Žiaci čelia návalu písomiek. Školy nedostali návod

09.06.2021
Vzdelávanie a výchova

Učitelia musia zapísať dostatočný počet známok, aby mohli deti klasifikovať. Ministerstvo im konkrétne odporúčanie nedalo. Rodičia sa sťažujú, že nápor je priveľký.

Do lavíc sa vrátili v apríli po siedmich mesiacoch online výučby. Dve žiačky druhého stupňa nemali prvé dva týždne žiadne testy a postupne sa vracali ku klasickému rozvrhu. Potom sa však začalo intenzívne preverovanie vedomostí. „Stále hovoria, ako toho majú teraz veľa, aj dve, tri písomky v jeden deň,“ hovorí ich mama Simona Pápayová. Rezort školstva totiž odporučil po dištančnom vzdelávaní mierny rozbeh. Pod tlakom tak boli aj samotní učitelia, ktorí potrebovali doplniť známky ku koncoročnej klasifikácii. Keďže odporúčané slovné hodnotenie u starších detí nie je ideálnym riešením, školy majú problém nájsť kompromis.

Školám chýba usmernenie
Keď sa v apríli začali postupne vracať žiaci do lavíc, minister školstva Branislav Gröhling odporučil, aby sa učitelia zamerali na socializáciu detí, zredukovali hodiny a obmedzili skúšanie. Už v tom čase tento postup kritizovali niektorí učitelia. Adaptačné obdobie považovali za stratu času. Na online hodinách vraj nestihli prebrať všetko predpísané učivo a do žiackych knižiek nezaznačili dostatok známok. Keď sa žiaci vrátili do lavíc, na klasifikáciu zostávalo len posledných pár týždňov. Preto do nich nahustili preverovanie vedomostí.

Metodické pokyny totiž pedagógom kážu, že ak sa predmet učia raz týždenne, musia žiaka preskúšať minimálne dvakrát za pol roka. Ak ho majú v rozvrhu častejšie, odporúča sa skúšať ich najmenej trikrát. „Učitelia sú pod tlakom. Aj vzhľadom na školskú inšpekciu sú presvedčení, že musia mať dostatok známok a splniť všetky náležitosti,“ povedal pre HN psychológ Viktor Križo zo Slovenskej komory učiteľov. Rezort aj Štátna školská inšpekcia pritom žiadali pedagógov, aby zapisovali do triednej knihy, akým aktivitám sa v rámci adaptácie venovali. „Vymyslia nejaké formulky, aby to inšpekcia mohla prísť skontrolovať, ale neponúkli im konkrétny plán,“ dopĺňa Križo.
Faktom je, že ministerstvo nepredstavilo konkrétny návod, ako majú školy vyučovať, keď adaptačné obdobie pominie. Do uzávierky HN neodpovedalo ani na otázku, aké riešenie im odporúčajú. Podľa Križa je problém v tom, že usmernenie bolo zamerané len na prvé týždne. „Učitelia to splnili a potom sa vrátili k tomu istému fungovaniu ako celé desaťročia. Na deti to bude zvyšovať nátlak vo vzťahu k škole,“ zhodnotil. V poradenskom centre registruje množstvo sťažností od nahnevaných rodičov a vystresovaných detí, ktoré nezvládali paľbu písomiek.

Chcete si prečítať článok až do konca?

Nás si nemusíte predplácať, stačí sa prihlásiť a čítate ZADARMO!

Len prihlásení užívatelia môžu využívať všetky benefity Školského portálu:

  • denne aktualizované spravodajstvo z oblasti vzdelávania na Slovensku,
  • informácie o pripravovaných odborných konferenciách a bezplatných školeniach pre pedagógov,
  • kaleidoskop prírodných vied – tematicky zamerané aktivity na stiahnutie pre učiteľov ZŠ prírodovedných predmetov,
  • námety na edukačné aktivity na stiahnutie pre materské školy v súlade so ŠVP pre MŠ,
  • odborné články na špecifické témy od Ing. Jarmily Belešovej, odborníčky v oblasti personalistiky pre školy,
  • prehľady aktualizovaných správ pre zriaďovateľov škôl a školských zariadení,
  • ukážkové testy na stiahnutie zo slovenského jazyka a literatúry pre 2. stupeň ZŠ,
  • aktivity na stiahnutie pre žiakov so špecifickými poruchami učenia,
  • súťaže o zaujímavé ceny,
  • prístup do fóra – možnosť diskusie s kolegami-pedagógmi.

Odporúčané články

Komentáre

Ak chcete komentovať, prihláste sa alebo zaregistrujte