Kaleidoskop – apríl 2023

Dobrý deň,

aprílový Kaleidoskop bude zelený, rastlinný a fotosyntetický. Venovali sme ho jednému z nobelistov Melvinovi Calvinovi (narodil sa 8.4.1922). Najvyššie ocenenie dostal za výskum asimilácie oxidu uhličitého v rastlinách. Vedeli ste o tom, že to bola už tretia Nobelova cena spojená s výskumom fotosyntézy?

Vo výskume použil prevratnú technológiu. Umiestnil riasy do zariadenia, ktoré sám nazýval „lízanka“, posvietil na ne uhlíkom C14 a sledoval cestu rádioaktívneho uhlíka cez chloroplast v procese asimilácie, zistil, že v jej priebehu vzniká desať medziproduktov a reakcie medzi nimi katalyzuje jedenásť rôznych enzýmov.

Veríme, že vás pripravené aktivity zaujmú a naučíte sa niečo nové.

Redakcia

Biológia - Fotosynteticky aktívne žiarenie

Vedeli ste o tom, že na priebeh fotosyntézy rastliny vedia premeniť len časť elektromagnetického žiarenia emitovaného slnkom?
Tomuto rozsahu hovoríme fotosyneticky aktívne žiarenie (PAR – photosynthetic active radiation) a pohybuje sa v rozsahu 400 – 750 nm. Znamená to, že fotosyntéza je najúčinnejšia v modro-fialovej časti spektra a najmenej v zelenej oblasti spektra. Elektromagnetické žiarenie nie je pre rastlinu len zdrojom energie, ale aj signálom k naštartovaniu viacerých procesov ako napr. tvorba chlorofylu, klíčenie, kvitnutie alebo zrenie.

Foto z https://lightsciencetech.com/

Tematický celok:

  • Základné životné procesy organizmov

Cieľom je rozvíjať kompetencie v oblasti prírodných vied, konkrétne:

  • Porovnať životné procesy rastlín a živočíchov.
  • Naplánovať pozorovanie základných znakov a procesov organizmov rôznymi zmyslami a rôznymi spôsobmi.

Stiahnite si dokument

Fyzika - Dýchanie rastlín

Počas fotosyntézy vytvárajú rastliny sacharidy, ide o látky bohaté na energiu. V procese dýchania ich rastliny rozkladajú a získavajú si tak energiu na zabezpečenie svojich základných životných procesov. Dýchanie je jednou z nevyhnutných podmienok života rastlín, uvoľňuje sa pri ňom CO2 a voda.
Práve oxidu uhličitému sa budeme bližšie venovať v našom pracovnom liste.

Tematický celok:

  • Skúmanie vlastností kvapalín, plynov, tuhých látok a telies

Cieľom je rozvíjať kompetencie v oblasti prírodných vied, konkrétne:

  • Opísať pozorované javy pri skúmaní vlastností telies a látok.
  • Overiť jednoduchým experimentom vybrané vlastnosti plynov
  • Vytvoriť a prezentovať projekt primeraný obsahu vyučovania.

Stiahnite si dokument

Chémia - Chlorofyly

V priemysle sa používajú na farbenie omáčok, polievok olivového oleja, limonád, cukroviniek a žuvačiek. Dokonca sa nachádzajú aj v deodorantoch, antiperspirantoch a v ústnych vodách.
Sú súčasťou našej strany – v podobe listovej zeleniny alebo rias. Znižujú hladinu cholesterolu v krvi, majú pozitívny účinok na niektoré metabolické procesy a budeme sa nimi zaoberať aj v našom pracovnom liste.

Tematický celok

  • Zlúčeniny uhlíka

Cieľom je rozvíjať kompetencie v oblasti prírodných vied, konkrétne:

  • Vymenovať reaktanty a produkty fotosyntézy.

  • Uviesť zdroje a význam prírodných látok.

Stiahnite si dokument

Matematika - M. C. v Berkeley

Po príchode Melvina Celvina do Berkley v Kalifornii na pozvanie profesora G.N. Lewisa sa začal zameriavať viac na všeobecné teoretické aspekty organickej molekulárnej štruktúry. V tomto období vydal dve hlavné publikácie. Prvú, s prof. Gilberom N. Lewisom na tému Farba organických látok a druhú prof. G.E.K. zameranú na Teóriu organickej chémie. Pripravili sme pre vás pracovný list zameraný na priestorovú predstavivosť.

Tematický celok:

  • Kváder a kocka, ich povrch a objem v desatinných číslach, premieňanie jednotiek objemu

Cieľom je rozvíjať kompetencie v oblasti prírodných vied, konkrétne:

  • Vyznačiť na náčrte kvádra a kocky ich viditeľné a neviditeľné hrany a ich základné prvky.

  • Zostaviť na základe náčrtu alebo opisu teleso skladajúce sa z kociek a kvádrov, nakresliť nárys, bokorys a pôdorys telies zostavených z kvádrov a kociek.

  • Vypočítať povrch a objem kvádra a kocky, ak pozná dĺžky ich hrán.

  • Vyriešiť primerané slovné úlohy na výpočet povrchu / objemu kvádra a kocky aj s využitím premeny jednotiek obsahu / objemu.

Stiahnite si dokument

Prírodoveda - List – listy

List je postranný vegetatívny orgán rastliny, má obmedzený rast a je rozšírený do plochy. Toto plošné rozšírenie je výhodou pre efektívne zachytávanie svetla listami, čo môže byť umocnené aktívnym nastavením listov oproti svetelným lúčom.
Listy spĺňajú tri základné funkcie: výmenu plynov s okolitým prostredím, fotosyntézu a odparovanie vody. List sa skladá z vonkajšej čepele, stopky, žilnatiny – cievnych zväzkov a výbežky v miestach, kde list nasadá na stonku.
S listami budeme pracovať aj v našom pracovnom liste.

Tematický celok:

  • Rastliny

Cieľom je rozvíjať kompetencie v oblasti prírodných vied, konkrétne:

  • Rozpoznať základné časti rastlín.

  • Identifikovať základné časti rastlín.

  • Deliť rastliny podľa tvaru listov na listnaté a ihličnaté.

  • Opísať funkcie jednotlivých častí rastlín.

Stiahnite si dokument