Koaličná zhoda: miliardy školám

30.09.2020
Reformy školstva

Plán obnovy počíta s miliardami eur na platy učiteľov a rekonštrukcie budov. Vláda bude musieť nájsť prienik s pravidlami Únie.

Najlepšia cesta, ako naliať miliardy z fondu Next Generation EU do nových generácií, je prostredníctvom školstva. Zhodli sa na tom zástupcovia koaličných strán v ankete HN o pláne obnovy. V rámci tohto fondu dostaneme na najbližšie roky 6,3 miliardy eur. Školstvo pritom ako jednu z hlavných oblastí vymenovali aj minister financií Eduard Heger s prezidentkou Zuzanou Čaputovou. „Dúfam, že tentoraz to nezostane len na papieri,“ hovorí Gabriel Kalna, riaditeľ základnej školy Pavla Marcelyho v Bratislave. V predbežnom pláne reforiem sú zatiaľ vyčíslené opatrenia za viac než štyri miliardy eur, z toho najväčší kus uhryzne rekonštrukcia škôl. Otázne je, ako vláda spojí zatepľovanie s cieľmi Európskej komisie na zlepšenie zručností detí.

Platy ako reforma

Školská reforma si za svoj cieľ dáva do roku 2030 dostať žiakov na priemer krajín OECD v rámci testovania PISA. V dokumente zatiaľ nie je ukázané, ktoré konkrétne opatrenia k tomu povedú. Na reformu, ktorá by mala smerovať k získaniu zručností a zvyšovaniu gramotnosti, je v pláne vyčlenených len 26 miliónov eur na štyri roky. Podľa Kalnu by pomohlo najmä zvyšovanie platov učiteľov. „Ak budú zarábať slušné peniaze, v tomto povolaní sa zlepší konkurencieschopnosť,“ hovorí. S týmto opatrením plán ráta, a to až vo výške jednej miliardy na najbližšie štyri roky. Návod od Komisie, ktorý prišiel až potom, ako ministerstvo financií vytvorilo plán reformného menu, však hovorí, že výdavky z plánu obnovy by sa nemali každoročne opakovať. To sa pri platoch učiteľov povedať nedá.

Z nového návodu tiež vieme, že z 6,3 miliardy má aspoň pätina ísť na digitalizáciu a 37 percent na zelenú obnovu. Reforma školstva tak bude musieť byť aspoň sčasti napísaná tak, aby peniaze cez ňu minuté mohli byť zarátané aj do týchto cieľov. „Nepochybujem, že sa to ministerstvu podarí,“ myslí si Robert Chovanculiak, analytik INESS. Digitalizácia je priamo jeden z bodov návrhu školskej reformy. Aj keď pri nej nie sú náklady odhadnuté, plány ministra školstva Branislava Gröhlinga sú ambiciózne. Každému žiakovi od druhého stupňa by chcel zabezpečiť notebook a podobne technologicky vybaviť chce aj učiteľov.

Chcete si prečítať článok až do konca?

Nás si nemusíte predplácať, stačí sa prihlásiť a čítate ZADARMO!

Len prihlásení užívatelia môžu využívať všetky benefity Školského portálu:

  • denne aktualizované spravodajstvo z oblasti vzdelávania na Slovensku,
  • informácie o pripravovaných odborných konferenciách a bezplatných školeniach pre pedagógov,
  • kaleidoskop prírodných vied – tematicky zamerané aktivity na stiahnutie pre učiteľov ZŠ prírodovedných predmetov,
  • námety na edukačné aktivity na stiahnutie pre materské školy v súlade so ŠVP pre MŠ,
  • odborné články na špecifické témy od Ing. Jarmily Belešovej, odborníčky v oblasti personalistiky pre školy,
  • prehľady aktualizovaných správ pre zriaďovateľov škôl a školských zariadení,
  • ukážkové testy na stiahnutie zo slovenského jazyka a literatúry pre 2. stupeň ZŠ,
  • aktivity na stiahnutie pre žiakov so špecifickými poruchami učenia,
  • súťaže o zaujímavé ceny,
  • prístup do fóra – možnosť diskusie s kolegami-pedagógmi.

