ŠŠI: Najčastejšie chyby sú v rozvrhu

27.03.2011
Vzdelávanie a výchova

Rozvrh hodín priamo súvisí s časovou organizáciou vyučovania, je súčasťou pedagogickej dokumentácie školy. Kvalitne pripravený rozvrh v mnohom uľahčí prácu učiteľom a je základným pilierom úspešného priebehu výchovno-vzdelávacieho procesu v škole. Ako zostaviť dobrý rozvrh hodín a na čo by riaditeľ školy nemal zabudnúť?

Proces výchovy a vzdelávania sa v škole uskutočňuje podľa rozvrhu hodín, ktorý je súčasťou pedagogickej dokumentácie školy a na ktorý sú riaditelia povinní používať tlačivá schválené Ministerstvom školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky.

Býva určený po prerokovaní v pedagogickej rade riaditeľom školy. Pri jeho tvorbe by sa malo prihliadať na charakter dennej a týždennej fyziologickej výkonnosti žiakov, na ich pedagogické, hygienické a pracovné požiadavky a v rovnakej miere by mal byť ohľaduplný k učiteľom.

Počet vyučovacích hodín v jednotlivých ročníkoch a predmetoch ustanovujú učebné plány školského vzdelávacieho programu. Vyučovacia hodina trvá 45 minút, nie je povolené ju bezdôvodne predlžovať ani skracovať. Malé prestávky bývajú spravidla desaťminútové, hlavná (veľká) prestávka trvá 15 – 30 minút, zvyčajne nasleduje po druhej vyučovacej hodine.

Počas hlavnej prestávky, ak sú na to utvorené podmienky, by sa mali žiaci zdržiavať mimo učebne, v určených priestoroch školskej budovy. Prestávka na obed sa pre žiakov prvého a druhého ročníka začína najneskôr po piatej vyučovacej hodine, pre žiakov tretieho až deviateho ročníka najneskôr po šiestej vyučovacej hodine a mala by trvať minimálne 30 minút.

Základné pravidlá tvorby dobrého rozvrhu hodín:
- učebné predmety by mali byť v priebehu dňa aj týždňa rozdelené rovnomerne,
- pred hlavnou prestávkou je vhodné zaradiť predmety, pri ktorých sa vyžaduje zvýšená duševná činnosť,
- ak to organizačné možnosti školy dovoľujú, nezaraďovať telesnú hodinu ako prvú vo vyučovaní,
- po telesnej, športovej výchove a pracovnom vyučovaní sa neodporúča zaraďovať najmä slovenský jazyk (zložka písanie) a výtvarnú výchovu,
- popoludnie v stredu je určené najmä na záujmovú činnosť a oddych žiakov,
- žiaci prvého ročníka môžu mať v rozvrhu najviac trikrát v týždni päť vyučovacích hodín, v druhom ročníku v jednom slede päť vyučovacích hodín, v treťom ročníku a v štvrtom ročníku v jednom slede najviac dvakrát v týždni šesť vyučovacích hodín, v piatom až deviatom ročníku v jednom slede najviac šesť vyučovacích hodín. Žiaci piateho a šiesteho ročníka môžu mať v jednom dni v týždni najviac sedem vyučovacích hodín, žiaci siedmeho ročníka až deviateho ročníka môžu mať iba v jednom dni v týždni najviac osem vyučovacích hodín.

Riaditeľ školy by nemal zabudnúť na skutočnosť, že triednická hodina má byť tiež súčasťou rozvrhu hodín.

Príslušný schválený rozvrh hodín, podpísaný riaditeľom a označený pečiatkou školy, by mal byť verejne prístupný v triedach každého ročníka, v odborných učebniach, ak je to možné aj na internetovej stránke školy.

Najčastejšie sa vyskytujúce chyby, ktoré eviduje Štátna školská inšpekcia, sa týkajú formy a používania rozvrhu hodín v školách. Ak máte záujem dozvedieť sa viac o práci s ostatnými písomnými dokumentmi, ktoré riadia proces výchovy a vzdelávania, prihláste sa na jedno z našich školení:

Školenie pre riaditeľov škôlAktuálne školenia pre riaditeľov škôl

 

Komentáre

Ak chcete komentovať, prihláste sa alebo zaregistrujte