Žiaci z väčších škôl dosahujú lepšie výsledky, tvrdia analytici

01.04.2020
Vzdelávanie a výchova

Na výsledky žiakov výrazne vplýva veľkosť školy, ako aj to, koľko ďalších škôl sa nachádza v jej okolí. Vyplýva to z analýzy Inštitútu pre ekonomické a sociálne reformy (INEKO), ktorú zverejnil na svojom blogu. Inštitút hodnotí každý rok výsledky žiakov základných a stredných škôl. 

Žiaci z väčších škôl dosahujú lepšie výsledky, tvrdia analytici

V rámci analýzy odfiltrovali školy s veľkým podielom žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia, aby dokázali lepšie zachytiť aj ostatné príčiny rozdielov v dosahovaných výsledkoch.

Žiaci dosahujú lepšie výsledky
Na skutočnosť, že žiaci z väčších škôl v priemere dosahujú lepšie výsledky, upozornil inštitút po prvýkrát v roku 2014. Súvis medzi veľkosťou školy, teda počtom testovaných žiakov a výsledkami žiakov v Testovaní 9 z matematiky, preukázala aj analytička Ľuba Habodászová z Inštitútu finančnej politiky vo svojej analýze z decembra 2019.
Hodnotenie INEKO sa zameriava na dosiahnuté výsledky za posledné štyri roky v Testovaní 5Testovaní 9 a z mimoriadnych výsledkov dosiahnutých v rôznych súťažiach. Podľa inštitútu zahrnutie viacerých relevantných ukazovateľov a viacerých rokov do hodnotenia zabezpečuje vyššiu odolnosť voči vplyvu náhody.

Tri dôležité faktory
Analytici poukazujú na to, že všetky tri faktory, ktoré sledovali, mali zrejmý vplyv na výsledky žiakov. Vytvorili preto jednoduchý lineárny model na odhadnutie celkového hodnotenia.
„Školy, ktoré majú skutočné hodnotenie vyššie ako určil model, robia pravdepodobne niečo dobre, alebo majú šťastie na prijímanie nadpriemerne šikovných žiakov. Pri školách s hodnotením pod modelom je to presne naopak,“ uviedli analytici.
Dodali, že netvrdia, že niektorá škola je kvôli vysokému alebo nízkemu hodnoteniu dobrá alebo zlá, či lepšia alebo horšia ako vychádza z modelu. Ich cieľom bolo identifikovať také školy, ktoré sa vymykajú očakávaniam a podrobne sa pozrieť na príčiny ich úspechu alebo neúspechu.
Uviedli napríklad, že neočakávane nízke hodnotenie môže byť spôsobené znevýhodnenými podmienkami žiakov na vstupe, ktoré v skutočnosti nemusia byť dobre identifikované a škola môže poskytovať v skutočnosti dobrú pridanú hodnotu.

Deti z nevýhodneného prostredia
Spomedzi sledovaných faktorov ovplyvňujúcich dosahované výsledky je najdôležitejším podiel žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia (SZP).
„Najlepšie výsledky dosahujú školy s podielom žiakov zo SZP do jedného percenta. Zaujímavé je, že už interval 1 percenta až 5 percent viditeľne zhoršuje dosahované výsledky a s rastúcim podielom žiakov zo SZP hodnotenie ešte výraznejšie klesá,“ poukázali analytici.
Dodávajú, že to však nemusí znamenať menej kvalitný vzdelávací proces, ale rozdielne podmienky žiakov na vstupe alebo počas štúdia. Podotýkajú, že pre posudzovanie ďalších faktorov je však dôležité nielen poznať túto závislosť, ale aj ju vedieť dobre odfiltrovať.

Chcete si prečítať článok až do konca?

Nás si nemusíte predplácať, stačí sa prihlásiť a čítate ZADARMO!

Len prihlásení užívatelia môžu využívať všetky benefity Školského portálu:

  • denne aktualizované spravodajstvo z oblasti vzdelávania na Slovensku,
  • informácie o pripravovaných odborných konferenciách a bezplatných školeniach pre pedagógov,
  • kaleidoskop prírodných vied – tematicky zamerané aktivity na stiahnutie pre učiteľov ZŠ prírodovedných predmetov,
  • námety na edukačné aktivity na stiahnutie pre materské školy v súlade so ŠVP pre MŠ,
  • odborné články na špecifické témy od Ing. Jarmily Belešovej, odborníčky v oblasti personalistiky pre školy,
  • prehľady aktualizovaných správ pre zriaďovateľov škôl a školských zariadení,
  • ukážkové testy na stiahnutie zo slovenského jazyka a literatúry pre 2. stupeň ZŠ,
  • aktivity na stiahnutie pre žiakov so špecifickými poruchami učenia,
  • súťaže o zaujímavé ceny,
  • prístup do fóra – možnosť diskusie s kolegami-pedagógmi.

Kľúčové slová

Komentáre

Ak chcete komentovať, prihláste sa alebo zaregistrujte