Svetlana Síthová: Špeciálne školstvo je pre nás prioritou

24.09.2021
Vzdelávanie a výchova

Zadefinovanie inkluzívneho vzdelávania aj množstvo opatrení, ktoré zlepšia vzdelávací systém na Slovensku. To obsahuje novela školského zákona, ktorá v uplynulých dňoch prešla 1. čítaním v Národnej rade SR. Rezort školstva zároveň zdôrazňuje, že zavedenie inkluzívneho vzdelávania neznamená znižovanie počtu špeciálnych škôl. Naopak, návrh zákona ponecháva napríklad možnosť prípravných ročníkov, ktoré by bez tejto novely zanikli.

„Špeciálne základné školy pre žiakov vyžadujúcich si intenzívny individuálny prístup zostanú zachované,“ hovorí štátna tajomníčka pre národnostné školstvo, inkluzívne a celoživotné vzdelávanie Svetlana Síthová. Pri zavádzaní definície o inkluzívnom vzdelávaní totiž často dochádza k mylnej interpretácii, ktorá sa snaží navodiť dojem rušenia špeciálnych škôl. „Rezortu školstva mimoriadne záleží na tom, aby sa v tejto téme viedla otvorená a férová diskusia. Opakovane zdôrazňujeme, že zavádzanie inkluzívneho vzdelávania neznamená rušenie, alebo znižovanie počtu špeciálnych škôl,“ dopĺňa Síthová.

Podpora a opodstatnenosť špeciálneho školstva je v návrhu školského zákona potvrdená aj ponechaním možnosti pôsobenia prípravných ročníkov, ktoré sú súčasťou špeciálnych škôl. Bez schválenia novely zákona by prípravné ročníky k školskému roku 2022/2023 totiž zanikli. Prípravný ročník je určený pre deti, ktoré majú 6 rokov a pred vstupom do prvého ročníka základnej školy potrebujú z dôvodu zdravotného znevýhodnenia špecifickú prípravu. V triedach prípravných ročníkov pôsobia špeciálni pedagógovia a ich intenzívna odborná práca umožní žiakom rovnakú štartovaciu líniu pri vstupe do školy.

V súčasnosti je na Slovensku spolu 473 špeciálnych škôl (79 materských, 237 základných a 157 stredných škôl), ktoré k svojim žiakom a žiačkam pristupujú v súlade s inkluzívnymi postupmi. „Rešpektovanie individuálnych potrieb viac ako 33-tisíc detí a žiakov je dôkazom, že časť školstva zaradená do špeciálneho prúdu je nenahraditeľnou súčasťou systému,“ hovorí štátna tajomníčka. Porovnaním s integráciou sa v školskom roku 2020/2021 vzdelávalo z celkového počtu 821-tisíc žiakov 42 661 detí a žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami.

 

Zdroj: minedu.sk

Chcete si prečítať článok až do konca?

Nás si nemusíte predplácať, stačí sa prihlásiť a čítate ZADARMO!

Len prihlásení užívatelia môžu využívať všetky benefity Školského portálu:

  • denne aktualizované spravodajstvo z oblasti vzdelávania na Slovensku,
  • informácie o pripravovaných odborných konferenciách a bezplatných školeniach pre pedagógov,
  • kaleidoskop prírodných vied – tematicky zamerané aktivity na stiahnutie pre učiteľov ZŠ prírodovedných predmetov,
  • námety na edukačné aktivity na stiahnutie pre materské školy v súlade so ŠVP pre MŠ,
  • odborné články na špecifické témy od Ing. Jarmily Belešovej, odborníčky v oblasti personalistiky pre školy,
  • prehľady aktualizovaných správ pre zriaďovateľov škôl a školských zariadení,
  • ukážkové testy na stiahnutie zo slovenského jazyka a literatúry pre 2. stupeň ZŠ,
  • aktivity na stiahnutie pre žiakov so špecifickými poruchami učenia,
  • súťaže o zaujímavé ceny,
  • prístup do fóra – možnosť diskusie s kolegami-pedagógmi.

Komentáre

Ak chcete komentovať, prihláste sa alebo zaregistrujte