Program Zelená škola

08.07.2011
Prevádzka školy

Všetky deti raz budú dospelými. Teraz, kým sú v škôlke a škole, je šanca ukázať im zelenšiu cestu životom. Aby vedeli vidieť, načúvať, vnímať a v potrebnej chvíli zasiahnuť. A spolu s nimi aj my objavujme svet.

Zelená škola na Slovensku a vo svete
Slovenský program Zelená škola je súčasťou najväčšieho certifikačno-vzdelávacieho programu Eco-Schools, teda siete Zelených škôl v medzikontinentálnom meradle. V programe je celosvetovo zapojených vyše 9 miliónov žiakov a 620-tisíc pedagógov z viac ako 35-tisíc škôl zo 47 krajín. Program Eco-Schools vznikol v roku 1994 a bol odpoveďou na Summit Zeme v brazílskom Riu de Janeiro (1992), kde vyjadrili potrebu zapájať mladých ľudí do hľadania riešení v oblasti životného prostredia a trvalo udržateľného rozvoja (TUR).

Zapojenie do programu školám odporúča aj Ministerstvo školstva, veďy, výskumu a športu Slovenskej republiky. V roku 2003 ho dokonca uznal Program OSN pre životné prostredie ako praktický model pre vzdelávanie k trvalo udržateľnému rozvoju. Zelenou školou sa môže stať každá materská, základná a stredná škola, bez rozdielu.

Prečo práve Zelená škola?
Z pohľadu rodičov sú certifikované Zelené školy zárukou, že okrem získavania vedomostí v každodennej praxi sa u žiakov rozvíjajú priaznivé environmentálne návyky. Škola si zvolí tému, ktorej sa chce v danom školskom roku prioritne venovať, a k nej nasmeruje aktivity. Je to napríklad Voda - čistota a šetrenie, Energia - zdroje a šetrenie, Odpady - zber, triedenie a minimalizácia, Zeleň - starostlivosť o školskú záhradu a kompostovisko, Zelené obstarávanie - nakupovanie pre potreby školy v kontexte s ochranou prírody a zdrojov. Alternatívne formy vzdelávania, zážitkové kurzy, aktívna účasť žiakov - to všetko môže deti vtiahnuť do procesu učenia, a tým môže byť učenie väčšou motiváciou aj pre učiteľa. Ako nám povedalajedna z učiteliek: „Deti sú zapojené-viac vedia o svojej škole, zaujímajú sa o ňu, tvoria projekty, a to nám pomáha v našej práci." Táto nová cesta môže pre školy často znamenať „vytŕčanie" z radu ostatných. Škola alebo škôlka, ktorá poskytuje nadštan-dardné služby, môže byť omnoho lákavejšia pre deti, ale aj pre rodičov samotných.

Myšlienky sa spájajú do jedného cieľa
Zmena by mala prechádzať celou školou - cez riaditeľa, učiteľský zbor, kuchárky, upratovačky, školníka až po samotných rodičov detí. Najlepšie to je asi vyjadrené slovami Mgr. Lenky Paľovej (koordinátorky zo ZŠ T. J. Moussona, Michalovce): „Tento projekt ma veľa naučil. Spoznala som množstvo nových úžasných ľudí. Dozvedela som sa nové veci. Zelená škola nás naučila veľa o medzilúdských vzťahoch. Samozrejme, rozšíril sa náš obzor v ekologických otázkach."

Škola by mala podporovať a rozvíjať dobré návyky z domova, ale aj opačne - návyky zo školy sa môžu prenášať domov. Veľmi pekným príkladom je príbeh jednej mojej známej: jej synček, asi 5-ročný, bol zo škôlky a z domu zvyknutý triediť odpad. Na prázdniny ho rodičia poslali na dva týždne k babičke. Po pár dňoch volá zúfalá babička: „Prosím ťa, to ste ho čo naučili, však my sme kvôli nemu museli ku košu dať ešte škatuľu na papier a plasty, lebo on to odmieta hádzať do toho istého koša!" Ako to dopadlo? Aj babka s dedkom začali separovať domáci odpad...

Participácia, alebo spoločne to ide ľahšie
Program Zelená škola pomáha školám prakticky zavádzať tzv. participatívny environmentálny manažment. Je to spôsob riadenia, ktorý umožňuje aktívnu účasť v príprave, realizácii a hodnotení programu všetkým, ktorých sa týka realizácia a dôsledky programu. Čiže rovnako učiteľom, žiakom/študentom škôl, rodičom či zainteresovaným predstaviteľom školskej či miestnej komunity. Snažíme sa, aby učitelia/vychovávatelia/koordinátori rovnako ako študenti/žiaci uznávali autoritu, zodpovednosť za rozhodovanie a realizáciu programov. „Žije tým celá škola, každá trieda, nielen pár jednodivcov." (Eva Moňoková, koordinátorka zo ZŠ Družstevná pri Hornáde) Najaktívnejší študenti sú členmi kolégia, prostredníctvom ktorého ovplyvňujú najdôležitejšie rozhodnutia v programe v svojej škole. „Kolégiumje srdcom celého diania, pomáha šíriť informácie do všetkých tried v škole. Každá trieda si volí jedného zástupcu, ktorý chodí na stretnutia kolégia. Okrem toho v škole funguje žiacka samospráva. Tam zástupca Zelenej školy pravidelne podáva informácie o dianí." (Mgr. Lenka Paľova, koordinátorka zo ZŠ T. J. Mousso-na, Michalovce)

