Slovenská komora učiteľov chce pripraviť základný text etického kódexu učiteľa

Slovenská komora učiteľov (SKU) sa rozhodla v súvislosti s opakujúcimi sa prípadmi šikanovania na pracovisku, mobbingu či bossingu v slovenských školách, reagovať. Počas celého budúceho roka plánuje realizovať kampaň s názvom Zber strachu so zámerom zverejňovať a riešiť krízové situácie či zvyšovať právne vedomie učiteľov. Zároveň chce pripraviť základný text etického kódexu učiteľa.

Slovenská komora učiteľov chce pripraviť základný text etického kódexu učiteľa

Podľa viceprezidenta SKU Vladimíra Crmomana sa učitelia stali čisto rukojemníkmi svojho zamestnávateľa, riaditeľa. "Učitelia nemajú verejnú právnu ochranu. Navyše, riaditelia sa ocitajú pod tlakom zriaďovateľa. Takže o učiteľoch de facto často rozhoduje zriaďovateľ, čo môže byť aj osoba bez maturity,"vysvetlil. Problém vidí aj v nízkom zastúpení učiteľov  v školských radách. "Mali by mať aspoň toľko zástupcov ako zriaďovateľ,"podotkol Crmoman, ktorý tvrdí, že členovia rady nie sú ani nijako chránení. Pedagógovia sa podľa neho dostávajú do konfliktov so žiakmi, z hľadiska útokov a urážania, a veľký tlak vyvíjajú aj rodičia so svojimi predstavami, ako má prebiehať vyučovanie a hodnotenie.

SKU v roku 2015 plánuje uskutočniť prieskum, ktorý by poskytol relevantné údaje a štatistiku o tejto problematike. "Posledný známy prieskum hovorí, že výskyt mobbingu, respektíve bossingu v slovenskom edukačnom prostredí je približne 15 percent. Najvyšší výskyt, 50-percentný, zistili v školských kluboch detí, nasledovali materské školy,"uviedol viceprezident SKU. Predpokladá, že tento výskyt vzhľadom na nedostatočnú legislatívu a ochranu narastá. Ľudia sa taktiež podľa jeho slov boja alebo hanbia o svojej situácii hovoriť.

Komora učiteľov preto navrhuje zvýšiť počet pedagógov v školskej rade, posilniť ich právnu ochranu, napríklad pred prepustením. Navrhujú tiež zriadiť úrad ombudsmana, prijať zákon proti mobbingu a bossingu. V rámci kampane Zber strachu chcú šíriť osvetu o tom, aké majú pedagógovia práva a nároky, sfunkčniť prácu kompetentných a riešiť prípady porušovania práv či nedodržiavania zákonov. "Naším primárnym cieľom je, aby učitelia začali o svojich problémoch hovoriť a mohli uvoľniť ventil. Aby získali pocit dôvery, že sa majú na koho obrátiť a že sa veci dajú riešiť,"povedal Crmoman.

Taktiež tvrdí, že učitelia chcú upriamiť pozornosť aj sami na seba, konkrétne na to, ako vykonávajú prácu.

"Budúci rok plánujeme vytvoriť etický kódex učiteľa, ktorý by mal byť pre nás záväzný a nútil by nás dodržiavať všetky zásady humánneho a demokratického pôsobenia na žiaka,"skonštatoval. Ako spresnil, kódex má prispieť k posilneniu profesijnej cti a spoločenského postavenia učiteľa a mal by ho chrániť pred prehnanými očakávaniami rodičov a spoločnosti, ktorá môže naňho klásť nereálne požiadavky. "Vzhľadom na relatívnu slobodu učiteľského povolania by mal existovať súbor noriem pre pedagógov vo vzťahu k sebe, k žiakom a kolegom,"povedal.

Ministerstvo školstva víta aktivitu SKU v tejto oblasti a ponúka jej spoluprácu. Presné štatistiky ohľadom mobbingu a bossingu na školách ale neeviduje. Podľa hovorkyne ministerstva Beáty Dupaľovej Ksenzsighovej sa na rezort školstva v priemere trikrát ročne obráti pedagogický zamestnanec so žiadosťou o stanovisko k porušeniu pracovnoprávnych vzťahov jeho zamestnávateľom s tvrdením, že ide o mobbing či bossing. Ako však uviedla, ministerstvo školstva nemá vo svojej kompetencii zasahovať do právomocí zamestnávateľov v oblasti pracovnoprávnych vzťahov, a preto ani nemôže riešiť konkrétne prípady mobbingu a bossingu na školách. "V budúcom roku sa ministerstvo bude angažovať aj v oblasti bezpečnosti ochrany práva pedagógov na školách, stanovili sme si túto oblasť ako jednu z hlavných priorít,"dodala Dupaľová Ksenzsighová.

Zdroj: TASR