Transferovanie prostriedkov

Pri transferoch rozpočtových organizácií v zriaďovateľskej pôsobnosti obce alebo vyššieho územného celku neraz vznikajú nedostatky, ktorým by sa pri dostatočnej informovanosti dalo vyhnúť. Legislatívne je táto oblasť spracovaná v ustanovení § 23 ods. 2 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.

Častou chybou v rámci kontrol prevodov transferov medzi zriaďovateľom a rozpočtovou organizáciou je neinformovanie zriaďovateľa o zaslaní prevodu a obsahu transferu.

Rozpočtová organizácia má povinnosť informovať zriaďovateľa o zaslaní prevodu, a to najčastejšie sprievodným listom, emailom o skutočnosti, že bol/bude transferovaný prevod prostriedkov z príjmového rozpočtového účtu.

V aplikačnej praxi sa k takýmto prevodom pridáva i kópia zmluvy o poskytnutí prostriedkov alebo o darovaní prostriedkov (odporúčanie autora). Informovaním zriaďovateľa s kópiou či odvolaním sa na číslo zmluvy má rozpočtová organizácia garanciu, že sa jej prostriedky vrátia v čase, ktorý je stanovený interne (smernicou či príkazom) alebo podľa dohody so zriaďovateľom. Samotné zmluvy, ak obsahujú účel použitia prostriedkov a aj čas, dávajú zriaďovateľovi signál, že nemožno s prevodom prostriedkov na účet výdavkový rozpočtový čakať.

Medzi ďalšie pomerne frekventované nedostatky vyskytujúce sa v rámci kontrol prevodov transferov medzi zriaďovateľom a rozpočtovou organizáciou patrí

  • prevod častí prostriedkov prijatých ako transfer od iného subjektu
  • samofinancovanie rozpočtovou organizáciou,
  • prevody prostriedkov v lehotách mimo interne stanovených časov,
  • nevykonanie základnej finančnej kontroly,
  • klasifikovanie prevodov transferov zriaďovateľom i rozpočtovou organizáciou,
  • nezúčtovanie transferov do výnosov organizácie v čase použitia prostriedkov.

 

 

 

Viac sa o nich dozviete z článku Nedostatky a aplikačná prax v rámci transferovania prostriedkov v časopise Zriaďovateľ.