Jednou z priorít programuje aktívne zapojenie žiakov. Pre deti je program zaujímavý najmä preto, že im poskytuje väčšie pole pôsobnosti. Väčšina našich detí si totiž zvykla len sedieť a čakať na to, čo im učiteľ nadiktuj e. Školy zapojené v programe Zelená škola sa snažia o to, aby žiak bol iniciátorom aktivít, aby sa mohol slobodne prejaviť a vyjadriť svoj názor, aby jeho slovo malo váhu a jeho myšlienky sa mohli stať skutočnosťou. Veľmi pekne to opísala Veronika Hoc-kaufová (žiačkajednej zo Zelených škôl), ktorá zisťovala informácie o aktuálnom stave školy: „Bolo veľmi príjemné zažívať, ako nás dospeláci pri analyzovaní života školy z hľadiska environmentálnych dôsledkov trpezlivo počúvajú a ochotne nám poskytujú všetky potrebné informácie. Je to super, že odteraz nedávajú úlohy len učitelia nám, ale aj my im!"

Krok za krokom
Keďže program Zelená škola je zároveň certifikačným programom, škola v ňom môže získať medzinárodný titul a vlajku Zelenej školy. Proces zmeny školám pomáha realizovať medzinárodne uplatňovaná metodika 7 krokov k Zelenej škole. Tie si postupne musí prejsť každá škola, ktorá sa chce uchádzať o titul „Zelená škola". Pokiaľ si škola na splnenie týchto krokov určí odporúčaný dvojročný cyklus, v prvom roku si za splnenie minimálnych podmienok odnesie diplom „Na ceste k Zelenej škole". Po splnení všetkých siedmich krokov sa môže hrdiť titulom „Zelená škola".

Metodika 7 krokov vedie pedagógov, a najmä žiakov k systematickej práci a riešeniu reálnych problémov školy i prostredia, v ktorom žijú. Na ZŠ Petra Škrabáka v Dolnom Kubíne sa o tom vyjadrili: „Cieľom Zelenej školy je nielen zmeniť areál, ale zmeniť aj naše myslenie." Žiaci sa stávajú súčasťou pracovného tímu. Analyzujú súčasnú situáciu na škole v 6 oblastiach (voda, odpad, energia, doprava a ovzdušie, zelené obstarávanie, zeleň a ochrana prírody) a následne navrhujú zlepšenia, ktoré sa usilujú pri zapojení celej školskej komunity zrealizovať. Svoje predsavzatia a prijaté princípy výtvarne vyjadrujú prostredníctvom Ekokódexu.

Stručný prehľad siedmich krokov programu Zelená škola:
1. krok - Kolégium Zelenej školy - akčná skupina programu v škole.
2. krok - Environmentálny audit - analýza vplyvu školy na životné prostredie.
3. krok - Environmentálny akčný plán - vízia školy na zníženie dôsledkov na životné prostredie.
4. krok - Monitorovanie a priebežné hodnotenie plnenia akčného plánu - hodnotenie priebehu programu v    škole a úspešnosti zavádzaných opatrení.
5. krok - Pro-environmentálna výučba - environmentálna výchova a vzdelávanie vo vyučovaní a Školskom vzdelávacom programe.
6. krok - Informovanie a zapojenie komunity - presah pro-envi-ronmentálnych aktivít do života komunity.
7. krok - Eko-kódex - žiakmi umelecky stvárnené hodnoty a profilácia školy.Pomoc na ceste k Zelenej škole

Cesta k Zelenej škole je „beh na dlhú trať". Veď pokúsiť sa zmeniť chod školy, jej myslenie a poslanie, nieje často jednoduché. Školy v tom však nie sú samy. Počas celého certifikačného procesu môže škola využívať rôzne formy bezplatnej podpory. Od príručiek, pracovných listov, e--mailovej konferencie, webstrán-ky až po osobné konzultácie (sieť 40 regionálnych konzultantov). Nechýbajú ani vzdelávacie a zážitkové workshopy, ale aj možnosť výmeny skúseností s inými školami doma aj v zahraničí. Nezabúdame ani na pedagógov. Pre nich sa celoročne pripravujú regionálne semináre, vzdelávacie a zážitkové kurzy, metodické materiály a rôzne iné aktivity.

Hlavnými princípmi programu Zelená škola sú:
- všetci študenti a pracovníci školy sú rovnako dôležití,
- škola má meniť školskú politiku a prax tak, aby bola zohľadnená rôznorodosť študentov, prípadne žiakov,
- rozdiely medzi študentmi a žiakmi sa vnímajú ako inšpirácia na podporu učenia, nie ako problém, ktorý treba riešiť,
- dôsledné uplatňovanie princípov participácie v tomto programe má viesť k posilneniu participatívnej kultúry v škole - teda prístupu, ktorý presahuje samotný program Zelená škola, ale môže byť užitočný na posilňovanie občianskej zrelosti a porozumenie aj mimo environmentálneho vzdelávania v škole.

Buďme zmenou, ktorú chceme vidieť...
Zelená škola nie je súťažou o to, kto z nás bude „lepším". Zelená škola by sa mala stať inšpiráciou a prstom, ktorý ukazuje do lepšej budúcnosti. Aktívna účasť študentov na ich vlastnom vzdelávaní je cestou novej generácie. A to generácie detí, ktoré sa chcú učiť. Detí, ktoré budú mať nielen veľa vedomostí, ale budú ich vedieť aj prakticky využívať vo svojom každodennom živote. Každé ráno budú ťahať mamičku za rukáv, aby už mohli ísť do školy. A popoludní sa budú nadšene vracať domov so srdcom plným nových zážitkov.
  

Zdroj: SITA (Dieťa)

 

Komentáre

Ak chcete komentovať, prihláste sa alebo zaregistrujte