Cudzí jazyk vystriedajú varenie a dielne?

20.01.2015
Prevádzka školy
Vzdelávanie a výchova

V našom seriáli o aktuálnych otázkach z oblasti školstva v základných školách pokračujeme aj v novom roku. O pracovnej verzii nových štátnych vzdelávacích programov pre ZŠ sa zhovárame s Janou Dandelovou, konzultantkou odborného nakladateľstva RAABE.

Jednou zo zásadných noviniek v pracovnej verzii nových štátnych vzdelávacích programov pre ZŠ, ktorú v decembri 2014 predstavil Juraj Draxler, je určite voľnosť v rozdelení učiva podľa jednotlivých ročníkov alebo v rámci celého stupňa. Učebné plány budú dostupné v dvoch variantoch. Bude to tzv. variant po ročníkoch a otvorený variant, v ktorom si školy budú môcť zvoliť časovú dotáciu predmetov pre jednotlivé ročníky. Voliteľnými hodinami si škola, tak ako doteraz, bude môcť definovať svoju profiláciu. Ako reagovali učitelia v školách na túto voľnosť?

Je pravdou, že zmeny v legislatíve boli veľmi očakávané. Učitelia volali napríklad po zjednotení počtu hodín v jednotlivých predmetoch a ročníkoch. Keďže bola ponechaná možnosť výberu, plošné zjednotenie sa neudeje. Mnohé školy určite využijú možnosť presnej dotácie hodín v predmete a ročníku v rámcovom učebnom pláne. Ale, vzhľadom na druhý variant, je tu stále aj priestor na voľnosť. V praxi sa teda môže celkom ľahko stať, že žiak v siedmom ročníku v jednej škole bude mať jednu hodinu chémie týždenne, ale v inej škole dve hodiny týždenne. Netrúfnem si odhadnúť, ako sa to prejaví v praxi, ale učitelia už dnes hovoria o tom, že budú musieť plány opäť prerábať.

Ďalšou zo zmien, ktoré inovovaný ŠVP (resp. jeho pracovná verzia) prináša, je navýšenie časovej dotácie pre prírodovedné predmety. Ako sa tejto novinky podľa vás zhostia školy? Dokážu napríklad aj materiálne, t. j. učebnicovo zabezpečiť takto posilnenú výučbu prírodovedných predmetov?

Posilnenie dotácie prírodovedných predmetov školy veľmi vítajú. Pretože v minulosti museli uberať hlavne týmto predmetom časovú dotáciu, dôraz sa kládol na cudzie jazyky a možno špecifické predmety, ktorými sa chcela škola odlíšiť od ostatných. Treba si uvedomiť, že vedomosti z oblasti prírodných vied sa neskôr prejavujú vo výrobe, výskume, priemysle a celkovo v hospodárskom raste krajiny. Čo sa týka učebníc, školy majú učebnice, niektoré sú kvalitné, iné menej. Väčšinu materiálov potrebných na vyučovaciu hodinu si učiteľ vytvára sám, keďže vyučovacia hodina nemôže byť postavená len na práci s učebnicou. Mnohí učitelia používajú aj pracovné zošity z edície Interaktívna kniha, čím chcú napríklad zabezpečiť lepšiu fixáciu poznatkov.

Viacerí žiaci aj rodičia sa potešili zrejme najviac rozhodnutiu upustiť od druhého cudzieho jazyka na 2. stupni ZŠ ako povinne voliteľného predmetu. Nakoľko sa organizačne v školách, podľa vás, bude dať vyjsť v ústrety žiakom podľa toho, či chcú alebo nechcú mať aj druhý cudzí jazyk, resp. aký cudzí jazyk to má byť?

To, že ostáva povinný len jeden cudzí jazyk, je, myslím si, prínosné. Väčšina žiakov má problém s materinským jazykom, čo by vám potvrdili slovenčinári. Na druhej strane, ak bude musieť škola ponúkať a zabezpečiť na základe požiadaviek rodičov aj výučbu druhého cudzieho jazyka, problémy na sebe nenechajú čakať. Školy, myslím, majú dostatok učiteľov cudzích jazykov, len počty nahlásených detí do skupín budú rôzne. Školy sa s tým budú musieť popasovať.

Väčší dôraz na technické vzdelávanie žiakov, resp. návrat k výučbe k práci v podobe pracovného vyučovania, ako sme ho poznali za našich školských čias, je takisto zakotvený v nových ŠVP. Ako sú dnes školy vybavené technicky po tejto stránke? Majú vo svojej výbave ešte stále dielne a kuchynky, ako sme ich mali napríklad my v 80. rokoch? V akom sú stave?

Je dobré, že sa táto oblasť vracia do vzdelávania, pretože súčasné deti majú veľmi malé, ba až žiadne manuálne zručnosti. Väčšina škôl má však momentálne veľmi slabo vybavené priestory na praktické vyučovanie. Myslím si, že cez rôzne projekty bude možné priestory dobudovať. Veľkým problémom je však absencia pedagógov. Väčšinou sa takéto predmety vyučujú v školách neodborne, čo potom, samozrejme, svedčí o kvalite, ktorá je nízka. Chýbajú učebné materiály pre túto oblasť. Preto aj naše nakladateľstvo reaguje na tento problém a v najbližšom období vydávame špeciálne pracovné zošity: Človek a svet práce pre prvý aj druhý stupeň. Myslím, že veľmi pomôžu žiakom a pedagógom v kvalitnom vzdelávaní v tejto oblasti.

Pracovnú verziu ŠVP pre 1. aj 2. stupeň ZŠ si môžete pozrieť na stránke MŠVVaŠ SR: http://www.minedu.sk/nove-svp-pre-zakladne-skoly/.

Ďakujeme za rozhovor.

Komentáre

Ak chcete komentovať, prihláste sa alebo zaregistrujte