Vnútorná školská kontrola

13.07.2011
Prevádzka školy

Kontrola ako forma spätnej väzby je nevyhnutným prvkom riadenia. Je činiteľom rovnováhy medzi očakávaným a skutočným stavom.

 

Hlavným cieľom kontrolnej činnosti je získavať objektívne informácie o celkovej úrovni a výsledkoch práce školy, jej pracovníkov a žiakov. Získané informácie by sa mali využiť na usmerňovanie a vytváranie optimálnych podmienok na rozvoj školy, zamestnancov a rozvoj osobnosti žiakov.

Účinnosť vnútornej kontroly podmieňuje vôľa, ochota a schopnosť manažmentu kriticky reflektovať a hodnotiť vlastnú pedagogickú prácu a jej výsledky v spolupráci s ostatnými zamestnancami školy. Účinnosť závisí od účelného usporiadania a vykonania kontroly tak, aby sa:

  • orientovala na prioritné otázky a zmeny v rozvoji školy,
  • zamerala na procesy a výsledky výchovy a vzdelávania školy ako celku,

účelne využívali všetky dostupne formy, metódy a objektívne nástroje kontroly.

Kontrolný systém v škole ma rôzne obsahove zameranie, s dosahom na viaceré prístupy a postupy. Rozhodujúcu úlohu má kontrola úrovne výchovno-vzdelávacej činnosti a dosahovaných výsledkov vzdelávania a výchovy. Kontrola sa ďalej týka hospodárskeho zabezpečenia (vrátane rekonštrukcií a výstavby), bezpečnosti a ochrany zdravia, hygienických podmienok a pod.

Obsah kontrolnej činnosti by sa mal rámcovo orientovať najmä na:

  • plnenie základných pracovných povinností – dodržiavanie pracovného poriadku, vnútorného poriadku, dodržiavanie legislatívnych a vnútorných predpisov, aktuálnych pedagogicko-organizačných pokynov ministerstva školstva, dodržiavanie pokynov na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia, hygienických podmienok, vedenie pedagogickej dokumentácie, ktorá je podkladom na rozhodovacie a riadiace procesy (triedne knihy, triedne výkazy, katalógové a osobne listy žiakov), plnenie plánovaných úloh v aktuálnom školskom roku,
  • plnenie príslušného štátneho vzdelávacieho programu a školského vzdelávacieho programu,
  • úroveň vyučovacieho procesu – najdôležitejšieho procesu v škole z hľadiska kvality vyučovania učiteľom a učenia sa žiakov,
  • úroveň vzdelávacích výsledkov – z hľadiska trvalého osvojenia základných poznatkov a stanovených cieľov školy v učebných osnovách jednotlivých predmetov v školskom vzdelávacom programe.

     

    Vybrané z publikácie Poradca riaditeľa školy.

 

Máte záujem o školenie na túto tému? Dajte nám vedieť na akademia@raabe.sk

 

Komentáre

Ak chcete komentovať, prihláste sa alebo zaregistrujte