Klasické šikanovanie verzus kyberšikanovanie

20.05.2010
Vzdelávanie a výchova

Výskumy ukazujú, že existuje silné prepojenie medzi kyberšikanovaním a klasickým šikanovaním so zachovaním rolí. Tzn.: najčastejšie ten, kto je agresorom v bežnom živote, ostáva ním aj v internete. Zriedkavejšie sú prípady, kedy sa dieťa šikanované v škole mstí niekomu cez počítač.

Osobnostná typológia agresorov a obetí svedčí o tom, že roly ostávajú rovnaké aj v prípade kyberšikanovania. Súvisí to pravdepodobne s vysokou mierou sebeckosti, egoizmu  a oneskorenia v morálnom vývine v typológii inciátorov šikanovania (resp. kyberšikanovania).

! - Ten, kto šikanuje, môže to robiť stále, bez prestávky, 24 hodín denne, 7 dní v týždni. Bezpečným miestom pre šikanované dieťa prestáva byť dovtedy nedotknutý domov, kam prichádza po škole. Kyberšikanovanie dosahuje iný rozmer, stáva sa súčasťou prostredia, v ktorom sa dieťa predtým cítilo bezpečne.
! - Kyberšikanovanie nezanecháva zjavné fyzické stopy, o to ťažšie sa odkrýva. Zväčša neexistujú žiadni priami svedkovia takéhoto javu.
! - Neviditeľnosť a anonymita: „Nevidím ťa, ty nevidíš mňa.“ Agresor si môže ľahko vytvárať falošnú identitu alebo profily. Mocenská prevaha nezávisí od fyzickej sily ako pri klasickom šikanovaní.
! - Mladí ľudia majú strach povedať dospelým o incidente, pretože sa obávajú, že im bude zakázané používať internet a/alebo mobil.
! - Online materiál (webové stránky, fotografie, komentáre) môže byť zverejnenený nekontrolovateľne a dlhú dobu, môže byť nespočetne ráz replikovateľný (napríklad webová stránka alebo falošný profil).

Kyberšikanovanie zahŕňa:
- Zasielanie urážlivých komentárov na blog, profil (Myspace, Facebook, Pokec).
- Vytvorenie falošného profilu obete, ktorý slúži na jeho obťažovanie.
- Zasielanie zlomyseľných správ z takéhoto profilu známym a kamarátom obete.
- Zverejňovanie identifikovateľných osobných informácií o obeti  (fotografie, videá, osobná pošta).
- Posielanie urážlivých správ počas hrania online hier.
- Fotografovanie obete mobilom alebo nahrávanie na mobil, zverejňovanie na webe s cieľom zosmiešniť obeť (často sa to koná pri odpovedi pred tabuľou v škole). 

Škola je prostredím, v ktorom prežívajú deti a dospievajúci veľkú časť svojho života; je tiež prostredím, ktoré do veľkej miery formuje detskú osobnosť. V istých obdobiach vývinu u dieťaťa prevláda orientácia na rovesnícku skupinu a vzťahy v nej. Niektoré výskumy dokonca tvrdia, že rovesnícke skupiny majú väčší vplyv na vývin dieťaťa ako výchova v rodine.

Rozhodne však môžeme tvrdiť, že vzťahy medzi deťmi a tínedžermi navzájom v škole, resp. v inej skupine, majú významný vplyv na formovanie identity dieťaťa. Dieťa do značnej miery svoje správanie podriaďuje motívom skupiny a nedokáže odolať tlaku v nej. Deti sú ešte morálne a duchovne málo zrelé, aby samy odolávali pudeniu k šikanovaniu druhých, ľahko sa dajú strhnúť skupinovou dynamikou.

Veľkú úlohu zohráva práve škola a jej výchovná stránka (nielen vzdelávacia). Zvlášť pedagóg je tou kľúčovou postavou, ktorá môže zohrať veľmi významnú úlohu. Učiteľ, ktorý je sám egoisticky ladený, nie je dostatočne osobnostne zrelý a empatický, nedokáže šikanovanému dieťaťu pomôcť, dokonca si to ani len nevšimne.

Viac sa dozviete v našej publikácii Sociálne vzťahy a problémy na školách.

Podľa výskumov viac než 43 percent žiakov na Slovensku priznáva osobný zážitok šikanovania. Návod, ako rozpoznať signály šikanovania a prispieť tak k ochrane dieťaťa pred traumatizujúcim zážitkom.

 

Komentáre

Ak chcete komentovať, prihláste sa alebo zaregistrujte

Najprv som si povedala, ze kybersikana sa nasej skoly netyka, ale ked som si precitala, co to vlastne je, zmenila som nazor.... Zlomyselne spravy dostali uz nielen nase deti, ale aj ucitelia. Este by ste mohli napisat, ako v takychto pripadoch odhalit vinnika ci ako aspon tejto forme sikany zamedzit. Aha, uz vidim, na konci clanku pisete, ze viac sa dozvieme v publikacii Socialne vztahy... A vy, kolegovia, ako ste riesili kybersikanu na Vasej skole?