NÁZOR: List zúfalej matky: Mám doma piataka...
…no hoci školu miluje a chodí do nej rád, známky v žiackej knižke tomu nenasvedčujú.
Viem, že rodičia vždy vidia svoje deti ináč, ako učitelia. Samozrejme si o nich myslia ( myslíme), že vlastné deti sú chytré, múdre, rozumné, krásne a to učitelia sú blbí, nespravodliví a vôbec tomu nerozumejú, nevedia učiť a dávajú im just zlé známky…
Samozrejme, že aj to moje dieťa je najchytrejšie na svete… len je trochu pomalšie ako ostatní spolužiaci. Napríklad v takej matematike. Neraz sa mi stalo, že sedel hodinu nad domácou úlohou a dumal…dumal…dumal. Tupo do toho hľadel akoby bolo zadanie v čínštine. Samozrejme nepriznal, že vôbec nevie o čom je reč. Dokonca som si všimla, že keďže sa hanbí priznať, že vôbec nerozumie učivu, radšej mi zatají, že nejakú domácu úlohu dostali. A pritom obvykle stačí sadnúť si k nemu, vysvetliť mu zadanie a preložiť mu ho do jeho reči – a zrazu to aj on pochopí. Rovnako to je, keď mi domov prinesie ukázať spackanú písomku. Keď sa ho opýtam, čo robil na vyučovaní, či sa zabával a nedával pozor, tvrdí mi , že počúval, ale nepochopil. Keď sa rozprávam s rodičmi rovesníkov, zisťujem, že to ale nie je problém len toho môjho teliatka.
Ja chápem, že žiadna učiteľka sa nemôže venovať každému žiakovi jednotlivo, vysvetľovať, predsa len ich má v triede tridsať. A každý je iný. Jednému ide lepšie matematika, druhému gramatika, tretí si ľahko zapamätá prírodovedu, štvrtý pekne kresli a piaty rýchlejšie behá. Tých, ktorým ide všetko super je len zopár. Ale vysvedčenie dostávajú zo všetkých predmetov všetci rovnako. Ak má dieťa naozaj veľké, patologické problémy s učením, tak sa to rieši individuálne. Čo však s deťmi, ktoré sú obyčajné, priemerné, bez porúch učenia, len občas čosi nepochopia, len občas nestíhajú tempu rýchlejších spolužiakov, len občas v škole nedávajú pozor na hodine? Prednedávnom som zistila, že môj syn takto nepochopil banálnu vec z matematiky z učiva prvej triedy. Vie vypočítať príklad, ale nechápe prečo to tak je. Odvtedy hodne pokročili s učivom, ktoré na to nadväzuje a táto dlaždička z mozaiky mu tam chýba. Teda chýbala by, keby sme na to neprišli.
Chcete si prečítať článok až do konca?
Len prihlásení užívatelia môžu využívať všetky benefity Školského portálu:
- denne aktualizované spravodajstvo z oblasti vzdelávania na Slovensku,
- informácie o pripravovaných odborných konferenciách a bezplatných školeniach pre pedagógov,
- kaleidoskop prírodných vied – tematicky zamerané aktivity na stiahnutie pre učiteľov ZŠ prírodovedných predmetov,
- námety na edukačné aktivity na stiahnutie pre materské školy v súlade so ŠVP pre MŠ,
- odborné články na špecifické témy od Ing. Jarmily Belešovej, odborníčky v oblasti personalistiky pre školy,
- prehľady aktualizovaných správ pre zriaďovateľov škôl a školských zariadení,
- ukážkové testy na stiahnutie zo slovenského jazyka a literatúry pre 2. stupeň ZŠ,
- aktivity na stiahnutie pre žiakov so špecifickými poruchami učenia,
- súťaže o zaujímavé ceny,
- prístup do fóra – možnosť diskusie s kolegami-pedagógmi.
Komentáre