Kľúčové slová

Komentáre

Ak chcete komentovať, prihláste sa alebo zaregistrujte

Stále máme čo ponúknuť našim deťom a mládeži v PROGRAME OBNOVY EÚ do roku 2027

29.9.2020 o 12:17 | (upravené 30.9.2020 o 21:10)
100 odborníkov už pár mesiacov rozhoduje a ponúknutých prostriedkoch z Balíka obnovy pre krajiny EÚ vrátane Slovenska. Výstupy občianska verejnosť napriek sľubom politikov nepozná. Aby som preukázal potenciál občana NAJMENEJ ROVNÝ

kreatívnym nápadom, riešeniam a projektom stovky vyvolených, v predstihu a dochvíľne prezentujem svoj plán v podobe 5 bodového a konkrétneho projektu obnovy v malom školstve. S výstižným a veľavravným a pravdivým odvôvodnením a obhajobou jeho ťažiskového - druhého bodu (!) v rámci slovenského malého školstva v duchu troch-štyroch zásadných požiadaviek úradníkov EÚ, ktoré občanom SR zreteľne tlmočil v médiách podpredseda EÚ - pán Maroš Ševčovič. Mnou navrhnuté racionálne opatrenia rešpektujú aj hroziace mimoriadne situácie typu dlhodobého pôsobenia Kovidu-19 v ľudskej populácii. Dávam súhlas na ich použitie aj v iných štátoch EÚ, pretože ich považujem za univerzálne a vedúce k rovnakej štartovacej čiare v oblasti DIGITALIZÁCIE, FINANČNEJ GRAMOTNOSTI a ENVIRONMENTALIZÁCIE procesov edukácie detí a mládeže v celej EÚ. Len si uplatňujem svoje autorské práva a benefity z toho vyplývajúce. Predstavený projekt ma názov: "Piliere digitálnej a ekologicky orientovanej edukácie detí a mládeže v 21. storočí s dôrazom na elimináciu dôsledkov pandémie Kovidu-19 v EÚ". Autorom je pedagóg s 40-ročnou praxou z Bardejova a Prešova i Košíc- RNDr.PaedDr.ThMgr.PhilBc. Ivan Olejár, bývajúci momentálne posledné roky v Prešove na Slovensku. Projekt zašlem aktuálne aj podpredsedovi a komisárovi EÚ pánu Marošovi Ševčovičovi, aby som ho dostatočne presvedčil o svojej erudícii a kreativite, hoci som zďaleka nepatril a ani nebudem patriť do stovky vyvolených a slovenskou vládou pomazaných ODBORNÍKOV....Nik ma enebude diskriminovať za môj potenciál a snahy pomôcť našej dospelákmi desaťročia tvrdo utláčanej populáciie detí a mládeže Slovenska !!!! Na ktorej desaťročia, hlavne posledné dve, HYENISTICKY šetria vládni úradníci v každom ročnom rozpočte pre kapitolu ŠKOLSTVA - vypracované a schválené financie, politicky rozlične ideologicky orientovaných vlád SR, osobitne ustanovených ministrov školstva a "osvietených" pánov poslancov NR SR nas radia na posledné miesta EÚ!!! . Od čias krasorečníka exministra školstva a poslanca NR SR - Milana Ftáčnika a od roku 2003/04, teda už pomaly 20 rokov!!! Podrobnosti uvádzam v predošlom originálnom blogu z 27. septembra 2020.

