Učitelia v škôlkach chcú jasný štátny vzdelávací program

28.07.2014
Legislatíva

Učitelia materských škôl žiadajú zrozumiteľný a jasný štátny vzdelávací program. Ten definuje ciele vzdelávania a vymedzuje aj jeho obsah. So súčasným programom je nespokojných 70,73 percenta kolektívov učiteľov v škôlkach. Vyplýva to z prieskumu Slovenskej komory učiteľov, ktorá v dotazníkoch zisťovala názory učiteľov na vzdelávací program.

"Súčasný štátny vzdelávací program pre materské školy nám komplikuje plánovanie, je v ňom chaos a nenadväzuje na ďalšie stupne vzdelávania," hovorí Andrea Benková z komory učiteľov, ktorá učí v škôlke. Platný štátny vzdelávací program bol vydaný v roku 2008. Slovenská komora učiteľov pripomína, že mal priniesť do škôlok viac tvorivosti a slobody, no priniesol len viac byrokracie a demotiváciu učiteľov. Učiteľom sa nepáči, že má nelogickú štruktúru a mieša vzdelávacie oblasti s tematickými okruhmi, kompetenciami či prierezovými témami. "Napríklad jazyková výchova či telesná je roztrieštená do niekoľkých tematických okruhov, je to porozhadzované, čo učiteľom komplikuje prácu," hovorí Benková. Učitelia kritizujú i to, že pri jeho prijímaní v roku 2008 nemali možnosť dokument pripomienkovať.
  
Slovenská komora učiteľov zisťovala od 30. mája do 12. júna 2014 medzi učiteľmi ich názory na súčasný i na pripravovaný štátny vzdelávací program. Dotazník vyplnilo 205 kolektívov materských škôl zahŕňajúcich viac než 1 257 pedagógov. Z výsledkov vyplynulo, že väčšina pedagogických kolektívov - 85,85 %, je za schválenie nového a za jeho zavedenie do praxe materských škôl. Až 82,44 % kolektívov učiteľov si myslí, že im nový dokument zjednoduší plánovanie výchovno-vzdelávacej činnosti, rovnako 88,29 % uviedlo, že nový program je z hľadiska svojej štruktúry prehľadnejší ako súčasný. Nový štátny vzdelávací program momentálne pripravuje Štátny pedagogický ústav. Najprv k jeho návrhu prebiehala verejná diskusia, teraz pripomienky vyhodnocujú. Učitelia od neho očakávajú, že bude jasnejší a zrozumiteľný. Podľa komory učiteľov by pedagógov mohol odbremeniť od zbytočnej byrokracie, ktorá učiteľov zdržiava a zaťažuje, aby sa mohli viac venovať deťom.

Zdroj: SITA

ŠP odporúča: Kuliferdo - rozvoj školskej zrelosti

Kľúčové slová

Komentáre

Ak chcete komentovať, prihláste sa alebo zaregistrujte