Zimenová: Systémovému financovaniu asistentov učiteľov bráni rezort financií

Nezávislá poslankyňa NR SR Zuzana Zimenová tvrdí, že pre zlepšenie školstva potrebujú učitelia podporu, a to najmä zo strany asistentov. Vyše 2 000 ľudí sa minulý mesiac podpísalo pod hromadnú pripomienku verejnosti, v ktorej žiadali, aby boli peniaze na asistentov učiteľa nárokovateľné zo zákona a uhrádzané školám v plnej výške podľa skutočných potrieb.

Ministerstvo školstva ich pripomienky na rozporovom konaní v pondelok 27. marca neakceptovalo s odôvodnením, že takéto riešenie odmieta ministerstvo financií. Agentúru SITA o tom informovala nezávislá poslankyňa NR SR Zuzana Zimenová.

Zimenová tvrdí, že s požiadavkou nepochodili nie preto, že by ministerstvo školstva problému nerozumelo alebo nemalo vôľu ho riešiť, ale preto, lebo takéto riešenie odmieta ministerstvo financií. "Dokonca sme sa od zástupcov rezortu školstva dozvedeli informáciu, že ministerstvo financií na školstvo nalieha, aby vrátilo ešte aj tie finančné čiastky, ktoré už boli schválené v rámci rozpočtových opatrení. Rukojemníkmi tejto situácie budú opäť deti,“ uvádza Zimenová.

Rodičov detí so zdravotným znevýhodnením na rozporovom konaní zastupovala Jana Lowinski z Platformy rodičov detí so zdravotným znevýhodnením , ktorá požiadala, aby bol vypočutý hlas tých, ktorí sú na pomoc pedagogických asistentov v školách najviac odkázaní. Veronika Adamčíková z občianskeho združenia Sova sa k hlasu rodičov pripojila a dodala, že len systémové kroky zabezpečia, aby pomoc od asistentov dostali všetky deti, ktoré ju potrebujú. Bez dostatočného finančného krytia sa podľa nej nepodaria ani zmeny, ktoré ministerstvo školstva predstavilo v dokumente Učiace sa Slovensko. Aj podľa Petra Dráľa z občianskeho združenia Nové školstvo rozporové konanie preukázalo, že väčšou prekážkou ako ministerstvo školstva, ktoré prejavilo vôľu koncepčne problém riešiť, je ministerstvo financií. Rezort financií neposkytuje podľa Dráľa dostatok prostriedkov na riešenie potrieb žiakov každoročne, a to napriek žiadostiam z ministerstva školstva.

Ako uvádza Zimenová, pre zlepšenie školstva potrebujú učitelia podporu, a to najmä zo strany asistentov. Bez podpory potrebného počtu asistentov nemôžu podľa nej deti so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami optimálne napredovať v učení sa.

Pokiaľ ide o asistentov, podľa stanoviska tlačového odboru rezortu financií sa podpora z objemu päť až šesť miliónov eur ročne postupne navýšila k úrovni 20 miliónov eur ročne. "To znamená, kedysi bolo uspokojenie niekde na 20 %. Potom sa nám to na chvíľu podarilo dostať na 100 % a odvtedy ten nárast požiadaviek raketovo rastie zo šiestich miliónov na 20 miliónov a stále sme niekde na polovici," konštatuje ministerstvo. Podľa rezortu nie je možné, aby sa z roka na rok zdvojnásobil alebo strojnásobil počet žiadostí o asistentov. "Behom troch rokov sme strojnásobili objem finančných prostriedkov na túto oblasť a čakáme, aby tieto veci boli posudzované, aj z hľadiska školských psychológov, pedagogických centier," uvádza rezort. Jedna z podmienok v tejto oblasti podľa ministerstva bola, aby dodatočné financovanie asistentov bolo sprevádzané rozširovaním počtov zamestnancov, čiže o nových ľudí, podľa možnosti absolventov škôl. "Aby sa tieto prostriedky nevyužili napríklad na prizarobenie si niekoho. O tom, kto aké má platy na tej-ktorej škole, na konci dňa rozhoduje riaditeľ tej školy so svojimi veľkými kompetenciami, ktoré tam sú," uvádza sa v stanovisku.

Zdroj: Spravodajstvo SITA