Tu sú. A bez zbytočných komentárov prezentujem svoje základné piliere vyššie uvedeného projektu ako nevyhnutnú súčasť efektívnej, plodnej a racionálnej obnovy školských systémov pre edukáciu detí a mládeže v našej Európskej Únii. Doporučujem, aby ich pretavlil do svojich plánov aj národných projektov obnovy aj každý členský štát EÚ, pán podpredseda M. Ševčovič:

1/ priamym nariadením, nie doporučením zabezpečiť, aby každá škola a edukačné zariadenie krajín EÚ malo v systéme učebných pomôcok príslušný počet notebookov kvality súčasnej strednej triedy + Odpovedajäcich počtami - tak počtu žiakov školy, aj počtu jej pracovníkov, predovšetkým učiteľov, majstrov odbornej výchovy, a vychovávateľov, čiže jej pedagogických zamestnancov a členom vedenia zariadenia. Zároveň zamestnať na plný pracovný úväzok najmenej jedného odborníka na servis a správcu sietí na plný úväzok ako zamestnanca školy či školského zariadenia podľa počtu žiakov a veľkosti; v regiónoch vybudovat - Regionálne servisy starostlivosti o školské PC siere a servis počítačov a školských prostriedkov softvéru a hardvéru i ďalších digiprostriedkov, napr. robotiky a IKT;

2/ realizovať od začiatku, dobudovať existzujúce, alebo vybudovať 5G PC siete aj v školských zariadeniach. Osobitne v regiónoch s problémovým až nulovým signálom pokrytia vysokofrekvenčnými dgitálnymi sieťami. Osobitne v prihraničných regiónoch krajín EÚ s nedostatočnými a nulovými vf signálmi operárorov a Intrnetu v celej EÚ. Existujäca hrubá a násilná D I S K R I M I N Á C I A týchto skupín občanov krajín EÚ musí byť raz a navždy eliminovaná a odstránená, pretože sú rovnakými daňovníkmi a platcami aj do fondov EÚ. To je centrálny pilier projektu obnovy v oblasti digitalizácie, pán Ševčovič, pani Ursula von der Layen...Ak toto nepochopíme a pružne nezrealizujeme chýbajúce vysokofrekvenčné siete s dosahomm na celé územie EÚ, o digitalizécii všetkých a každého z občanov EÚ môžeme iba vzletne a ideologicky krasorečniť a kecať, pričom -skutek utek ! Zaiste nepochybujete, že súčasne v roku 2020 existujú v krajinách EÚ obrovské územia s občanmi EÚ bez možnosti akéhokoľkek stabilného príjmu vysokofrekvenčných signálov. Ja o tomto vysoko diskriminačnom fenoméne desiatky rokov publikujem. A pod pojmom DISKRIMINÁCIA občanov, vrátane detí a mládeže DOSTUPNOU SIEŤOU vysokofrekvenčných signálov: rozhasového, televízneho, mobilného a internetového vysielania a šírenia aj DIGITÁLNYCH DÁT a INFORMÁCIÍ - rozumiem v prvom rade: NEPOKRYTIE ÚZEMÍ PRÍSLUŠNÝMI a DOSTATO4NE SILNÝMI TRVALÝMI vysokofrekvenčnými VYSIELACÍMI SIGNÁLMI !!! Napr. v krajínách V4 nie sú tieto siete zďaleka ukončené a dobudované. Sú dokonca oblasti bez možnosti príjmu televízneho vysielania. V 21. storpočí !!! Nieto ešte mobilných a internetových signálov. 5G siete sú tam logicky veľmi vzdialenou hudbou budúcnosti ich obyvateľstva.. Avšak opätovne pripomínam, že aj títo diskriminované občania poctivo platia svoje poplatky a dane tak štátne ako aj do povinných fondov Európskej Únie. Preto je pojem ich hrubej DISKRIMINÁCIE na mieste. Aj dôkladné splnenie tohoto bodu z Balíka obnovy by stačilo v rámci EÚ i národných plánov v oblasti DIGITALIZÁCIE. . Nehovoriac o zabezpečení skutočne celého úzenia EÚ modernými 5G sieťami mobilných dát a Internetu. Pokračovať ďalej, páni úradníci, politici a tiež odborníci?!

