Ministerstvo školstva chce vyskúšať posúvanie učiva v rámci cyklov, uviedol Gröhling

03.09.2020
Vzdelávanie a výchova

Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR ide na základných školách pilotne testovať nový spôsob prerozdelenia vzdelávania v jednotlivých ročníkoch. Ako uviedol v rozhovore pre TASR minister školstva, vedy, výskumu a športu Branislav Gröhling (SaS), učitelia budú môcť učivo posúvať medzi jednotlivými ročníkmi, riadiť sa pritom budú troma cyklami.

„V rámci základnej školy pôjde o tri cykly, pre 1. až 3. ročník, 4. a 5. ročník a 6. až 9. ročník. V rámci týchto cyklov si budú môcť školy presúvať učivo a jednotlivé témy,” povedal minister školstva. Týmto podľa neho reagujú na to, že učitelia poznajú svojich žiakov v triede a vedia, ako napredujú. V súčasnosti musia učitelia so žiakmi prebrať každý rok predpísaný obsah vzdelávania.
„Dávame učiteľovi možnosť, aby tak nemusel robiť po rokoch, ale po cykloch. Umožňujeme učiteľom správať sa individuálnejšie k žiakom, niekedy možno počkať a dovysvetliť niektoré veci,” uviedol šéf rezortu školstva. Učiteľ bude pri tomto modeli vedieť, že obsah vzdelávania si môže presunúť aj do vyššieho ročníka.

Chcete si prečítať článok až do konca?

Nás si nemusíte predplácať, stačí sa prihlásiť a čítate ZADARMO!

Len prihlásení užívatelia môžu využívať všetky benefity Školského portálu:

  • denne aktualizované spravodajstvo z oblasti vzdelávania na Slovensku,
  • informácie o pripravovaných odborných konferenciách a bezplatných školeniach pre pedagógov,
  • kaleidoskop prírodných vied – tematicky zamerané aktivity na stiahnutie pre učiteľov ZŠ prírodovedných predmetov,
  • námety na edukačné aktivity na stiahnutie pre materské školy v súlade so ŠVP pre MŠ,
  • odborné články na špecifické témy od Ing. Jarmily Belešovej, odborníčky v oblasti personalistiky pre školy,
  • prehľady aktualizovaných správ pre zriaďovateľov škôl a školských zariadení,
  • ukážkové testy na stiahnutie zo slovenského jazyka a literatúry pre 2. stupeň ZŠ,
  • aktivity na stiahnutie pre žiakov so špecifickými poruchami učenia,
  • súťaže o zaujímavé ceny,
  • prístup do fóra – možnosť diskusie s kolegami-pedagógmi.

Komentáre

Ak chcete komentovať, prihláste sa alebo zaregistrujte

Z tohto je jasné, že piaty ročník by sa mal vrátiť na bývalý prvý stupeň a ideálne by bolo, aby počas celého cyklu mal žiak jedného vyučujúceho daného predmetu. Ináč to bude len veľký chaos bez očakávaného efektu. Na to treba pripraviť aj kvalitné učebnice, ktoré by mali byť rozdelené na menšie zošity a obsahovali by jeden tematický celok. Čo bude s deťmi, ktoré sa musia sťahovať a aký bude osud súťaží a olympiád? Ja si skôr myslím, že ZŠ má dať deťom základy a učivo by malo byť podelené na ročníky všade rovnako. Oveľa dôležitejší, vlastne najdôležitejší je učiteľ, ktorý podľa potreby vie pružne meniť formy a metódy vyučovania podľa potreby. Potom priestory, kde trávia deti väčšiu časť dňa, s kvalitnými a podnetnými pomôckami, odbornými učebňami, kde sa naozaj diferencovane môžu venovať rozvíjaniu svojich zručností i za pomoci asistentov. Triedy by mali mať najviac 15 žiakov. Toto by oveľa viac pomohlo všetkým, než nejaké cykly.