Program adaptačného vzdelávania

20.09.2010
Vzdelávanie a výchova

S novým učiteľom do školy prichádza i povinnosť vypracovať program adaptačného vzdelávania. Je dôležité určiť jeho ciele s termínmi ich plnenia. V príspevku sa dozviete, čo všetko má byť jeho obsahom a ktoré právne predpisy ho vymedzujú.

Program adaptačného vzdelávania legislatívne upravuje:
•  zákon č. 317/2009 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov,
•  vyhláška MŠ SR č. 445/2009 Z. z. o kontinuálnom vzdelávaní, kreditoch a atestáciách pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov,
•  smernica MŠ SR č. 19/2009-R, ktorou sa vydáva Rámcový program adaptačného vzdelávania.

Adaptačné vzdelávanie sa realizuje podľa programu adaptačného vzdelávania, ktorý vo väzbe na rámcový program vydaný ministerstvom školstva v smernici č. 19/2009 vypracuje poverený tím zamestnancov školy, školského zariadenia. Podmienky realizácie adaptačného vzdelávania sú podrobne upravené v § 36 zákona a v § 5 Legislatíva.

Program adaptačného vzdelávania sa rozpracuje spravidla na jeden rok, najmenej však na tri mesiace, ak ide o pedagogického asistenta, trénera športovej školy alebo športovej triedy a zahraničného lektora.

Obsahom programu adaptačného vzdelávania sú predovšetkým (čl. 2 odsek 2 Legislatíva):
a)    základné vedomosti o
1.    organizácii a štruktúre školy alebo školského zariadenia, v ktorom pedagogický zamestnanec alebo odborný zamestnanec vykonáva adaptačné vzdelávanie,
2.    podmienkach a potrebách školy a konkrétneho pracoviska,
3.    všeobecne záväzných právnych predpisoch, ktoré upravujú činnosť školy,
b)    podrobné vedomosti o
1.    predpisoch o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci a požiarnej ochrane a ich rozpracovaní vo vnútorných predpisoch školy,
2.    registratúrnom poriadku školy,
3.    spôsobe fungovania informačného systému školy a o pravidlách bezpečného používania intranetu a internetu v škole,
4.    pracovnom a organizačnom poriadku školy,
5.    školskom vzdelávacom programe alebo výchovnom programe školy,
6.    pedagogickej dokumentácii a ostatnej dokumentácii školy a o jej vedení,
c)    zručnosti samostatne využívať získané vedomosti pri vykonávaní pedagogickej činnosti alebo odbornej činnosti podľa príslušnej kategórie alebo podkategórie, do ktorej je pedagogický zamestnanec alebo odborný zamestnanec zaradený, ako napríklad
1.    plánovanie vyučovacej hodiny a vyučovacej činnosti, výchovnej hodiny a výchovnej činnosti alebo odbornej činnosti,
2.    vytýčenie výchovno-vzdelávacích cieľov pedagogickej činnosti alebo odbornej činnosti a ich väzba na platné výchovno-vzdelávacie programy školy,
3.    organizácia práce na hodine priamej vyučovacej činnosti, hodine priamej výchovnej činnosti (ďalej len „hodina“) alebo organizácia práce odbornej činnosti,
4.    vypracovanie vlastných tematických plánov alebo plánov výchovno-vzdelávacej činnosti s využitím špecifík školy, jej materiálneho zabezpečenia a regionálnych prvkov,
5.    pravidelné písomné pripravovanie sa na výchovno-vzdelávaciu činnosť, výber pomôcok,
6.    využívanie moderných metód, ich účelné a efektívne využitie pri výkone pedagogickej činnosti alebo odbornej činnosti,
7.    využívanie didaktickej techniky a manipulácia ňou,
8.    evidovanie  informácií o osobnosti dieťaťa alebo žiaka a jeho rozvoji,
9.    kontrolovanie výsledkov výchovno-vzdelávacieho procesu alebo odbornej činnosti s rešpektovaním špecifík ústnej, písomnej a praktickej kontroly výsledkov a dodržiavanie profesijnej etiky pri kontrole a  hodnotení,
10.    uplatňovanie medzipredmetových vzťahov, zaraďovanie prierezových tém,
11.    vypracúvanie individuálnych vzdelávacích programov pre žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami,
12.    komunikovanie so zákonnými zástupcami a s organizáciami, ktoré sa na výchove a vzdelávaní podieľajú.

Vzor programu adaptačného vzdelávania rozpracovaný podľa mesiacov uvádzame v publikácii Profesijný rozvoj zamestnancov školy.

 

Komentáre

Ak chcete komentovať, prihláste sa alebo zaregistrujte