Je prirodzené, logicklé a samozrejme, že musia existovať rovnako kvalitné miestne a lokálne ŠKOLSKÉ i ministerská a iné špecifické siete organizácii a inštitúcií participujúcich na edukácii detí a mládeže v EÚ i národné školské edudigitálne počítačové siete so servermi zameranými na edukáciu žiakov i študentov a ochranu prírody a ekológiu.. Prostredníctvom funkčnosti ktorých sa dá v krátkom čase eliminovať čokoľvek negatívne - napr. malá finančná gramotnosť školopovinných detí a študentov, rozvíjať formy, metódy a PROSTRIEDKY, VRáTANE DIGITáLNYCH zručností a spôsobilostí a edukácie hrami a zábavou - aj v rámci Fondu obnovy EÚ i budúcich fondov finančnej a inej podpory v každej (!) i územne znevýhodnenej a zastrčenejj škole a školskom zariadení v EÚ; vzájomne sa podnecovať, motivovať a obohacovať reálnymi praktickými ekoaktivitami cez mobilné a internetové siete v danom regióne - napr. výsadbou zelene, stromčekov, jej udržiavaním, bojom proti vzniku čiernych skládok odpadu na území obcí, usadlostí a miest v EÚ, aktívnym triedením odpadkov v rodinách, ochranou prírody, rastlinstva i živočíchov okolia obcí i miest, uprednostňovaním aktívneho pohybu a pobytu v prírode - pešou turistikou a cykloturistikou pred prostriedkami zanechávajúcimi uhlíkové stpy - hlavne osobnými autami!!! Projekt: Daj prednosť ceste vlakmi, pred osobnými autami a autobusmi a pod. Nadväzovaním virtuálnych družobných, priateľských a tímových vzťahov na medzinárodnej i národnej úrovni spojených s komunikáciou, vzájomným obohacovaním sa podnetmi a aktivitami, súťažami projektov a pod. - celého systému škôl celej EÚ cez virtuálny priestor. Virtuálne i reálne exkurzie pedagógov a tímov detí po celej matičke Európe.To všetko a množstvo iných projektov a aktivít detí a mládeže zabezpečia funkčné a dobre fungujúce mobilné, sociálne a internetové siete na celom území EÚ bez akýchkoľvek výnimiek. Nemôžeme naďalej mĺčky tolerovať uvedenú DISKRIMINÁCIU občanov a ich rodín v oblasti digitálnych sietí a každodenného prístupu k nim. Toto je nutné urýchlene odstrániť a eliminovať. Je to o.i. vážne porušovanie slobôd a práv dieťaťa - čiže nerovnaký prístup k možnosti digitálnej edukácie v rámci národných štátov i celej Európskej Únie !!!

3/ Založiť Jednotné centrum Digitálnej edukácie pre celú EÚ v rámci komisie pre vzdelanie, vedu a edukáciu, ktorej komisárom bol aj europoslanec Ján Figeľ. Jej nosným cieľom by malo byť vypracovanie digitalizovaného elementárneho obsahu učiva, vrátane virtuálnej experimentálnej činnosti a náročných pokusov pre matematiku, fyziku, chémiu, prírodovedu, biológiu, zemepis, históriu, materinský jazyk a angličštinu a francúzštinu ako diplomatický jazyk EÚ, pre základné spoločenské a technické predmety pre základné školstvo v EÚ v prvej fáze. Až potom sa pokúsiť o podobné na úrovni stredných škôl aspoň typu gymnázií a lýceí. Bezplatne zabezpečiť verzie programových aplikácií, digitalizované učebnice ťažiskových predmetov naceloeurópskej unifikovanej úrovni a výstupy ich spracovaní vo svetových a národnom jazyku krajinám EÚ - každej škole a edukačnému školskému zariadeniu v rámci celej EÚ. Práve z Balíka Fondu Obnovy, teda za symbolický poplatrok či BEZPLATNE. Naši deťom a mládeži v celej EÚ !!! PROSOCIÁLNE !. Tým zabezpečiť približne rovnakú kvalitu vedomosti, zručností, návykov, spôsobilostí, digitálnych zrušností i komunikačných technológií i životných postojov a presvedčenia i svetonázoru pre deti a mládež EÚ v 21. storočí - rovnakú šaNCU SEBAREALIZáCIE V TOMTO PRIESTORE spoločenstva krajín EÚ.

