Jednoduchá rovnica: Sexualita + výchova = ochrana a prevencia

02.02.2011
Vzdelávanie a výchova

Sexuálna výchova... spojenie dvoch protikladných slov, domnievajú sa odporcovia. Akákoľvek iná výchova je pre nich prijateľná a potrebná. Spomedzi mnohých výchov nie je však žiadna, ktorá by úroveň poznatkov dieťaťa rozvíjala i v oblasti sexuálneho povedomia.

Mylné názory pseudoodborníkov ťažia a vychádzajú len z toho prvého slovíčka, a to sexuálna. Kde zanechali výchovu a prečo nepripustia spojenie týchto slov s výsledkom „sexuálnu výchovu deti potrebujú“? Mylné a nedostačujúce poznatky o sexuálnej výchove im bránia pochopiť hlavnú podstatu. Vhodným príkladom je i výmena listov medzi Einsteinom a Freudom v 30. rokoch minulého storočia, kde Einstein na otázku nevyhnutnosti vojny odpovedá, že vojna byť nemusí, stačí, keď ľudia budú rozumní a dohodnú sa bez zbytočných problémov. Einstein pripomína, že je to také logické a ľahké, a predsa to nefunguje. Freud mu na to odpovedal, že v každom človeku sú sily dobra, sily života, ale aj sily zla. Sily zla sa však dajú dobre sublimovať do spoločensky a ľudsky prospešných a prijateľných činností, ale tejto progresívnej sublimácii má človeka naučiť výchova. Na záver ešte ironicky konštatoval, že potrvá niekoľko tisíc rokov, kým sa ľudia naučia sublimovať sily zla do produktívnych činností. (M. Zelina, 2003)

Taktiež sme v dianí krutej vojny o svoju pravdu. Na jednej strane odporcovia a na tej druhej zástancovia. Navonok nie je pre širokú verejnosť táto bitka slov a argumentov súperiacich strán až taká závažná. Chvíľami, keď sa už zdá, že strana menšiny (zástancov sexuálnej výchovy) padá na kolená, vždy sa opäť nájde pár jedincov, ktorí i napriek tlaku väčšiny vystúpia z davu s pokrokovými myšlienkami bez predsudkov a zaliezania za kút.

Čo je vlastne tá výchova?
Ide o profesionálne, odborné a cieľavedomé udržiavanie, zdokonaľovanie a rozvíjanie pozitívnych a funkčných možností človeka, jeho psychických funkcií, procesov a vlastností. (M. Zelina, 2003)

Podľa tejto definície, zreteľne pozitívne orientovanej na dieťa, sa riadi i sexuálna výchova. Ani jednu z týchto zložiek nevynecháva, ale naopak, podporuje a rozvíja. Hlbšia analýza by nás priviedla k poznaniu a pochopeniu zámerov ľudí, ktorí sa snažia sexuálnu výchovu očistiť od fám a klebiet opozičných strán. Tí, ktorí odmietli a očiernili jedinú existujúcu príručku sexuálnej výchovy (Metodická príručka pre sexuálnu výchovu na druhom stupni základných škôl – L. Rovňáková, I. Lukšík, Ľ. Lukšíková, 2007) online na www.rodičovstvo.sk, pravdepodobne pohľad na ňu z tejto strany ešte ani nevyskúšali. Vyhlásenia, že negatívne pôsobí na dieťa a ohrozuje správne chápanie ľudskej sexuality, prípadne, že je veľmi technická, nie sú argumenty, ktoré by vychádzali z odbornosti, ale práve naopak, z laickosti a negatívnych tradicionálych stereotypov. Nepripúšťajú fakty a argumenty zainteresovaných, že absencia poznatkov a informácií z formovania postojov, presvedčení a hodnôt v oblasti sexuality týkajúcich sa sebaobrazu jednotlivcov, vzťahov a intimity má čoraz väčšie katastrofálne dosahy na dieťati. A práve ono má byť v centre pozornosti záujmov každého, kto rozhoduje a zakazuje. Odopierať dieťaťu pravdu je plánované klamstvo a bolestivá facka od milovanej autority. Toto že je ochrana dieťaťa? Práve naopak – facka za fackou.

Sex, sexualita a podobne však nie je primárnym cieľom sexuálnej výchovy. Ide o ten najkrajší dar, ktorý môže človek dať, ale i prijať, a tým je láska. Od lásky, napríklad medzi partnermi, nasledujú postupne kroky, ktoré ku nej patria. Od priateľstva, lásky, vývinu partnerských vzťahov, od anatómie a fyziológie, sexuality, antikoncepcie, sexuálnej orientácie, sexuálne prenosných chorôb až po sexuálne násilie a podobne. Prečo odporcovia príručky neumožnia deťom vedieť a vidieť nielen nad povrchom pravdy, ale celú pravdu?

Veď komu z nás by sa páčil koncert púšťaný z plejbeku bez hlavného aktéra? Pohľad na prázdne javisko, aj keď v sprievode hudby, by určite v mnohých ľuďoch zanechal pocit oklamania organizátormi, ale hlavne ich speváckym idolom i vzorom.

Stopnime deťom púšťanie plejbeku a ukážme im realitu, aby sa samy smeli rozhodnúť, či si lístok kúpia a či nie!!!!

autorka: Mgr. Dorota Smetanová, Pedagogická fakulta UK BA
 

Komentáre

Ak chcete komentovať, prihláste sa alebo zaregistrujte