Hromadná pripomienka proti obmedzeniam kreditového systému, politizácii školstva a za skvalitnenie školského zákona

27.03.2015
Legislatíva
Prevádzka školy

Slovenská komora učiteľov predkladá hromadnú pripomienku k navrhovanej úprave zákonov č. 245/2008, č. 596/2003, č. 317/2009 a č. 390/2011, ktorú predložilo Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky.

Sme proti politizácii školstva

V navrhovanej úprave zákona 596/2003 zásadne odmietame, aby zriaďovatelia škôl, čiže starostovia, predsedovia samosprávnych krajov a prednostovia okresných úradov, získali právo vetovať návrh Rady školy na riaditeľa, ktorý vzišiel z výberového konania. Navrhovaná úprava povedie k politizácii školstva, mnoho schopných ľudí stratí motiváciu kandidovať za riaditeľa a vytvorí sa priestor pre korupciu, klientelizmus a rodinkárstvo.

Sme proti okliešťovaniu možností, ako získať kredity

Zásadne odmietame návrh novely zákona č. 317/2009, ktorá ruší možnosť získať kredity za vykonanú štátnu jazykovú skúšku, rigoróznu skúšku, špecializačné štúdium a tvorivé aktivity. Zároveň navrhujeme, aby mali pedagogickí a odborní zamestnanci opäť možnosť získať kredity overením profesijných kompetencií. Profesijné kompetencie predsa pedagogickí zamestnanci získavajú výkonom pedagogickej činnosti, výkonom odbornej činnosti alebo sebavzdelávaním a nie len povinnou účasťou na školeniach.

Sme za okamžité skončenie obmedzenej platnosti kreditov

Učitelia od prijatia zákona č. 317/2009 najviac kritizovali obmedzenú sedemročnú platnosť kreditov. Toto ustanovenie zrušila novela zákona č. 390/2011 s účinnosťou od 1. januára 2013. Následne bola účinnosť posunutá zákonom 325/2012 účinnosť posunutá na 1. január 2015 a neskôr zákonom 377/2014 na 1. január 2016. Týmto návrhom zákona sa má účinnosť posunúť dokonca až na 1. január 2 018, s čím zásadne nesúhlasíme a navrhujeme, aby nezmyselná a ničím neodôvodnená obmedzená platnosť kreditov prestala platiť 1. septembra 2015.

Sme za skvalitnenie školského zákona

Charakter vzdelávaniamaterskej škole sa značne líši od povahy vzdelávania na iných typoch škôl. Existencia učebných osnov v prípade materských škôl je neprimeraným didaktizovaním predškolského vzdelávania. V školskom zákone učebné osnovy vymedzujú výchovno-vzdelávacie ciele, obsah a rozsah vyučovania jednotlivých vyučovacích predmetov podľa učebného plánu. Materské školy nemajú ani vyučovacie predmety a ani učebný plán. Existencia učebných osnov je teda pri tomto type škôl neopodstatnená.

Riaditeľka materskej školy môže do triedy prijímať aj deti so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami. Potreby takýchto detí sú nezriedka nadštandardné a vyžadujú sústavný individuálny prístup učiteľky. Dieťa so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami sa však môže aktívne zúčastňovať edukačného procesu, ak mu v tom pomáha asistent učiteľa, ktorý individuálnym prístupom k danému dieťaťu umožňuje jeho aktívne začlenenie do diania v triede bez súčasného narušenia vyučovacieho procesu. Inkluzívne vzdelávanie má poskytovať šance a rovnosť pre všetkých. Preto považujeme za nutnosť (nie len za možnosť) znížiť v triedach, kde je začlenené dieťa so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, celkový počet detí a zabezpečiť asistenta učiteľa na celú dobu dochádzky takéhoto dieťaťa do materskej školy.

Návrh zákona: https://lt.justice.gov.sk/Attachment/vlastnymat_15_rtf.pdf?instEID=191&attEID=76409&docEID=416325&matEID=8060&langEID=1&tStamp=20150313162920637

Hromadnú pripomienku možno podporiť najneskôr do štvrtka 2. apríla 2015!!!

Viac informácií nájdete tu: http://www.komoraucitelov.org/clanok-247-hromadna-pripomienka-proti-obmedzeniam-kreditoveho-systemu-politizacii-skolstva-a-za-skvalitnenie-skolskeho-zakona.html

Zdroj: Slovenská komora učiteľov 

→ všetky správy

Kľúčové slová

Komentáre

Ak chcete komentovať, prihláste sa alebo zaregistrujte