4/ Viesť deti a mládež Európy k čoraz vačšiemu oplatňovaniu čiastkovej, no hlavne K O M P L E X N E J P R O S O C I Á L N O S T I - vo svojich životoch, profesiách, v životoch a sociálnych vzťahoch rodín, rovesníckych skupín i v občianskom a spoločenskom živote spoluobčanov. K solidarite, vzájomnej nezišnej pomoci, empatii, asertivite, aktivite, tímovosti, sebadarovaniu, k úcte a láske a subsidiarite v praktickom živote a v presvedčení mladého občana EÚ! PROSOCIÁLNOSŤ bez zištných a manipulačných bočných úmyslov človeka i pracovného tímu - je osobnostnou kvalitou občana matičky Európy i skupín a spoločenstiev občanov v 21. storočí. P R O S O C I A L N O S Ť .

5/ Zaviesť mnou skoncipovaný základný projekt účinného a efektívneho umiestňovania absolventov škôl v EÚ na jej pracovnom trhu ! ORIGINÁLNY PROJEKT už z roku 1997, no zatiaľ iba šuplíkový. Schopný aj rámci umiestňovania absolventov európskeho duálneho vzdelávania. Ono je aj na Slovensku. I problémy s plodným umiestňovaním absolventov na trhu práce !!!Celoeurópsky problém. Desaťročia márne čakajúci na podstatné riešenie, ktoré ponúkam od roku 1997.

Zatiaľ toľko, priatelia k európskemu Projektu obnovy v časoch koronakrízy v edukácii na úrovni základného školtva. 29.9.2020+ Prešov, SR

Ťažiskový dodatok k Slovensku - ako vidíte, hlavy pomazané -nie je tu zmienka o zvyšovaní miezd pedagogických zamestnancov. Prečo? Lebo to nejde z peňazí Fondu Obnovy EÚ. Ale ušetrené prostriedky zo štátneho rozpočtu SR v uvedených smeroch a každý rok od januára 2021(!) v mnou predkladanom projekte, prakticky už pre rok 2021(!) bohate stačia každý rok - až najmenej - do roku 2027 na splnenie podstatného cieľa: Zabezpečiť na Slovensku aby hrubý plat pedagóga malého školstva SR kopíroval ZNOVU - plat univerzitne rovnako vzdelaného lekára. Ako tomu bolo po Nežnej 1989 až do parlamentného puču voči pedagógom malého školtva zosnovaného podareným triom exministrov školstva SR - Milanom Ftáčnikom (SDĽ), Martinom Froncom(KDH) A L. Szigetim(maďarské hnutie strán -EGDUTELÉŠ) v rokoch 2002-03-04. Vzniklú skrivodlivosť trvajúcu dodnes treba ELIMINOVAŤ!

Pán Boh pomáhaj slovenským pedagógom malého školstva a ich žiakom, študentom i rodičom a občanom. Aj voči DISKRIMINÁCII v rozličných podobách - napr. pokrytím územi funkčnými signálmi mobilných a internetových i RTVS vysokofrekvenčných sietí v rámci Programu obnovy E Ú !!!

RNDr.PaedDr.ThMgr.PhilBc Ivan Olejár - násilne eliminovaný z pedagogických služieb SR už v r. 2015

21.9.2020 bola online konferencia, ktorá bola zastrešená poslancom Európskeho Parlamentu Ivanom Štefancom, kde sme sa venovali primárne školstvu, ako sa vysporiadať s investičným dlhom, ktorý nám tu za tie roky laxného prístupu narástol...

link na offline konferenciu si môžete pozrieť alebo vypočuť
https://www.institutdusevnejprace.sk/2020/09/22/online-konferencia-prepo...

výstup, ktorý zasielame k ministrovi financií, aby v priestore európskych požičaných peňazí spustili systémový nástroj, ktorý pomôže naštartovať nevyhnutné zmeny pre vlastnú transformáciu
https://www.institutdusevnejprace.sk/2020/10/05/vyzva-na-podporu-systemo...