Edukačná aktivita na letné dni

07.08.2014
Vzdelávanie a výchova

Leto máme v plnom prúde a pokiaľ nie ste práve na dovolenke niekde pri mori, určite privítate edukačnú aktivitu, prostredníctvom ktorej „zamestnáte“ deti a zároveň podporíte v nich vzťah a ochranársky postoj k prírodnému prostrediu.

Pomocou témy Environmentálna výchova – ochrana prírody budete napĺňať tieto výkonové štandardy (špecifické ciele):

  • zhotovenie výtvorov z rozmanitého materiálu a rôznymi technikami (strihanie, lepenie, maľovanie, kreslie atď.), uplatnenie technickej tvorivosť;
  • počúvanie s porozumením, reagovanie na jednoduché otázky jednoslovnou, viacslovnou odpoveďou alebo jednoduchou frázou;
  • prejavenie vzťahu a ochranárskeho postoja k prírodnému prostrediu.

 

Edukačná aktivita Zachráňme rybičky – čistenie rybníka je určená deťom vo veku 5 – 6 rokov.

Ciele edukačnej aktivity:

- vytvárať ochranárske postoje,
- pochopiť význam prírodného prostredia pre život,
- spolupracovať a kooperovať pri hre – starostlivosť o prírodu (rozdelenie úloh),
- vzájomne komunikovať pri riešení problému (dohodnúť sa),
- pochopiť význam starostlivosti o prírodu.

Pomôcky:

  1. lavór s vodou,
  2. udice s magnetom, sitko – podberák,
  3. papierové (alebo drevené) rekvizity – rybičky uchytené kancelárskou spinkou, z papiera vyrobené a kancelárskou spinkou uchytené fľaše, konzervy a iný odpad, ktorý môžeme nájsť v znečistenom rybníku.

    
Postup:

1. Deti usadíme okolo "rybníka". Rozhovorom „Zachráňme čarovný rybník!“ pripravíme deti na aktivitu:

Predstavte si, že by ste sa vybrali na výlet do prírody. Je vám veľmi teplo, z diaľky zbadáte rybník – jazierko, potešíte sa, že sa môžete okúpať, a keď prídete bližšie, zbadáte toto… (v rybníku sú papierové (alebo drevené) rekvizity). Chceli by ste sa ešte osviežiť v takej vode? Prečo? Čo spravíte? Ako sa osviežite? Čo môžu v takomto prípade robiť zvieratká? Ako sa osviežia ony? Čo sa s nimi stane? Prečo? Páčila by sa vám príroda bez zvierat? Čo by sme mali spraviť? Prečo?

2. Komunikujte s deťmi prostredníctvom vhodne kladených otázok tak, aby pochopili význam starostlivosti o prírodu a jej ochranu:
•    Vedeli by zvieratká samy zachrániť takýto rybník? Čo by sme mohli spraviť my? Ako?
•    Usadíme deti okolo rybníka, ktorý sme si vytvorili, a požiadame ich, aby ho vyčistili.
•    Predmety, ktoré do rybníka nepatria, odstraňujú „lovením“ na udičku s magnetom na konci. Z rybníka loví jedno dieťa, ostatné deti kontrolujú správnosť. Neskôr sa deti vymenia.
 
Záverečná fáza:
•    Vyhodnotíme aktivitu, zistíme, či deti pochopili potrebu starať sa o prírodu, a napokon môžeme viesť rozhovor o pocitoch a radosti z vyčisteného rybníka.
•    Rozhovor o tom, ktorý rybník sa deťom páčil viac a prečo.
•    Pochopenie edukačného obsahu (čo do rybníka patrí, čo nie) môžeme overiť prostredníctvom pracovného listu Rybník.

Pracovný list Rybník - stiahnuť
 

ŠP odporúča: Kuliferdo - školská zrelosť
 

Komentáre

Ak chcete komentovať, prihláste sa alebo zaregistrujte