Motorický vývin dieťaťa predškolského veku

29.03.2011
Vzdelávanie a výchova

Keď dieťa predškolského veku nepreskočí prekážku, beží len s problémami, zakopáva sa, neposkočí na jednej nohe, môže ísť o, často nepozorovaný, problém v oblasti hrubej motoriky. Ak rovnako dieťa nevie postaviť z kociek vežu, má problémy s úchopom ceruzy, má problémy s prekreslením tvarov , môže ísť o oslabenie v oblasti jemnej motoriky.

Posudzovanie motorického vývinu
V diagnostickom posudzovaní úrovne motoriky sa zisťujú základné informácie o vývine motoriky dieťaťa. Na základe dostupných a získaných informácií sa potvrdí alebo zamietne existencia potenciálnych problémov v motorike, ktoré pomáhajú pri identifikácii oneskoreného vývinu v konkrétnej oblasti motoriky. Podľa úrovne zmien v motorickom vývine sa hodnotí aj celkový proces zrenia a optimálny vývin organizmu dieťaťa.

V začiatkoch procesu diagnostiky vývinu motoriky je žiaduce dodržiavať kroky:
•  pomenovať aktuálny problém dieťaťa
•  získať základné informácie o probléme dieťaťa
•  zabezpečiť analýzu a interpretáciu problému v rámci odborných vyšetrení – ide o absolvovanie odborného vyšetrenia s cieľom diagnostikovať úroveň motorického vývinu v súvislosti s problémom dieťaťa; v danom kroku odborník vysloví prognózu a navrhne konkrétne opatrenia.

Diagnostika vývinu motoriky
V prípade realizácie diagnostiky sa pedagóg zameriava na hrubú a jemnú motoriku dieťaťa. Cieľom diagnostiky motoriky je získať ucelený obraz o silných a slabých stránkach dieťaťa. Ide o posudzovanie vnútorných schopností a zručností dieťaťa s cieľom koncipovanú stratégiu podporiť, fixovať alebo, naopak, začať stimulovať formou intervenčného prístupu.

V posudzovaní nedostatkov v hrubej motorike sa pozornosť zameriava na koordináciu (statická a dynamická), presnosť a spojenie pohybov horných a dolných končatín a vzájomnú koordinácia (napr. hádzanie loptičky, chôdza po čiare).  Zatiaľ čo diagnostika jemnej motoriky sa zameriava na celkovú hybnosť a výkonnosť ruky, úchopovú zručnosť v kresbových a manipulačných činnostiach, pohyblivosť prstovú lateralitu.

Cieľom diagnostiky motorických ukazovateľov je informačný a motivačný aspekt pre bezprostrednú potrebu učiteľa, dieťaťa a taktiež aj rodiča. Konkrétne ide o vývinové obdobie, počas ktorého je dieťa začlenené v materskej škole, neskôr vstupuje do prvého ročníka základnej školy.

Test pohybovej spôsobilosti
Test pohybovej spôsobilosti sa používa na orientačné posudzovanie pohybovej spôsobilosti. Základom testu je neskôr upravená a doplnená Motometrická škála Ozereckého, ktorá vychádza z hodnotenia určených pohybových úloh odstupňovaných podľa obťažnosti v závislosti od vekových kategórií (od 2 do 13 rokov). Zisťujú sa pohybové úlohy, a to:
•  statická koordinácia,
•  dynamická koordinácia rúk,
•  celková dynamická koordinácia,
•  rýchlosť pohybu,
•  súčasnosť pohybu,
•  mimika.

Precvičte si s vašimi deťmi jemnú motoriku v online hre Cvičenie pre šikovných predškolákov.

Viac o diagnostike sa dozviete v diele Pedagogická diagnostika v praxi materskej školy.

Komentáre

Ak chcete komentovať, prihláste sa alebo zaregistrujte