Vo svojom odbore nemá uplatnenie 75 percent žiakov SOŠ

Až 75 percent žiakov stredných odborných škôl (SOŠ) v posledných rokoch nenašlo uplatnenie v odbore, ktorý študovali. Upozornil na to Štátny inštitút odborného vzdelávania. Na súčasnú situáciu v oblasti zamestnanosti a školstva chce reagovať národným projektom Duálneho vzdelávania. Podľa inštitútu totiž ročne zo škôl odchádza iba 4-tisíc absolventov, ktorí sa uplatnia v tom, čomu sa venovali počas štúdia. „Len v tomto roku odchádza do dôchodku z odborných profesií približne 41-tisíc zamestnancov. Na Slovensku každoročne vzniká deficit viac ako 34-tisíc absolventov, ktorí chýbajú v ekonomike na reprodukciu pracovných síl v odborných pozíciách,“ informoval dnes riaditeľ inštitútu Michal Bartók počas tlačovej konferencie v Strednej odbornej škole na Štefánikovej ulici vo Svite.

Štátny inštitút odborného vzdelávania by chcel súčasnú situáciu zlepšiť prostredníctvom spomínaného národného projektu Duálne vzdelávanie a zvýšenie atraktivity a kvality odborného vzdelávania a prípravy, ktorý potrvá do roku 2020. „Jeho cieľom je zvýšiť flexibilitu školského systému vo vzťahu k potrebám trhu práce a umožniť zamestnávateľom, aby sa aktívne podieľali na odbornej príprave žiakov, teda výchove svojich budúcich zamestnancov, ktorým pomôžu odbornou prípravou, získaním zručností, pracovných návykov a osvojením si konkrétnej firemnej kultúry,“ priblížil Bartók.
Projekt predpokladá, že do systému duálneho vzdelávania by sa mohlo do roku 2020 zapojiť 12-tisíc žiakov, podariť by sa mohlo uzatvoriť 1 450 zmlúv so strednými odbornými školami, zaškolených by tiež malo byť 700 inštruktorov. Rovnako sa predpokladá aj zriadenie ôsmich takzvaných Dual Pointov, teda miest, kde by zamestnávatelia, školy, žiaci a verejnosť dostali potrebné informácie o duálnom vzdelávaní v tom-ktorom kraji. V rámci pilotnej aktivity tiež bude zriadený jeden kontaktný bod ako Centrum orientácie, ten bude žiakom pútavou formou prezentovať rôzne remeslá a sprevádzať ich pri výbere povolania. „Od tejto aktivity očakávame oslovenie 4-tisíc žiakov základných škôl v čase, keď sa rozhodujú o stredoškolskom štúdiu,“ dodal Bartók. Podľa jeho slov je cieľom národného projektu vytvoriť aj stav, keď budú stredné odborné školy ponúkať vo vzdelávaní vyššiu pridanú hodnotu a zamestnávatelia ich budú vnímať ako úspešné personálne agentúry. 
V aktuálnom školskom roku je do systému duálneho vzdelávania zaradených 51 stredných odborných škôl s celkovo 1 393 žiakmi. Najviac z nich je v Trenčianskom kraji, v systéme duálneho vzdelávania sa tam pripravuje 303 žiakov. Najmenej škôl napojených na tento systém je v Banskobystrickom kraji, týka sa to len jednej školy so 43 žiakmi. Bartók však pripomenul, že v súčasnosti inštitút registruje väčší dopyt zo strany zamestnávateľov a škôl, než aká je ponuka žiakov. Aj preto by chceli stredné odborné školstvo a samotný systém zatraktívniť. Na Slovensku v súčasnosti žiak absolvuje polovicu vyučovacích hodín v škole, druhú polovicu ako praktickú časť u zamestnávateľa. „Praktickú časť výučby preberá na seba zamestnávateľ, realizuje sa u neho, v podstate si na to vytvorí vlastné pracovisko a poverí svojho zamestnanca, aby sa žiakom venoval,“ dodal Bartók.
„Národný projekt je ambiciózny a pre skvalitnenie odborného vzdelávania nevyhnutný. Našimi partnermi budú stavovské profesijné organizácie, ktoré sa už dnes výrazne angažujú v systéme duálneho vzdelávania v zmysle Zákona o odbornom vzdelávaní a príprave. Počas štyroch rokov budeme v každej aktivite komunikovať so zamestnávateľmi, zriaďovateľmi, školami, žiakmi aj rodičmi. Nebude to jednoduché, ale toto je jediný spôsob, ako vytvoriť perspektívy pre žiakov stredných odborných škôl a potenciál pre zamestnávateľov,“ dodal riaditeľ inštitútu Bartók. Pripomenul, že systém je postavený na poznatkoch z nemeckých, rakúskych a švajčiarskych systémov. 

Zdroj:Spravodajstvo SITA