnej školy. "Ja som skôr zato, aby bolo predškolské vzdelávanie bezplatné a vykonávané tak, aby bolo pre rodičov atraktívne doniesť dieťa do materskej školy a nechať ho tam vzdelávať. Teda nie nútiť ich zákonom, ale privádzať ich k tomu dobrým fungovaním materských škôl," uviedla Jana Dubovcová.

Ján Hero z Úradu splnomocnenca vlády SR pre rómske komunity podporil názor svojho šéfa. "Podľa nášho názoru je potrebné nájsť legislatívnu formu a na legislatívnej úrovni prijať zodpovedný krok, ktorý bude v prospech detí riešiť prípady, keď zo strany rodičov prichádza k nezodpovednému rozhodovaniu." Branislav Pupala z Katedry školskej pedagogiky Pedagogickej fakulty Trnavskej univerzity uviedol, že uvažovanie o zavedení povinnej predškolskej prípravy nie je dobrým vyústením. "Systém predprimárneho vzdelávania nie je v súčasnosti v takom stave, aby bolo možné zaviesť povinnú dochádzku bez toho, že tento krok vyvolá pomerne veľkú vlnu odporu," uviedol Pupala. Upozornil tiež na to, že nemožno hovoriť iba o predprimárnom vzdelávaní, ale hlavne o koordinovaných aktivitách, ktoré slúžia zlepšeniu starostlivosti o deti v ranom veku. Je to reálne?

Ministerstvo školstva sa na zasadnutí expertov nezúčastnilo. Dubovcová uviedla, že hlavnou prioritou je zistiť dostupnosť ku vzdelávaniu v predškolskom veku u rómskych detí. Vo všeobecnosti sa podľa nej treba pozrieť na to, akým spôsobom sú škôlky pripravené na prijímanie detí a ako sa rozhodujú o prijatí a neprijatí detí do zariadení. V ďalšom sa diskutovalo o stratégii SR pre integráciu Rómov do spoločnosti do roku 2 020 alebo dôvodoch, prečo v marginalizovaných rómskych komunitách vyrastá po roku 1 989 už tretia generácia ľudí bez šance zamestnať sa.

Zdroj: sme.sk

Kľúčové slová

Komentáre

Ak chcete komentovať, prihláste sa alebo zaregistrujte