Kaleidoskop – december 2022

Dobrý deň,

vedeli ste o tom, že Henri Becquerel sa narodil v múzeu? Šlo o budovu parížskeho Múzea národného prírodovedného múzea, kde bol profesorom jeho otec aj jeho starý otec. Vyzerá to, akoby mu bola do vienka prirodzene daná akademická kariéra. V roku 1903 mu bola udelená Nobelova cena za fyziku za objav prirodzenej rádioaktivity, je po ňom pomenovaná jej jednotka, kráter na severnej pologuli mesiaca a ešte jeden kráter na Marse.

Antoine Henry Becquerel (celým menom) sa narodil 15. decembra 1852 a z dôvodu výročia jeho narodenia sme si ho zvolili za tému decembrového, vianočného Kaleidoskopu. Veríme, že sa Vám pripravené úlohy budú páčiť.

V poslednom Kaleidoskope v roku 2022 by sme Vám chceli zaželať pokojné prežitie sviatočných dní, oddýchnite si a užite dni so svojimi najbližšími.

Redakcia

Biológia - Horniny vs minerály

Minerály alebo nerasty bývajú za bežných podmienok kryštalickými látkami, prirodzene sa vyskytujú v prírode a majú viac-menej rovnorodé chemické zloženie.
Na druhej strane horniny sú rôznorodé anorganické prírodniny, tvoria najvrchnejšiu časť Zeme – zemskú kôru a sú zložené z jedného alebo z viacerých minerálov.
S minerálmi a horninami sú tesne späté aj vedecké práce H. Becquerela, aj napriek tomu, že ich priamo neštudoval, len sa zaoberal ich vybranými vlastnosťami.

Tematický celok:

  Neživá príroda a jej poznávanie

Cieľom je rozvíjať kompetencie v oblasti prírodných vied, konkrétne:

  •  Identifikovať vybrané minerály a horniny.
  •  Pozorovaním zistiť odlišnosti medzi minerálmi a horninami.

Stiahnite si dokument

Fyzika - Objavil prirodzenú rádioaktivitu

Dostal Nobelovu cenu, mal syna Jeana, venoval sa optike, najmä optickým vlastnostiam látok, študoval kovy, bol členom francúzskej akadémie vied, rovnako ako jeho otec a starý otec. Spolupracoval so Silvanusom P. Tompsnom a dostal v roku 1900 Rumfordovu medailu. O kom je reč? Uvidíte v tajničke ...

Tematický celok

   Upevňovanie vedomostí

Cieľom je rozvíjať kompetencie v oblasti prírodných vied, konkrétne:

  •   Upevňovanie a praktické využívanie vedomostí z fyziky.

Stiahnite si dokument

Chémia - Farebné zmeny

Keď experimentoval Becquerel s fluorescenčným minerálom, vložil ho medzi dve fotografické dosky. Pri dotyku skúmaného minerálu s nimi, došlo ku chemickým zmenám podobne, ako pri vyvolávaní fotografie. Bolo to prekvapivé zistenie, lebo neprišli do styku so svetelným žiarením. Dospel k záveru, že soli musia produkovať nový druh žiarenia.

Tematický celok

   Chemické reakcie

   Významné chemické prvky a zlúčeniny

Cieľom je rozvíjať kompetencie v oblasti prírodných vied, konkrétne:

  •   Vedieť vysvetliť pozorované javy na základe chemických zákonov.

Stiahnite si dokument

Matematika - Gaston Darboux

Jeden z najznámejších francúzskych matematikov vyučoval na Lyceé Louis-le-Grand v čase, keď ho navštevoval Henry Becquerel. Gaston významne prispel do dejín geometrie a matematickej analýzy. Vo svojej diplomovej práci sa zaoberal pravouhlými geometrickými útvarmi a práve na ne sme zamerali aj náš pracovný list.

Tematický celok:

   Rovnobežník, lichobežník, obvod a obsah rovnobežníka, lichobežníka a trojuholníka

Cieľom je rozvíjať kompetencie v oblasti prírodných vied, konkrétne:

  •   Riešiť jednoduché geometrické úlohy.

Stiahnite si dokument

Prírodoveda - Optické vlastnosti látok

Becquerel sa na začiatku svojej vedeckej kariéry zaoberal optickými vlastnosťami látok. Po objave RTG žiarenia hľadal súvislosti medzi týmto žiarením a prirodzenou fluorescenciou. Venoval sa aj polarizácii svetla, infračerveným spektrám pár kovov a absorpcii svetla v kryštáloch. Svetlu sa budeme venovať aj v našom pracovnom liste.

Tematický celok:

   Neživá príroda a skúmanie prírodných javov

Cieľom je rozvíjať kompetencie v oblasti prírodných vied, konkrétne:

  •   že hlavným zdrojom svetla je slnko,
  •   vymenovať zdroje svetla,
  •   vyvodiť závery z experimetov.

Stiahnite si dokument